Annons

Färgrymd på 30d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stertman

Medlem
Tjena..

har äntligen fått hem min mycket efterlängtade 30d=) bläddrade igenom menyerna litegranna och hittade "färgrymd".. pillade aldrig något med detta på min 300d men nu undrar jag om jag ska ha sRGB eller Adobe RGB på min 30d? vad är skillnaden? färgmättnad å sånt? förklara snälla=)

tack

/Fredrik
 
prova manualen.. där förklaras säkerligen färgmättnad osv.

Färgrymden Adobe RGB elelr S-RGB beror p åhur di ska använda bilderna.

Adobe RGB har en större färgrymd som är att föredra om du tex tänker efterarbeta bilderna i tex, Photoshop. Kör du bara Jpeg så lär det kvitta och du kan likväl köra i den mindre rymden S-RGB.

Som vanligt kan du söka på fotosidans sökfunktion ochdu komemr hitta brasiljoner svar om detta om du har vidare frågor
 
Kalle_B skrev:
prova manualen.. där förklaras säkerligen färgmättnad osv.

Färgrymden Adobe RGB elelr S-RGB beror p åhur di ska använda bilderna.

Adobe RGB har en större färgrymd som är att föredra om du tex tänker efterarbeta bilderna i tex, Photoshop. Kör du bara Jpeg så lär det kvitta och du kan likväl köra i den mindre rymden S-RGB.

Som vanligt kan du söka på fotosidans sökfunktion ochdu komemr hitta brasiljoner svar om detta om du har vidare frågor


Där blev det väl lite fel.
Det är väl just vid jpeg som inställd färgrymd har någon betydelse, eller?

Det bästa är väl att köra AdobeRGB och konvertera till sRGB, vid behov.
Kör man sRGB direkt i kameran har man ju förlorat information för alltid.


/Thomas
 
jtkarlsson skrev:
Där blev det väl lite fel.
Det är väl just vid jpeg som inställd färgrymd har någon betydelse, eller?

Det bästa är väl att köra AdobeRGB och konvertera till sRGB, vid behov.
Kör man sRGB direkt i kameran har man ju förlorat information för alltid.


/Thomas

ja du har så rätt så :) sorry...

kortfattat, ska du pilla med bilderna efteråt så kör RGB ska är du en som bara knäpper bilder och struntar i resten och inte redigerar mycket så kör s-RGB, efter du redigerat klart och om du vill spara i Jpeg så måste du endå göra RGB bilden till sRGB. JAg kör RGB rakt igenom och sparar bilderna i TIFF, har knappt några Jpeg bilder i datorn alls
 
jtkarlsson skrev:

Kör man sRGB direkt i kameran har man ju förlorat information för alltid.

Det tråkiga är att du förlorar en hel del redan vid en konvertering till Adobe RGB. Det är rätt mycket färg som kameran kan visa som inte kan återges av Adobe RGB ;-)

Men eftersom det är de enda val man har vid JPEG-fotografering, så innebär det att man alltid tappar en del av kamerans färgkapacitet när man sparar bilderna som JPEG.

Stefan
 
lusidor skrev:
Men när har man någon glädje av den färgkapacitet som ligger utanför Adobe RGB?

T ex när man skriver ut på en bläckstråleskrivare av bra kapacitet, dvs nästan alla fotoskrivare som tillverkats de senaste två-tre åren.

Stefan
 
Ja och då är det ju dumt att begränsa det ännu mer med sRGB.
Vill man få ut max så är det väl RAW som gäller.
Vilken är den största rymden man kan konvertera till i ACR?
Är det ProPhotoRGB?


/THomas



stefohl skrev:
Det tråkiga är att du förlorar en hel del redan vid en konvertering till Adobe RGB. Det är rätt mycket färg som kameran kan visa som inte kan återges av Adobe RGB ;-)

Men eftersom det är de enda val man har vid JPEG-fotografering, så innebär det att man alltid tappar en del av kamerans färgkapacitet när man sparar bilderna som JPEG.

Stefan
 
jtkarlsson skrev:

Vilken är den största rymden man kan konvertera till i ACR?
Är det ProPhotoRGB?

ProPhoto RGB är den största färgrymden som finns i Camera Raw. Den är en gång i tiden utvecklad av Kodak för att motsvara vad en bra digital kamera kan fånga. Det är väldigt lätt att få bilder med väldigt överdriven färgåtergivning med denna färgrymd, eftersom den innehålller mängder med färger som man inte kan se på någon av dagens skärmar. Men rätt hanterat ger ProPhoto möjligheter att utnyttja all den kapacitet som finns i dagens bra bläckstråleskrivare.

Stefan
 
stefohl skrev:
ProPhoto RGB är den största färgrymden som finns i Camera Raw. Den är en gång i tiden utvecklad av Kodak för att motsvara vad en bra digital kamera kan fånga. Det är väldigt lätt att få bilder med väldigt överdriven färgåtergivning med denna färgrymd, eftersom den innehålller mängder med färger som man inte kan se på någon av dagens skärmar. Men rätt hanterat ger ProPhoto möjligheter att utnyttja all den kapacitet som finns i dagens bra bläckstråleskrivare.

Stefan


OK.
Jag skriver inte ut själv, utan skickar bara till Crimson.
Jag brukar proofa med deras profil och får ofta gråmarkerade områden när jag väljer gamut warning.
Dock kan jag i de flesta falen inte se någon skillnad när jag växlar mellan ProPhoto och proofning mot Crimson.
Borde jag inte se att färgerna flyter ihop till en, om de ligger utanför Crimson.

Har jag något att vinna på att gå över till AdobeRGB, då jag inte skriver ut själv?


/Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.