Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mikroskopfotografering på enkelt sätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Platypus

Aktiv medlem
Är det överhuvudtaget möjligt? Med en A610? Jag har inga krav på att det ska bli bra, det räcker om cellerna går att känna igen med lite fantasi ;) Jag brukar göra skisser på ett papper om jag hittar ngt intressant i mikroskopet, för att sedan försöka lista ut vad det egentligen var - men det hade varit trevligt och enklare med en fotolösning. Hjälp mottages tacksamt!

Visst borde det gå om du har ett mikroskop som är gjort för att användas med kamera (med en tredje "kolumn").

Allt du behöver är en adapter (tror det kallas C-Mount) som du kan köpa hos återförsäljare av mikroskop.

Tack för tipset, men tyvärr tror jag inte att vi har något sådant mikroskop. Ska kolla upp saken i morgon.

Går det inte bara att sätta kameran mot okularet? jag fotade med kompaktkamera genom en "rysk supertele-kikare" från hobbex, blev väll ingen fantastisk bildkvalitet men det funkade.

Tack för länktipset! Där verkar man ju kunna hitta det mesta..

Ska prova att helt enkelt hålla kameran mot mikroskopet imorgon - det lär väl inte bli mer än helkasst? Återkommer med rapport :)

Hmm, varför vill inte den fantastiska bilden följa med?

Edit: nu lyckades det visst.
Inte så illa pinkat av en telefon, eller hur. Någon som ser vad det är? ;)

Bilagor

• mikroskopfoto.jpg
    mikroskopfoto.jpg
    61.3 KB · Visningar: 1,070
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar