Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-objektiv och K10D Ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

storm

Aktiv medlem
Var o testade med K10D tillsammans med ett chinon 28mm och ett pentax SMC 1,8 55mm. (manuella fasta objektiv)
När man trycker ner gröna knappen för ljusmätning så stämmer inte värdena beroende på vad du har för bländarförval.
val 1,8 rätt ljusmätning, bländare 16 överexponering.
Tog snabbt lite bilder utanför arbetsplatsen för att illustrera.
bländare 1,8
 

Bilagor

  • imgp0153.jpg
    imgp0153.jpg
    61.2 KB · Visningar: 1,913
bländare 16, givetvis har jag mätt om ljuset för varje förändring på bländarringen
 

Bilagor

  • imgp0154.jpg
    imgp0154.jpg
    53.4 KB · Visningar: 1,891
Kan det vara så att man optat snabbheten lite för mycket på K10 så att bländaren inte riktigt hinner stänga innan bilden tas. Om så är fallet borde oskärpecirklarna vara lite extra luddiga eftersom bländaren rör sig medan bilden tas. Det kan ju också vara så att bländarna är lite tröga på dina objektiv, men osannolikt att ha exakt samma problem med båda. Troligare är nog att när de optade upp till 3.3 bilder per sekund, så gav de inte bländaren tillräckligt med tid. Detta är något de i så fall borde kunna fixa i en mjukvarurelease. Om man fotar med M eller A kanske man kan nöja sig med 2-2,5 bilder per sekund. Om det nu är det som är problemet.
 
Du kan ha rätt där.
om jag inte tänker helt fel så mäter kameran att det är lite mörkare än vad det igentligen är. Dvs att när man väljer att trycka ner gröna knappen så blir mätvärdet rätt. (ska kolla detta med en ljusmätare). men när bilden tas så hinner inte slutaren med ?
Ska kolla med en K100D om samma sak händer där. Låter kanske lite långsökt men värt at prova. Har en bunte med fler objektiv som jag ska testa på hemma.
OBS! inomhus så märker man inte så stor skillnad.
 
Testade att ta inomhus med iso 100. bländare 16 kommer jag upp i 1.5s i exponeringstid. =överexponering

Tillräckligt lång tid för att hastigheten på bländarna inte ska spela någon roll.

Även bländare 4:a och en tid på 1/15s =rätt exponering.

Det blir helt enkelt fortfarande överexponerat på höga bländartal
 
Jag var tvungen att testa mina manuella Pentaxobjektiv (har 10 st. med olika brännvidd, Pentax-M och Pentax-A) när jag läste om Fredriks problem. Jag har en K100D. Min exponerade exakt på största och minsta bländare. Du skrev om någon grön knapp, men det har inte K100D, men funktionerna måste annars väl vara densamma. För att använda manuella objektiv måste man ändra i menyn, dels ”Anv. av bländarring” samt också ”Förh. granskn metod” och sedan då justera exponeringsvärdet till 0.0 med avtryckarvredet mot bländarringsymbolen. Funktionsväljaren måste naturligtvis stå i ”M”.
Så fungerar det på K100D, borde vara samma på K10D. Men det känner du säkert till. Du får väl lämna in kameran om den överexponerar så mkt.
 
Tack Gunnar för ditt engagemang. När jag testade K100D så upplevde jag inga problem med detta. Ska göra om inställningarna och testa ikväll. Eller imorgon i dagsljus då det visar sig mycket mer. Vad gör förhandsgranskningen för skillnad på exponeringen mer än att det visas en bild på baksidan om jag väljer läge 2 (LCD) och i läge 1 (sökaren) får jag en anvisning om jag ligger + -


Testade lite och förstod vad du menade med ett i sökaren ställa så man landar på 0,0 (man håller fast ringen så bländaren är nere, under den tiden visas en mätare i sökaren.)

Men kameran landar på 0,0 när man har mät ljuset en gång mot objektet.
Eller tänker jag fel? Bör man på något sätt stämma av på något mer sätt ?
Idag så trycker jag ner gröna-knappen (ael på K100D) och sedan på avtryckaren.


Ska läsa lite mer i manualen om det är något som jag missat.
Skönt att höra att det inte är några problem för dig.. då finns det hopp :)
 
Efter att ha läst ditt inlägg en gång till så funderade jag en stund. När jag testade K110 så hade vi programerat om ael-knappen så den slöt bländaren och ljusmätte. Det verkade fungera varje gång.

Man kan ju även göra den krångliga vägen att hålla inne ringen kring avtryckare(bländaren slår ner) justera in ljuset med ratten till det blir 0,0 i sökaren och sedan trycka av.
Men ska man verkligen behöva göra så?

Det slog mig alltså att man kan göra på två sätt.

På pentax hemsida står det att man behöver bara programera om ael-knappen på K110
 
storm skrev:
Testade att ta inomhus med iso 100. bländare 16 kommer jag upp i 1.5s i exponeringstid. =överexponering

Tillräckligt lång tid för att hastigheten på bländarna inte ska spela någon roll.

Även bländare 4:a och en tid på 1/15s =rätt exponering.

Det blir helt enkelt fortfarande överexponerat på höga bländartal
Jo, det borde ju visa att min teori inte riktigt håller. Åtminstone borde ju den bilden vara betydligt mindre överexponerad än den med kortare tid. Såvida inte bländarna i dina objektiv är rejält söliga.
 
Jag citerar dig Fredrik, ” Man kan ju även göra den krångliga vägen att hålla inne ringen kring avtryckare(bländaren slår ner) justera in ljuset med ratten till det blir 0,0 i sökaren och sedan trycka av. Men ska man verkligen behöva göra så?”
Ja, det är nog enda sättet p.g.a. att objektivet kan ju bara överföra bländarinformationen mekaniskt. För att kameran skall få veta vilken bländare (eller rättare sagt hur mkt. ljus som kommer genom bländarringen, för kameran får aldrig uppgift vilken bländare det är) den är inställd på, måste kameran alltså mekaniskt, kontrollera detta och det gör man genom att föra ”OFF/ON” – vredet max medsols och ha den inställd på ”Optisk förh. granskn.” och ”Anv. av bländarring tillåten”.
Ta av objektivet och se hur den lilla svarta armen, som skall påverka objektivets lilla arm fungerar, när du för vredet fram och tillbaka, så förstår du funktionen. Fungerar precis som de gamla analoga kamerorna. Fördelen är ju också att man samtidigt har koll på skärpedjupet när man bländar ner.
Hoppas dina bilder kommer att bli rätt exponerade.
 
Gunnar /
Jo självklart, jag tror vi pratar om samma sak. Men vi kanske missförstår varandra. På K110D så är det förmodligen smidigare att ställa om ael-knappen i service menyn. Så när man trycker på den så åker lamellerna i bländaren ihop och ljusmätaren reagerar. istället för att använda sig av ringen kring avtryckaren varje gång och vrida på tidsautomatiken.
Nåiallfall ska testa lite olika objektiv imorgon i dagsljus då skillnaden i vanlig hemmamiljö med lite bygglampor inte märker så stor skillnad på exponeringarna. Inte så stora som dagtid (tidigare bilder)
Det är inte det första systemkamerahuset som krånglar för mig och inte det första objektivet som jag skruvar isär och servar. Men ska se ikväll om det föreligger skador på det mekaniska i objektiven.
Jakten går vidare för något skumt är det med exponeringarna. Livet är härligt nästan jämt
 
Senast ändrad:
Absolut, och jag är mycket tacksam till att du hade möjlighet att testa med dina objektiv. Det ger hopp om ljuset i tunneln (bokstavligt talat) :)
 
Har nu testat 4 objektiv till. Ett takumar 135 mm, ett chinon 135mm (mint condition) ett 40mm (pannkaka) och ett 50mm

Alla visar samma tendens.
När jag testade i hemmamiljö under en skrivbordlapma och med hjälp av en 200W arbetslampa så märker man nästan ingen skillnad på exponeringarna. Utan det är idag som den stora skillnaden är i dagsljus. Då uppträder alla objektiv likadant.
Trodde först att objektiven var lite sega. Speciellt 28mm Chinon känns lite seg på slutarpinnen och har förmodligen inte använts på länge.

Gunnar: testade du i dagsljus/solljus mellan liten och stor bländare ?

Ska låna ett nytillverkat orginalkitobjektiv för att se om felet ligger i kameran.
Är det ingen annan som har samma problem med gamla gluggar ?
 
Takumar1:2.5 135mm
Bilden tagen med bländare 22

Ett riktigt taskigt kort. både estetiskt och taskigt för kameran då det kan vara svårt när det nästan är motljus. Men det illustrerar problemet.
 

Bilagor

  • _igp0279.jpg
    _igp0279.jpg
    23.5 KB · Visningar: 544
Jag testade dels utomhus ( mulet väder) samt inomhus mot fönstret på blommor som står på fönsterbrädan och exponeringarna var okey. Både med största och minsta bländare och med ett par olika objektiv. Snarare kanske ¼ bländarsteg underexponering på bländare 22 jämfört med bländare 1.7 på en 50 mm glugg. Det var knappt synbart.
Du skrev att bl 4 hade 1/5sek och bl. 16 1,5 sek . Bl. 16 borde ha 1,0 sek. ( bl.4=1/15, då har bl5,6 1/8, bl8 ¼, bl 11 ½ och bl 16 1.0 sek. detta stämde med min kamera).
Blir exponeringarna bra med ett nytt Pentax-DA objektiv, så måste den mäta rätt med ett gammalt objektiv, tycker jag.
Hoppas du finner på felet och att du inte behöver lämna in kameran.
 
Ett stort tack Gunnar för att du kunnat hjäpla mig att testa med dina objektiv.
Där har du helt rätt angående 1.5 sekunder, måste bara ha skrivit fel.
var ute nu på lunchen med ett av objektiven och samma kvarstår. Även när jag mäter i efterhand med ringen kring avtryckaren så säger kameran att värdet stämmer. Ska låna en ljusmätare ikväll och även ett nytillverkat objektiv.
Undrar om det kan vara skillnad på K110D och K10D ?

Takumar 135mm bl 22 1/45s
 

Bilagor

  • imgp0313.jpg
    imgp0313.jpg
    36 KB · Visningar: 533
Senast ändrad:
bländare 2.5 1/1500 iso 400
 

Bilagor

  • imgp0312.jpg
    imgp0312.jpg
    36.7 KB · Visningar: 529
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.