Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-400

Produkter
(logga in för att koppla)

michagg

Aktiv medlem
Är det allt vad Olympus lyckas prestera !!!

E-400

Hoppas verkligen att det inte är allt vad Olympus har att komma med denna höst.

Kan argumentet, världens minsta DSLR verkligen vara någonting att nämna. Ingen köper väl en DSLR för att den skall vara så liten som möjligt.
 
michagg skrev:
Ingen köper väl en DSLR för att den skall vara så liten som möjligt.
Är det därför som Olympus bara lanserar kameran för Europa-marknaden tro?

Å andra sidan, om man jämför med mobiltelefoner, så ju mindre desto bättre. Dock har ingen tillverkare tagit det här med väderskyddade mobiltelefoner på allvar heller, så jämförelsen kanske haltar lite.
 
Jag håller med michagg. Jag har länge tänkt go 4/3 men är detta allt går jag tillbaks till Canon. Ena stunden känns det ok när Leica/Panasonic kommer med i bilden, men när man börjar se olympus oengagemang undrar man hur mycket som kommer satsas på 4/3.

Såg i en annan tråd att folk lägger mycket energi på att hitta och köpa svindyra E-1:eek:r, dvs en gammal kamera med 4mp. Varför? Kommer det inte komma någon uppföljare i lite högre klass?

Hoppas de kommer med ett hus med andra specar än de man sett med E-400 på photokina, annars slocknar iaf mitt intresse.
 
michagg skrev:
Är det allt vad Olympus lyckas prestera !!!

E-400

Hoppas verkligen att det inte är allt vad Olympus har att komma med denna höst.

Kan argumentet, världens minsta DSLR verkligen vara någonting att nämna. Ingen köper väl en DSLR för att den skall vara så liten som möjligt.
Jag skulle gärna velat ha en digital systemkamera i den här storleken:
http://www.cameraquest.com/pentx110.htm
Obs att dess filmformat är ungefär det samma som sensorfomatet i 4/3-systemet, 13x17 mm resp. 12x18 mm.

Varför måste digitalkameror vara så stora och klumpiga?

Olle
 
Gruff skrev:
Jag håller med michagg. Jag har länge tänkt go 4/3 men är detta allt går jag tillbaks till Canon. Ena stunden känns det ok när Leica/Panasonic kommer med i bilden, men när man börjar se olympus oengagemang undrar man hur mycket som kommer satsas på 4/3.

Såg i en annan tråd att folk lägger mycket energi på att hitta och köpa svindyra E-1:eek:r, dvs en gammal kamera med 4mp. Varför? Kommer det inte komma någon uppföljare i lite högre klass?

Hoppas de kommer med ett hus med andra specar än de man sett med E-400 på photokina, annars slocknar iaf mitt intresse.

Jag hade räknat med att de skulle presentera två modeller idag, men de har ju fortfarande tid på sig innan Photokina. Men om det inte kommer ett proffs- eller semiproffs hus snart så börjar nog folk byta till andra märken.

E-400 ser ju annars fin ut tycker jag, och det finns säkert de som är intresserade av en liten DSLR.

Ang svindyra E-1 så är de för det första på 5MP (tycker det är väldigt löjligt med hela MP-racet, det kan inte vara många som har användning för mer än tex 8MP). För det andra är de inte svindyra. Jag köpte min för 489 USD, dvs i svenska kr är detta ca 3600kr, vilket jag tycker är helt OK för ett vädertätat hus i metall.
 
På en presskonferens i Hamburg den 22/8 avslöjade Olympus att man inte kommer att lansera en professionell systemkamera vid Photokina. De uppgav att "vi behöver mer tid". Vad tiden ska ägnas åt kan man ju undra över. Konkurrenterna lär knappast ligga overksamma och vänta på vad Olympus kan tänkas hitta på. Vill de försöka att ta upp kampen om proffsfotograferna med Nikon och Canon får de nog presentera något mycket avancerat och till lågt pris. Nikon D2Xs och nuvarande toppmodellerna Canon EOS 1D II och 1Ds II är skyhögt mycket bättre än den saligt avsomnade olympus E-1 i alla avseenden jag kan komma på. Och på Photokina lär nog Canon lansera en ny proffsmodell. Skall verkligen bli intressant att se hur Olympus tänker matcha dem.
 
seb80 skrev:
Jag hade räknat med att de skulle presentera två modeller idag, men de har ju fortfarande tid på sig innan Photokina. Men om det inte kommer ett proffs- eller semiproffs hus snart så börjar nog folk byta till andra märken.

E-400 ser ju annars fin ut tycker jag, och det finns säkert de som är intresserade av en liten DSLR.

Ang svindyra E-1 så är de för det första på 5MP (tycker det är väldigt löjligt med hela MP-racet, det kan inte vara många som har användning för mer än tex 8MP). För det andra är de inte svindyra. Jag köpte min för 489 USD, dvs i svenska kr är detta ca 3600kr, vilket jag tycker är helt OK för ett vädertätat hus i metall.
Ok, svindyr kanske är att ta i men det är ändå ett gammalt hus med gammal teknik. Å fem mp stämmer det med, tjocka fingrar och smalt tangentbord skyller jag på:)

Sedan e-500:an kom har jag hållt ögonen på 4/3, ser bara positivt på hela systemet men blir lite fundersam ju mer sugen jag blir, det är ju bäst pixlar/krona:)

Om olympus började skissa på en efterträdare till e-1 varför har den inte kommit ännu? De fick t ex pris för optiken men till vilket hus ska man ha dessa? e-330? Och angående optik, hur är tillgängligheten? Det verkar inte vara många som har optik i lager, cyberphoto har t o m tagit bort 14-54..

Jag anser att olympus mer eller mindre är skyldiga att presentera ett proffshus eller iaf en high-end modell i år. Både för att marknaden kräver det och för att visa att inte 4/3 är en framtida flopp..
 
e-400 är som om-serien

Jag tror e-400 kan bli en hit hos alla som behöver en lättvikts walkaround

om-serien var populär just för sin lilla storlek - & kvalitet förstås

återstår att se hur nya sensorn uppför sig

tufft för alla nu med pentax i farten

---------------

http://stock-photo.blogspot.com
 
Gruff skrev:

Jag anser att olympus mer eller mindre är skyldiga att presentera ett proffshus eller iaf en high-end modell i år. Både för att marknaden kräver det och för att visa att inte 4/3 är en framtida flopp..

Det florerar en massa rykten på diverse forum om efterföljaren till E-1. Jag har för mig att ett av dessa rykten är/var att Olympus skulle presentera en "prototyp" nu till photokina som sedan skulle kunna säljas i början av nästa år. Nu återstår ju bara att se om det ligger någon sannig i detta. Även om jag inte skulle ha råd att köpa E-1ans efterföljare så visar en sådan kamera att det satsat på 4/3-systemet.
 
Jag tycker att E-400 ser lovande ut. Smidighet är något de flesta digitalare hittills har saknat, men det ser ut att bli ändring på det nu med M8 och E-400.

För att vara Olympus första yrkeskamera är E-1:an väldigt lyckad. OM serien har aldrig varit proffsmodeller även om några använts av yrkesfotografer.
 
michagg skrev:
Är det allt vad Olympus lyckas prestera !!!

E-400

Hoppas verkligen att det inte är allt vad Olympus har att komma med denna höst.

Kan argumentet, världens minsta DSLR verkligen vara någonting att nämna. Ingen köper väl en DSLR för att den skall vara så liten som möjligt.

Vad är i så fall syftet med 4/3 systemet? det är just kompakta hus och gluggar. Skönt att de själva börjar fatta det i och med E-400. Jag är dock rädd att den lilla sensorn inte riktigt håller för 10mp.
 
michagg skrev:
Kan argumentet, världens minsta DSLR verkligen vara någonting att nämna. Ingen köper väl en DSLR för att den skall vara så liten som möjligt.

Kommer ihåg när Minolta lanserade den gamla analoga Dynax 5 som då var världens minsta systemkamera, vilket man såklart stolt påpekade. När den sedan testades konstaterade bl.a. tidningen FOTO att visst var den både tekniskt välskapt, användarvänlig och prisvärd, men ackliten! ..och lätt dessutom! Huga!

Alla vet ju att stor och tung, med hölje av plåt är en självklar förutsättning för kvalite, funktion och hållbarhet inom kameravärlden!

/Per
 
Storleken behöver nödvändigtvis inte stå i relation till kvalitet, dvs stor kamera - hög kvalitet, liten kamera - låg kvalitet.

Jag vet inte hur det är med er andra, men för mig är ergonomin mycket viktig. Jag vill att kameran skall kännas bra i handen och det tror jag att många håller med mig om, det skall vara en viss balans mellan objektiv och kamera för att man skall kunna ta bra bilder utan stativ. Jag har själv en längre tid kört med Olympus 50-200 som väger dryga kilot och jag tycker ibland att den känns lite för stor på min E-500. Kan inte ens tänka mig att använda ett sådant objektiv på E-400.

Men är man en fotograf som tar lite bilder då och då med kitobjektivet och har små händer så tror jag att e-400 blir en bra kamera. Men jag tvivlar på att en entusiast som har kameran med i ur och skur kommer att känna sig bekväm med denna kamera.

Canon 350D fick också mycket kritik för sin litenhet men de hade iaf ett vertikalgrepp som kunde höja ergonomin. Till E-400 kommer förmodligen inget vertikalgrepp.

Tack och lov så har Olympus en efterföljare till E-1 på gång. Får bara vänta lite till.
 
Jag tycker Olympus gör ett genidrag med e-400, det borde varit den första instegsmodellen (istället för e-500). Det finns ju olika marknadsgrupper och denna riktar sig från vanliga konsumenter till entusiaster som vill ha en ny kamera. Många tycker att systemkameran historiskt sett är en "riktig kamera", men med det problemet att den lätt står och samlar damm efter en tids intensiv användning. Den stora nackdelen är att kamerorna är för stora för att släpa med i ur och skur.

En mer portabelt system ÄR mycket attraktivt, hur man än vrider och vänder på det.

Själv valde jag efter portabilitet och flexibilitet; det blev då en SP-350. Men en e-400 skulle inte vara dumt att ha i väskan också.
 
Olympus walkaround

Många som hade om serien använde den vid sidan om sina andra system, t.ex. nikon eller canon.

Den lilla storleken gjorde att en OM med skarp liten glugg följde med överallt.

Jag tycker priserna på digitalt börjar komma ner så pass att man kan tänka sig att ha flera brands nu.

-------------
http://stock-photo.blogspot.com
 
E-400 i Älvsjö

Hej,

Har inte skrivit här förut men har varit Olympusanvändare (C-8080).

Jag råkade vara i Älvsjö (Stockholmsmässan) igår och klämde på bl.a. E400. Jag var införstådd med att man velat få fram marknadens minsta dSLR och det har man också lyckats med; jag hade ändå förväntat mig en ännu mindre kamera. Fick inte plats i mina fickor i alla fall, kanske om man har en jacka med större fickor...

Jag vet inte hur många cm mindre den är än t.ex. E500 som också fanns där, men inte vansinnigt mycket mindre. Lättare var den dock, kändes nästan som en kompaktkamera. Nu var det iofs ett mindre fast objektiv på den, kollade aldrig vilket - kanske en 35mm?

Sökaren känns som det stora problemet. Jag har väldigt dålig syn och tjocka glasögon, hade riktigt svårt att se när jag jämförde t.ex. med Pentax K10. Det kanske finns tillbehör som förstorar bilden?

Annars var det ett intressant steg mot en digital OM-kamera, hoppas Olympus kan vidareutveckla detta och kanske utveckla helt ny teknologi som möjliggör en större sökare trots den mindre sensorn. Jag tycker att det i varje fall är bra att någon skapar kameror utanför huvudfåran där det redan är så trångt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.