Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elements färghantering.

Produkter
(logga in för att koppla)

raderad12

Aktiv medlem
Jag använder normalt inte PS eller PS-Elements själv (jag använder ImageMagick, Cinepaint eller Gimp), dock så händer det att man använder windowsprogram på andras datorer eller på jobbet.

Nu till min fråga. Jag hade med mig bilder till en annan dator som hade PS-Elements (tror versionen var 2.0) och jag såg direkt att färgerna var fel. Min bild hade en sRGB profil inbäddad. Jag blev förstås fundersam..

Senare tog jag dit samma bild i tre olika versioner, utan inbäddad profil, en med AdobeRGB och en med sRGB. Elements visade den utan profil och den med AdobeRGB likadant och helt korrekt, medan den med sRGB profilen visades fel.

Väl hemma igen så provade jag att öppna alla tre bilderna i Cinepaint, det programmet frågar alltid hurvida jag vill konvertera, om bilden som öppnas inte stämmer med för tillfället vald arbetsprofil. Valde jag då att behålla inbäddad profil så visades alla tre bilderna likadant och helt korrekt, men om jag satt arbetsprofilen till AdobeRGB och valde att inte behålla inbäddad profil, så visades sRGB felaktigt medans den utan och den med AdobeRGB visades rätt. Alltså samma beteende som PS-elements visade, vilket får mig att tro att PS-Elements använder AdobeRGB "per default" utan att ens fråga. Cinepaint gav mig alltså ett val, medan PS-elements inte gav mig det och visade en av bilderna fel, se bifogad lilla dump.

Jag försökte att undersöka om elements hade några inställningar som förändrade beteendet, men fann inget sådant. Har jag missat något, eller måste man antingen köra utan inbäddad profil eller explicit använda just AdobeRGB för bilder som skall hanteras i PS-elements?

Bilagor

• dump.jpg
    dump.jpg
    38.2 KB · Visningar: 254
Senast ändrad:
Hej, Magnus!

Jag använder PSE 3 och har inte lyckats använda någon färghantering alls utan att färgerna blir helt fel.
Det här problemet har jag tagit upp i två trådar här i forumet. Jag vet inte om du hittar någon lösning på just ditt problem där, men det kanske kan leda dig in på något spår i alla fall.

Länkarna till trådarna är (den första är nog mest relevant):
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=68136
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=67995

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Hejs, jag kör PSE 3.

Jag har ställt in edit->Color Settings till Full Color Management, då arbetar PSE 3 default i aRGB, samt tar hänsyn till den öppnade bildens inbäddade profil, finns ingen inbäddad profil ska PSE 3 fråga om man vill använda aRGB eller sRGB.

Vill man sedan konvertera sin aRGB redigerade bild till sRGB för att t.ex. lägga på fotosidan blir det då PSE inte har något konverteringskommando lite pilligt. Det enklaste är att skapa en mall eller ugångsbild sparad i sRGB, denna sRGB mall öppnar man och skalar vid behov till samma storlek som den bild man vill konvertera. Dra sedan äver aRGB bilden till sRGB mallen, bilden blir då konverterad till sRGB. Släng sedan bort mall lagret, platta till och spara. Pust...

Se även: Ändra färgrymd i Elements 3

/Erik

Senast ändrad:
PetFish skrev:
Jag har ställt in edit->Color Settings till Full Color Management, då arbetar PSE 3 default i aRGB, samt tar hänsyn till den öppnade bildens inbäddade profil, finns ingen inbäddad profil ska PSE 3 fråga om man vill använda aRGB eller sRGB.

Näe, den PSE 2 som kompisen har frågade inte alls (själv har jag inte PS, jag kör uteslutande Linux), oavsett om det var sRGB eller ingen profil alls och oavsett "color settings". Jag tycker att den borde fråga, vilket trådarna ni länkar till också säger, det verkar dock vara lite så o så mellan olika versioner.

Men, i fallet när det inte finns någon profil inbäddad, då behöver man inte fråga så länge vi talar PC (dator-arkitekturen, inte nödvändigtvis windows), detta eftersom standarden anger att bild utan inbäddad profil skall tolkas som sRGB. Så på den punkten gjorde den PSE 2 version jag provade helt rätt, felet uppstod när den fick en bild med en sRGB profil inbäddad och tolkade den med antagligen AdobeRGB.

Själv har jag aldrig ens bäddat in profiler i bilder jag skickat till labb eller tryck, hittils har varken labb eller (kalender)tryckerier(?) missat, men jag har dock börjat fundera på att använda AdobeRGB mot labb när jag fick bilder som var lite småfel när jag provade att skicka med sRGB. Jag håller som mest på att experimentera lite grann. Det var genom det mixtrandet jag upptäckte att kompisens PSE 2 betedde sig knepigt eftersom jag tidigare haft många bilder med till honom som visats som de skall, men då har de alltid varit utan profiler.

Det verkar som om ingen profil alls är det säkraste alternativet och AdobeRGB det säkraste i de fall man nu vill/måste använda en profil.

Till Lasse C:
Får du bilderna som du vill ha dem utan färghantering, kör då utan. Alla dessa trådar bara här på FS säger det ganska tydligt, färghantering är en klar felkälla, detta oavsett om det beror på användarfel eller program som beter sig knepigt. (nu får jag väl på skallen av nån..)

Hej, Magnus!

Ja, inte av mig i alla fall. Och tack för förklaringarna. Med den kombination jag använder, Windows XP och PSE3, verkar det inte fungera med någon färghantering, och jag har samtidigt provat att ändra inställningar både här och där i Windows som har med färgprofiler att göra. Det har hittils bara lett till felaktiga färger i PSE3 men korrekta färger i alla andra program etc.

Däremot har jag hittils aldrig stött på några problem med färgerna på mina bilder i några andra program eller andra sammanhang när jag kör utan färghantering i PSE3.
Så jag har tänkt fortsätta utan färghantering istället för att stånga huvudet i väggen med att försöka få någon färghantering att fungera. Det kan jag testa om jag byter upp mig till CS3 eller något.

Det var intressant att få veta att bilder utan inbäddad färgprofil tolkas som sRGB. Jag lämnade nämligen in lite bilder för utskrift för en tid sedan till ett lokalt fotolabb som använder sRGB.

Vissa av bilderna behövde ingen redigering, så de var originalbilder från min Canonkamera som bakar in sRGB. Andra behövde redigering och efter att ha sparat dem från PSE3s redigerare studerade jag metadata för de bilderna. Där fanns ingen sRGB utan det stod "RGB utan formatanvisningar".

Alla bilder, både originalbilder från kameran och bilder redigerade i PSE3, gav utmärkt resultat vid utskriften.

Detta stämmer väl ihop med det du skriver att bilder utan färgprofil tolkas som sRGB och att labbet ifråga använder sRGB.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar