ANNONS
Annons

Fäste för paraply + Minoltablixt

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Vilkna fästen fungerar? Jag är rätt sugen på att kunna köra med min blixt monterad på ett stativ och med paraply.

Det vanligaste fästet som verkar vara Hamas passar ej till Minolta enligt Cyberphoto:

Hama ledad blixtsko hos Cyberphoto

Samma finns väl även hos Kaffebrus men där står inge om undantaget med Minolta.

Finns det andra? Kan man modifiera på ett bra sätt eller hur har ni löst det? Jag har sett exempel i andra foruminlägg som tyder på att det finns Minoltavänner som kör med fästen för paraply och blixt.

Jag har en påsticksfot Länk som jag sedan skruvar fast "foten" till blixten och sedan sätter jag blixten på "foten".
Se bild:

Bilagor

• blixt.jpg
    blixt.jpg
    53.9 KB · Visningar: 424
danneman skrev:
Aha okej!

Men vad har du för ledbart fäste under den silvriga detaljen?
Det är ett ledat fäste som kommer från Kaffebrus. Tyvärr så har han slutat med de fästena och skickar numera med ett icke ledat Hama-fäste (Som jag tycker suger).

mvh/Ove

Ok nu är jag med lite bättre! :)

Den där TKUH400 den fungerar väl helt på egen hand i och med att en gängad tapp finns med?

Men om jag använder den lilla blanka adaptern då går det väl att köpa Hamas ledbara fäste från t.ex. Cyberphoto? Skillnaden med en Minoltablixt blir att jag behöver den lilla blanka påsticksfoten enligt bild i Oves inlägg ovan.

eftersom KM har en inverterad blixtfot jämfört med andra kameramärken så kan det kanske vara lite svårt att få tag i, men det verkar ju finns lösningar.

Ja just det. De skiljer sig ju åt väsentligt.

Men just den blanka påsticksfoten är väl gjord enligt Canons blixtfattning? Då antar jag att man för Minolta kan använda fästen enligt denna ordning, räknat från belysningsstativ till blixt:

1) Ledat fäste (Passar Canon/Nikon)

2) Påsticksfot

3) Plastfot till blixt. (Foten har invändig gänga 1/4").

Hej Dan

Hoppas att du ser hur jag använder påsticksfoten på dessa bilder. Är det något som är oklart så får du fråga ;0))

mvh/Ove

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    21.1 KB · Visningar: 339
Ja det där verkar bättre än mitt Hama som jag fick vid min andra beställning. (inte det på min bild)
Jag ska nog beställa ett sånt. Det ligger ganska nära den som är på min bild.
Tack för länken Jörgen ;0))

mvh/Ove

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar