Annons

Ska det vara så här?

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Hej!

Jag tog denna bild i går med min 5D och ett 50mm 1.4. Solen kom in från höger i bilden och enl skärmen så blev delar av himlen utbränd.

När man i Camera RAW klickar på "Auto" så försvinner ju den utbrända himlen, men i stället så blir HELA bilden grådaskig. Det har att göra med att kontrasten försvinner när högdagrarna tas bort.

Efter att jag har "gjort" klart bilden i Camera RAW, så öppnar jag bilden i CS2. Där rätar jag upp bilden, beskär den. Sedan ändrar jag läget till Lab-färg, kör skugga/högrar (ca 5 resp 15) lägger på 12 i kontrast samt 10 i mättnad. Slutligen lägger jag smart skärpa och fixar bildtexten.

http://m224.nu/vardag/kollektivtrafik/

Det är denna bild jag talar om och jag är inte nöjd med den (även andra bilder är jag skeptisk till), jag tycker att det ser ut som en grå film ligger över hela bilden.

Vad tycker ni?

Går det att få bilden bättre? Hur ska jag göra då? Vad gör jag för fel?

Hälsn

Daniel
 
Måste du köra "auto" då?
Gör det manuellt istället.
Kan inte så mkt om Camera RAW. Kör mest i LR och ändrar exponeringen istället. Finns en hel del manuella inställningar i LR.

/Stefan
 
Jag har provat allt alla knep som jag kan. Jag har kört manuellt,auto mm. Men nu har jag kört fast.

Hälsn

Daniel
 
Kör en slöjborttagning i PS. Det första du gör när du öppnat bilden i PS är att köra USM med låg mängd och hög radie. Jag minns inte vilken inställning jag använder men det är ju bara att prova sig fram. ...10-15% mängd och max radie?
 
-Maverick- skrev:
Kör en slöjborttagning i PS. Det första du gör när du öppnat bilden i PS är att köra USM med låg mängd och hög radie. Jag minns inte vilken inställning jag använder men det är ju bara att prova sig fram. ...10-15% mängd och max radie?

Juste, du menar att man ska köra en omvänd "Oskarp mask"? Det har jag faktiskt inte testat än. Tack.

Är det någon annan som har någon bra inställning för detta?

Hälsn

Daniel
 
najs ju!

jag tycker att bilden är skitbra material att jobba med..

prova att behandla himlen och resten av bilden separat.

höj kontrasten i allt utom himlen osv.


sen kan du vara lite mer kreativ på andra sätt när du ändå är i farten.
 
-Maverick- skrev:
Kör en slöjborttagning i PS. Det första du gör när du öppnat bilden i PS är att köra USM med låg mängd och hög radie. Jag minns inte vilken inställning jag använder men det är ju bara att prova sig fram. ...10-15% mängd och max radie?

Nu har provat och det är precis detta jag har letat efter, man får som prova sig fram, mängd 15-30% och radie mellan 80-100 tycker jag fungerar bra.

Hälsn

Daniel
 
harryett skrev:
najs ju!

jag tycker att bilden är skitbra material att jobba med..

prova att behandla himlen och resten av bilden separat.

höj kontrasten i allt utom himlen osv.


sen kan du vara lite mer kreativ på andra sätt när du ändå är i farten.

Tack, dum fråga kanske, men hur höjer man kontrasten i allt utom himlen?

/Daniel
 
du får klippa ut den och lägga den i ett eget lager..tror det är det bästa. Går ju att markera den med och pilla med kontrasten...
 
History brush är najs

Tycker att history brush är suverän. Inget pillande med lager bara att måla in direkt det man vill göra.
 
nejnejnej..

det bästa sättet är att göra ett justeringslager för curves och maskera himlen.

punkt slut!
 
Va

Vadå bästa! Klart det är bra att ha ett justeringslager om du ska spara bilden och vill kunna gå in och ändra sedan. Ska du bara göra en webbild och inte sparar den högupplösta justerade bilden så gör man väl det som går snabbast!!! Resultatet blir ju detsamma, fast jag tycker jag har större kontroll över gränsområden med brushen än då jag markerar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.