Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ofta bör formatering ske?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Hur ofta bör man formatera sitt minneskort? Jag förstår att det beror på hur ofta/mycket man fotar och hur ofta man tömmer/raderar sitt kort, men finns det några allmänna principer att hålla sig till vad gäller formatering?

Och varför ska man formatera kortet då och då?

Vad kan hända om man inte formaterar sitt kort ibland? Är det någon som kan berätta om dåliga erfarenheter?

Jag har använt mitt minne till kameran i snart 2 år utan att formattera. Men så länge det fungerar så ser jag ingen anledning att formattera det.

Brukar formattera kortet då jag sätter det i en annan kamera, använder det både i min 300D och Powershot A85.

Formatera ALLTID kortet i kameran istället för att tömma det genom radering. Det sliter inte på kortet, tar kortare tid och ger ett kort som är fit for fight. Finns ingen anledning att inte formatera. Ingenting farligt händer, du får ett rent kort utan gamla filer huller om buller. Jag har flera kompisar som bara raderat och raderat i evigheters evighet och som sedan fått krångel med sina kort som sedan avhjälpts med formatering. Hade de gjort det från början hade de troligen aldrig haft sina problem. Det finns en anledning till att kameratillverkarna rekommenderar formatering i kameran, krångelfrihet!

Tack för svar. Jag köpte mitt kort i juli och har endast raderat och aldrig formaterat. Men då ska jag nog emellanåt börja formatera kortet. Och man behöver alltså inte radera först innan man formaterar?

Jag har den hårda vägen lärt mig att formatera kortet varje gång jag tömt det och läst över bilderna i datorn.

Hur lärde jag mig då detta?

Jo, förra sommaren, (hade ett kort jag använt i ett år utan formatering) så upptäckte jag helt plötsligt att foton jag tagit inte "fanns" på kortet.. först trodde jag helt enkelt jag lyckats radera dom av misstag.

Sen åkte jag iväg på en fotokurs.. och tog en massa foton under vår första fotosejour.. Jag tittade på bilderna i en lånad dator och såg att jag lyckats med ett kort.. var bland det bästa fotot jag tagit nånsin..

Nästa morgon gick jag ut glad i hågen och tog ytterligare några bilder.. och inser att kortet börjar konstra..

Börjar bläddra på minneskortet för att se på bilderna jag precis tagit.. dom fanns inte.. likaså var ca 10 bilder från gårdagens fotosejour borta. inkl det där fantastiska fotot.. Gissa att jag blev skogstokig.. och ledsen också för den delen..

Tack o lov.. så hade en av kursdeltagarna en program för att rescue förstörda filer på minneskortet..

Vi körde igenom det i i den lånade datorn.. och döm om min förvåning.. dels de foton jag trott jag raderat av misstag några veckor tidigare dök upp.. det fantastiska fotot från kvällen innan dök upp.. osv..

Jag hade tur.. jag fick tillbaks mina förlorade bilder...

Efter detta fick jag reda på att man skall formatera minneskortet lite då och då.. Vilket jag började göra..

Jag försökte också efter detta provocera fram samma fel med minneskortet.. men icke.. Detta minneskort fungerar fortfarande super.. Så som sagt.. inget fel där..

Så numera, med automatik formateras alltid mina minneskort varje gång när jag läst ner bilderna till datorn och kollat att tankningen är ok

Formatera kortet!

Hej!
Mitt tips är att alltid formaterar kortet när du har tömt det på bilder - ta det som vana!
Jag möte kunder var och varanan dag som inte har formaterat kortet och så står de där med ett kort som de inte kan få ut bilderna ifrån. Den vanligaste anledningen är att det har samlats för många "små dolda" filer som tillslut låser kortet!

Formatera!

/Andreas

Jag kan också tillägga till min historia från verkligheten med strulande minneskort.. att när jag beklagade mig för en yrkesfotograf.. fick jag höra att det är A o O att formatera minneskorten.

Det tar högst nån minut.. som ex. på min D200 är det totalt 3 enkla tryckningar.. så är det gjort.

Varför chansa... ???

En till som formatterar varje gång, det är mitt sätt att radera allt på kortet.
Dessutom slipper man gamla mappar som ligger och skräpar.

Fick rådet av en kille som jobbar med minneskortskretsar att alltid formatera kortet.

Man ska inte radera bilderna mha dator el liknande utan alltid formatera kortet i kameran.

Detta för att inte lämna kvar så restfiler mm och därmed få kort som låser och hänger sig...

Tyvärr fick jag inte veta detta förrän jag sabbat ett 4 gb kort...

Men nu vet jag bättre!

Roland och ni andra som inte förstår vitsen, läs ovanstående historier ur livet. Kameraägarnas eget mitt livs novell, mitt minneskort förstår mig inte... Det är det som är vitsen, man slipper leva farligt och man sparar tid, svordomar och andra otrevligheter. "Ibland behöver man inte förstå, bara göra det som är rätt" som min gamla kapten sa:)
Förstår om man inte formaterar om sin hårddisk hemma på datorn för det är besvärligt och onödigt. Men att formatera sitt minneskort i kameran går på två sekunder och gör att det fungerar, inget operativsystem som ska återinstaleras eller någonting. Agnethas berättelse stämmer precis in på mina tre kompisar som hade samma problem. Det är alltså inte ovanligt.

OK, nu har i alla fall jag blivit övertygad, härmed tänker jag göra som vana att formatera kortet efter tankning. Tack alla!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar