Annons

Nytt 16-35/2.8L II

Produkter
(logga in för att koppla)
Men varför har dom gjort så att den ska ha 82 mm filter!? Det verkar ju väldigt skumt, det hade väl varit bättre med 77 mm som nästan alla andra L-objektiv har.

/Daniel
 
Låter mycket intressant, en BRA vidvinkelzoom till FF kamerorna skulle vara värd att investera i.
Dom får väl ta till stora glas med 82 mm filter för att få den att teckna ut FF sensorn ordentligt.
 
BugEyes skrev:
Låter mycket intressant, en BRA vidvinkelzoom till FF kamerorna skulle vara värd att investera i.
Dom får väl ta till stora glas med 82 mm filter för att få den att teckna ut FF sensorn ordentligt.

Fast tittar man på den här bilden framifrån på 16-35:an:
http://www.usa.canon.com/templateda...hiRes/20070221_hiRes_eos1dmarkiii_28front.jpg
,så går inte frontlinsen ut till kanterna direkt. Tycker också dom borde kunnat köra på 77mm (kanske petitesser i sammanhanget dock..)
 
Detta var glädjande! Vore trevligt att hinna se några testbilder innan man lägger en order -men det här objektivet vill jag ha!
 
StaffanW skrev:
Fast tittar man på den här bilden framifrån på 16-35:an:
http://www.usa.canon.com/templateda...hiRes/20070221_hiRes_eos1dmarkiii_28front.jpg
,så går inte frontlinsen ut till kanterna direkt. Tycker också dom borde kunnat köra på 77mm (kanske petitesser i sammanhanget dock..)

Antagligen finns det krav på att man skall kunna ha x antal filter påskruvade utan att ljusbortfallet ökar. Och om nu det nya objektivet har kortare avstånd från frontlinsens kant till filtergängan (om dom hade kört på 77mm) så förstår man att dom ökat på det.
 
Vågar man hoppas att det dyker upp ett antal begagnade 16-35/2.8 här på sidan då. :eek:)

18000:- för ett nytt är ännu lite mycket för egen del. :eek:(
 
NorthernLight skrev:
Vad kan vara ett vettigt pris för en begad 16-35:a nu när den nya har kommit? Verkar ligga kring 11 000, men är det prisvärt?

16-35:an är ett objektiv som man köper för att man behöver ljusstyrkan. Annars är 17-40/4L klokare.

Jag har tyckt att 16-35:an räckt gott och väl till min 1D mark II. Visst har den varit lite mindre skarp än mina andra gluggar, men fullt tillräckligt. På min 5D synd det tydligt att objektivet tappar en hel del skärpa mot kanten.

Kanske blir nya 16-35 II i klass med Nikons 17-35/2,8 som anses väldigt bra.


På 1D mark II är 16-35 en perfekt brännvidd för reportage.
 
Det mest intressanta är ju om den nya 16-35mm 2,8 kommer att vara skarpt ända ut i kanterna med en 5D och hur mycket...om...bättre än 17-40mm 4,0 för de som har "croppade" kameror. Skulle vara konstigt om man inte ser en betydande skillnad mellan den nya 16-35mm 2,8 och 17-40mm 4,0.
Mvh Thomas
 
Själv står jag först på listan i 4 butiker -med andra ord vill jag ha den där gluggen. Min nuvarande 16-35 har haft en hel del problem och jag tror att det är lite av ett måndagsexemplar. Jag höll egentligen på att titta på alternativ när Canon kom med den nya versionen så jag hoppas att det blir en märkbar förbättring -särskilt som nästa kamera jag köper ska vara en med fullformatssensor.
 
Dålig fart i den här tråden ;)

Någon som har koll på när objektivet kan tänkas komma ut till butikerna? Själv har jag funderingar på att införskaffa detta i Kina, då jag har arbetskollegor som jobbar där lite då och då.
Hur mycket billigare, i procent räknat, brukar objektivpriserna generellt ligga på där borta?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.