Näe, Java påverkar inte alls. Stänger man däremot av javaskript så flyter sidan bra. Likaledes om man ser sidan utan stilmallar (View -> Page Style -> No Style). Detta inlägg sitter jag och skriver med all CSS-kod avslagen.. Således torde problemet röra sig kring detta; något i skriptkoden som får webbläsaren att rendera om precis hela sidan utifrån omräknade CSS-regler för varje enskild pixel som sidan skrollas.
Jag vet inte hur det är idag, men förr om åren så kunde inte windows, oavsett webbläsare, fullständigt rendera om en redan renderad sidas alla element, vissa element kunde bara ges egenskaper när bodyn laddes och inte någe mer. Andra system med andra fönsterhanterare såsom Linux, BSD, Solaris osv. kunde däremot rendera om det hela "on the fly", vilket då resulterade i att sådana skriptkontruktioner fick hela sidans innehåll att renderas om för precis varenda pixel som sidan skrollades.
Fotosidans beteende nu påminner om detta som rätt implementerat är en "feature", men felaktigt utfört uppfattas som en bugg. Förr löste man det genom att endast köra "the offending skript at body onload", då utnyttjades inte möjligheten att förändra redan renderat innehåll och man fick samma beteende som i windows. Jag skulle faktiskt bli lite förvånad om detta gäller än i denna dag, men men...