Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag bygger ett skit-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag har länge varit sugen på att smälla ihop nån slags lensbaby-liknande sak, men aldrig fått ändan ur vagnen. Dessutom har det tagit emot lite att leta efter linser och sånt utan att ha en aning om vad jag behöver. För att inte tala om den där jobbiga bälgen man behöver.
Usch, nä. Jag ville ha ett objektiv med lite kortare brännvidd, och fast fokus!

Idag bestämde jag mig på kul för att skruva sönder två gamla kompaktkameror modell skräp som ändå var trasiga. Sagt och gjort, de är nu nedmonterade i molekyler.
Jag började sen systematiskt att prova alla olika små linselement genom att helt enkelt hålla dem framför bajonetten och "fokusera" genom att ändra avståndet. Dessvärre var jag tvungen att hålla dem inne i kamerahuset för att få fokus! Detta antagligen för att kompaktkamerorna var just kompakta, och avståndet till filmplanet kortare än var avståndet mellan bajonetten och filmplanet är på min D50.
Men sen rev jag isär den ena linsen, som bestod av tre delar, då det var ett zoomobjektiv. Ett av elementen var en lätt konvex lins, och jag testade igen. Och se! Nu fick jag fokus ungefär i höjd med bajonetten! Utmärkt. Dessutom blev bilden väldigt dimmig och hemlig, med den jävligaste kantoskärpa man kan tänka sig, hehe.
Raskt borrade jag hål i ett kameralock och limmade försiktigt fast linsen med en tillhörande liten metalldistans på insidan av locket och provade. Det funkade i alla fall! Men det vart inte fokus. Linsen sitter fortfarande för långt ut. Så jag klurade lite och kom på att jag kunde ta ett "rör" som passade precis i hålet på locket, fästa linsen på rörets ände, och sen justera fokus med skrotet på kameran, för att sen limma fast och klippa av röret när jag var nöjd, det vill säga när fokus är nånstans vid oändligheten.
Nån bländare tänker jag inte bry mig om att göra, så det blir nog sisådär med närbilderna. Om jag inte kommer på nåt sätt att täta "skjutfokusen" så att det inte kommer in damm där.

Just nu står det på tork, men här är ett smakprov på hur det blev med linsen direkt mot baksidan av locket. Som synes ligger fokus på knoppen till fönstervredet, vilket är rätt nära...

Fortsättning följer;-)

Bilagor

• _dsc1466.jpg
    _dsc1466.jpg
    56 KB · Visningar: 2,512
Grahn_ skrev:
Grym ide! Jag misstänkte nästan att det var du som låg bakom när jag såg rubriken ;)
Hehe, jaså:-D
Nu ska det bli skräpiga bilder här!

En jobbig sak är om jag måste skjuta linsen så långt bak att spegeln tar i. Men jag tror att det ska funka.

Kom också på ett sätt att täta tror jag. Man tar helt enkelt en o-ring som man limmar fast i ytterkant mot locket, och som passar mot röret. Borde bli tillräckligt tätt, och man får då justerbar fokus:)

Skulle vara kul att se en bild på eländet, men nu har ju de andra kamerorna skrotats så det kan nog bli knepigt.

Är linsen tagen från en digital kompakt som endast tecknar ut en liten sensor, i stil med 1/2.5", eller kommer den från en analog kamera?

Grahn_ skrev:
Skulle vara kul att se en bild på eländet, men nu har ju de andra kamerorna skrotats så det kan nog bli knepigt.

Är linsen tagen från en digital kompakt som endast tecknar ut en liten sensor, i stil med 1/2.5", eller kommer den från en analog kamera?
Jag har lite bilder på eländet. Kommer strax.
Kamerorna var analoga, men själva linselentet i sig spelar det nog ingen roll alls för, eftersom det bara är EN lins. Den är stor som en femtioöring ungefär.

Här är en till bild jag tog. Den var svårt underexponerad (man får ju gissa tiden), så jag har dragit upp den åtskilliga steg, med lite bandning som följd. Här är det fokus i alla fall, men det är på mindre än en meters håll. Inte långt ifrån till oändligheten. Antar att brännvidden i praktiken är rätt kort?

Bilagor

• _dsc1467.jpg
    _dsc1467.jpg
    47.7 KB · Visningar: 2,411
jimh skrev:
Jag tänker inte tala om hur du gör, men det är enormt lätt att ta reda på brännvidden hos ett objektiv med bara en lins ;-)
Avståndet mellan linsen och filmplanet kanske? ;-)

I så fall är brännvidden något kortare än avståndet mellan bajonetten och filmplanet, dvs kanske 40mm.
Antar att linsens egen öppningsstorlek funkar som ljusbegränsning i brist på bländare, och diametern är ungefär 15mm. Verkar rätt ljusstarkt i alla fall, för jag kan ta bilder ut från mitt fönster nu klockan sex vid ISO 200 och en sextiondels sekund som blir bra exponerade.

Nu börjar vi snacka! Har "justerat skärpan" så att den ligger mer mot oändligheten, och jag får nu hyfsad skärpa från några meter bort och till kanske 50 meter. Lite svårt att avgöra när bilderna blir så jäkla risiga, hehe.
Det märkliga fenomenet i underkant beror på att jag inte klippt av röret ännu, så det funkar som ett för långt motljusskydd, dessutom ett vitt sådant.

Bilagor

• _dsc1479.jpg
    _dsc1479.jpg
    46 KB · Visningar: 2,323
Såhär ser eländet ut. Linsen är limmad mot änden av det vita röret, på insidan av locket alltså. Väldigt taffligt gjort, men jag var så ivrig;-) Får se om jag gör det bättre nångång. Lär prova nån annan lins också.

Bilagor

• _dsc1469.jpg
    _dsc1469.jpg
    47 KB · Visningar: 2,292
Skoj!
Jag har funderat länge, och även startat en tråd om det, på hur man kan bygga en egen lensbaby av gamla objektiv.
Jag har en eller kanske t o m 2 zoomar som jag tänkte plocka isär.
Nu har jag fått lite mer inspiration.

Jag kan ju utveckla det och berätta att min idé är att använda både lins och objektivfattning för att bygga en lensbaby. Frågan är vad man ska fästa linsen på. Sedan ska ju allt fästas på objektivfattningen på något sätt.

en såånt objektiv önskar jag mig i julklapp! ;D

riktigt härlig kännsla! om jag vore du skule jag prova på en analog kamera också.. för ännu härligare kännsla.. det blir ju förstås jobbigare att prova sig fram men du fattar..

det där ska jag också prova!

Det här var ju riktigt roligt! Nu har jag tätat lite...
En trettiondel ISO 400 under en svag glödlampa. Min läshörna hemma. Man får brottas en hel del med kontrast och skärpa kan jag tala om, annars blir det bara gröt av alltihopa, hehe.

Bilagor

• _dsc1485.jpg
    _dsc1485.jpg
    47.8 KB · Visningar: 2,040
Har för mig att ljusmätningen fungerar utan bländare också man får ju en tid som stämmer i de ljusförhållandet man har tillsammans med filmkänsligheten. Konkurerande företag har sådan funktion står i instruktionsboken hur och det funkar hemma hos mig.....

rosberg1 skrev:
Har för mig att ljusmätningen fungerar utan bländare också man får ju en tid som stämmer i de ljusförhållandet man har tillsammans med filmkänsligheten.
Nej, det funkar inte på min kamera. Man måste köra i manuellt läge, och det enda du kan göra är att gissa tiden. Ingen indikation om vilken exponering det kommer bli finns.

Konkurerande företag har sådan funktion står i instruktionsboken hur och det funkar hemma hos mig.....
Den här meningen fattade jag tyvärr ingenting av.

Ser att det är många som läser tråden, hehe;-)

Jag har lekt lite mer, och det är välllldigt svårt att justera skärpan må jag säga. Man får ta av "objektivet" och pilla lite på röret och gissa ungefär, och sen testa. Det skiljer ungefär 3mm i förflyttning av linsen mellan fokus på oändligheten och på 2-3 meters avstånd.
Ljusstyrkan måste motsvara f/2 eller större, för man kan ta bilder nu i kolmörkret inomhus i dålig glödlampsbelysning vid ISO 400 eller 800 vid rimliga tider, det vill säga över 1/30 sekund.

Sen lurar jag lite på om man skulle göra en "proffsig" variant, och köpa en Holga eller liknande som man slaktar och tar objektivet från. Frågan är då hur långt hur Holgan funkar rent tekniskt. Hur långt ifrån filmplanet sitter infästningen av objektivet? Och hur styrs fokus och bländare? Är det fast fokus och bländare tro? Det skulle ju vara trevligt om det bara går att limma fast på ett objektivlock, men jag antar att bajonetten på D50:n sitter längre från sensorn än vad som är motsvarande fall på Holgan. Kan ju vara värt ett par hundralappar och testa om inte annat:)

Återkommer med fler usla bilder när jag meckat lite mer.

Det är lätt att räkna ut vilken bländare du har. Bländartalet = brännvidden / linsens diameter.
Brännvidden var ju ca 40 mm och om då linsens diameter är över 20 mm har du större bländare än 2.

//Johan

johanu skrev:
Det är lätt att räkna ut vilken bländare du har. Bländartalet = brännvidden / linsens diameter.
Brännvidden var ju ca 40 mm och om då linsens diameter är över 20 mm har du större bländare än 2.
Ok, linsen är ca 15mm, så det motsvarar då bländare 2,7. Men det stämmer nog inte riktigt, för det hade aldrig räckt för så korta tider. I vanliga fall fotar jag med ISO 1600 och bländare 1,8 ger då tider runt hundradelen i motsvarande ljus (väldigt dåligt)....
Kanske har att göra med att bilden blir så mycket ljusare i mitten eller nåt? Fan vet. Funkar gör det i alla fall:)

VAR ska bländaren placeras vid en enkellinskonstruktion annars? Måste väl vara nånstans en bit bakom linsen antar jag.

Edit: Jag överdrev visst... Vid närmare koll så ger ISO 400 och f/2,8 ungefär 1/13 sekunder vid samma ljus där jag fick 1/30 sekunder, så typ dubbla bländaren då, det vill säga f/2,0?

Senast ändrad:
Enligt din beskrivning så sticker linsen in ett gott stycke i kameran, så brännvidden är nog kortare än 40 mm. Det bör förklara det mesta av ljusstyrkeskillnaden, resten kan t ex förklaras bort med att vanliga objektiv har större ljusförluster p g a många fler linsytor, att fabrikanternas sedvanliga fusk gör att deras bländartalsangivelser ofta inte stämmer riktigt, att det vid nedbländning finns lite feltoleranser o s v, o s v. Om du sedan inte hunnit med att måla din linstub mattsvart på insidan så kan nog ströljus från den lura ögat en del också.

Om du placerar en eventuell bländare framför eller bakom linsen spelar egentligen ingen roll så länge den bara är rimligt nära linsen. Har du den t ex i framändan på din linstub, får du naturligtvis vinjettering, men det märker du.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar