Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördelar med gråskaleläge?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Elements 3 och Windows XP. Av någon märklig anledning kan mitt Elements inte visa bilder i gråskaleläge korrekt, som neutralt grå. De får en sepiaton. I Windows visas de däremot korrekt.

RGB-bilder utan färg visas däremot korrekt och i helt neutral gråskala i mitt Elements.

Därför undrar jag, har gråskaleläget några fördelar när man jobbar med svartvita bilder jämfört med att jobba med svartvita RGB-bilder?

Enligt vad jag kunde få ut av hjälpsidorna till Elements möjliggjorde t ex inte gråskaleläge ett större antal gråtoner jämfört med RGB, och jag kunde inte hitta några andra fördelar med gråskaleläget heller.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Hej, Jag är inte så insatt. Fotar alltid i RAW och konverterar sedan till svartvita. Då blir det ibland gråskaleläge, för att filerna verkar bli mindre då. Ofta vill jag dock ha sepiaton och då är man ju tvungen att ligga kvar i färgläge.
MVH
/JK

Orsaken till att det inte blir blir helt svart-vit utan har ett svagt sepiastick beror på ditt val av färgprofil. Om kameran fotar i Adobe RGB och PS och/eller Windows står på tex sRGB blir det olika resultat av det.

Jag är inte helt hundra på hur man ska gå till väga , men jag har haft problemet och vid något tillfälle lyckats lösa det. Dessvärre utan att komma ihåg hur... :) Man måste mecka lite med färgprofilerna iallafall.

När du konverterar från RAW i PS kan du (väl?) välja vilken RGB-profil du vill ha. Testa några olika och se vilket resultat det blir.

edovan skrev:
Orsaken till att det inte blir blir helt svart-vit utan har ett svagt sepiastick beror på ditt val av färgprofil. Om kameran fotar i Adobe RGB och PS och/eller Windows står på tex sRGB blir det olika resultat av det.

Hej, Edvin!

Det är ett svårt problem att knäcka, det där. Det försvann spontant ett tag (gråskalebilder blev verkligen grå) men kom sedan tillbaka. Allt utan att jag gjort något, mig veterligen.
Ominstallation av Elements eller till och med Windows hjälper i alla fall inte, det vet jag.

Problemet med att gråskalebilder får sepiation är stort och komplext, det finns flera aspekter av problemet som jag inte ville tråka ut er med här, men som inte går ihop med de lösningar jag föreslagits vid olika tillfällen och som gör mig väldigt förvirrad.

Att jobba med RGB-bilder går däremot bra. Därför undrar jag om gråskaleläget har någon fördel när man jobbar med svartvita bilder, eller om det går lika bra att jobba med svartvita RGB-bilder?

Om enda fördelen är att filstorleken eventuellt blir mindre, så spelar det ingen roll för mig, men om gråskaleläget har stora fördelar framför RGB-läget vid redigering av svartvita bilder, så kanske mitt gråproblem kan vara värt att gå till botten med och försöka lösa.

Mvh.
Lasse C

Hej igen!

Är det ingen som vet om det finns någon fördel med bilder i gråskaleläge gentemot svartvita RGB-bilder?

Jag använder Elements 3 och jag har bestämt för mig att jag läst någonstans i dokumentationen att justeringslagret Nyans/mättnad får en annan funktion när man jobbar med bilder i gråskaleläge. Istället för att rullgardinsmenyn innehåller Röda, Gula, Gröna osv som den gör när man jobbar med RGB-bilder skulle den istället innehålla olika grånyanser när man jobbar med gråskalebilder. Detta skulle i så fall vara en fördel med gråskaleläget. Annars vet jag ingen.

Jag har inte kunnat hitta detta igen om att använda Nyans/mättnad på gråskalebilder i dokumentationen, och försöker jag göra det får jag bara ett felmeddelande.

Mvh.
Lasse C

Lasse C skrev:
Hej igen!

Är det ingen som vet om det finns någon fördel med bilder i gråskaleläge gentemot svartvita RGB-bilder?

Den enda skillnaden som finns är att filstorleken blir tre gånger större om du arbetar i RGB än om du arbetar i gråskala. Nyans/mättnad kan du ju inte använda i gråskaleläge. Bildkvaliteten skiljer sig dock inte åt mellan RGB eller gråskala.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar