Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 17-50mm F/2.8 XR Di-II LD

Produkter
(logga in för att koppla)
..inte minst för nervösa KM-fotografer, om den släpps med den fattningen oxå som det står!
 
Per skrev:
..inte minst för nervösa KM-fotografer, om den släpps med den fattningen oxå som det står!

Enligt tamron.com ska det bli med KM-fattning
http://www.tamron.com/news/35mm/1750di2_2006.asp

Specifications

Tamron AF17-50mm F/2.8 XR Di II LD Aspherical (IF)

Focal Length:17-50mm

Maximum Aperture: F/2.8

Angle of View: 78°45' - 31°11' (APS-C size equivalent)

Lens Construction: 16 elements / 13 groups

MFD: 10.6" (0.27m) (entire zoom range)

Max. Mag Ratio: 1:4.5 (at f=50mm, MFD 0.27m)

Diaphragm Blades: 7 (Circular Apertures)

Filter Size: Ø67mm

Size (Diameter x Length): Ø2.9 in. x 3.2 in.

Weight: 15.3 oz* (434g)

Standard Accessory: Flower-shaped Lens Hood

Compatible Mount: Canon AF, Konica Minolta AF-D, and Nikon AF-D

mvh/Ove
 
Om den bara är "lika bra" som Sigmaobjektivet ifråga om bildkvalitet så är den ett steg upp med tanke på den ökade vidvinkeln. Byggkvaliteten har väl annars rosats på 28-75:an, så den borde rimligtvis vara lika bra på denna!

My guess is it will be a winner!!!

Och 'visst' vore det schysst om dom även släppte en '70-200 2,8'-glugg! (konkurrens för Sigma)

:)
 
Ja, och vem f-n skulle ha råd med det och framför allt våga använda? Ett sånt objektiv skulle kosta uppåt 25-30kkr om bildkvalitén ska vara i samma klass som 16-35-an.

Däremot kanske Canon kan ge oss bildstabilisering i huset lika billigt som KM har gjort, så slipper man betala för IS och kan köpa vilka objektiv man vill. Hoppas att Sony spöar alla bakåtsträvande kameratillverkare som bara njuter av att inte leverera det köparna vill ha.
 
OK, om vi struntar i IS, hur kan Sigma göra en 18-50 /2.8 EX DC för 4000? Om de gjorde en 20-75 2.8 EX DC, så skulle jag åtminståne köpa den för säg 8000? Observera "DC" - det drar ned priset - för min del kommer jag inte köpa fullformat på bra länge.

är jag helt ute och cyklar?
 
Jayk skrev:
Byggkvaliteten har väl annars rosats på 28-75:an, så den borde rimligtvis vara lika bra på denna!
De flesta recensioner jag läst har rosat allt UTOM byggkvaliteten. Speciellt jämfört med Sigma 18-50EX. Hoppas dock stort på det här objektivet, de optiska egenskaperna är eg. det enda viktiga men det är ju roligt om objektivet ser/känns bra också. Och, självklart, ett pris lägre än Sigmas ~4700kr.
 
"Di (Digitally integrated)-II lenses are designed for exclusive use on digital cameras with smaller-size imagers. This lens is not designed for use with 35mm film cameras or digital SLR cameras with image sensors larger than 24mm x 16mm."

Det var ett jättetråkigt citat.
 
mill skrev:
"Di (Digitally integrated)-II lenses are designed for exclusive use on digital cameras with smaller-size imagers. This lens is not designed for use with 35mm film cameras or digital SLR cameras with image sensors larger than 24mm x 16mm."

Det var ett jättetråkigt citat.

Fast det var väl inte annat än väntat?
 
TheJaff skrev:
Ajaj, hoppas det här inte stämmer:

http://www.tamron.com/lenses/prod/1750_diII_a016.asp

Listpris: $764 = ~6000kr

För jämförelse så har dom ett listpris på $545 = ~4300kr för 28-75 så det verkar stämma rätt bra mot våra svenska priser.

Have some faith...

Tamrons 17-35 2,8-4 ligger på 818 USD enligt Tamrons hemsida (lanseringspris?), men kan idag köpas från www.technikdirekt.de till 3250 kr mot ca 4800 i Sverige (Cyberphoto). Antar att vi får tacka den svenska mellanhanden Focustrading för det höga inhemska priset.

Samma jämnförelse med 28-75 - Tyskland 2880 kr mot Sverige 4000 kr.

Lägg på 200 kr i frakt från Tyskland mot (minst) 99 kr för inrikesfrakt.
 
mill skrev:
Nja, deras 28-75 passar FF, så det hade jag också hoppats på att denna skulle passa.

17-50 * 1,6 = 27-80, så detta objektiv ger motsvarande utsnitt för dom tillverkare som har digitalare i båda storlekarna. Det är ju poppis nu bland tredjepartstillverkarna att tillverka objektiv som motsvarar gamla populära modeller vad det gäller zoomomfång.

Tror att en vidvinklig ljusstark zoom för småbildsformatet skulle bli väl stor (och dyr) om den skall klara så stort zoomomfång. Mem det är ju klart att drömma går ju alltid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.