ANNONS
Annons

Supervidvinkel till 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

sarnor

Avslutat medlemskap
I tankarna på att uppgradera till DSL med fullformat har det stört mig lite att jag med nuvarande objektivuppsättning har tillgång till bildvinkeln hos ett 16 mm objektiv (på 10D) men som mest får 17 mm med 5D:n. Det uppenbara alternativet är naturligtvis att sälja bägge objektiven och istället köpa en 16-35/2.8L, samtidigt har jag tidigare visat att det faktiskt går att använda Canon EF-S 10-22/3.5-4.5 också i fullformat. Det praktiskt användbara minsta brännvidden blir då c:a 14 mm, vilket faktiskt är ptagligt mer än 17 mm, med ett annat utsnitt än det normala (e.g. panorama) går objektivet dessutom att använda ned till c:a 12 mm.

Så som som nybliven 5D ägare vad kunde vara mer lämpligt än en jämförelse mellan Canon EF-S 10-22/3.5-4.5 och EF 17-40/4L?

Det är naturligtvis en i grunden ganska orättvis jämförelse, men det kanske ändå finns ett visst intresse hos Fotosidans läsare. Jag har valt att jämföra objektiven i 17 mm läget nedbländade till f/8, detta för att jag i första hand är ute efter prestanda i praktiken. Självklart blir kantskärpan hos 10-22:an använd på detta sätt sämmre än 17-40, å andra sidan är 17-40 i sitt extremaste läge varför det borde jämna ut sig lite.

Tittar vi på hela bilden ser vi att 10-22:an faktiskt har påtagligt mindre distorsion än 17-40 och vinjetteringen är bara en aning markantare.

I nedre högra hörnet är skillnaden dramatisk, 10-22:an är direkt oskarp. Skärpan förbättras dock snabbt mot bildcentrum, beroende på motiv skulle jag säga att resultatet ändå är fullt användbart.

Detta utsnitt är hämtat från högra bildkanten, intressant nog verkar det som om 10-22:an har högre detaljupplösning medan 17-40 upplevs som skarpare (jämför tapetränderna). Någon som kan ge en förklaring?

Slutsatsen är inte helt oväntat att 17-40 ger klart bättre resultat, men att 10-22:an också ger användbara bilder och kan zoomas ut ytterligare ett par millimeter. Använd som avsett, på ett 1,6x hus, står sig dock 10-22:an utmärkt mot 17-40.

Så för stunden får 10-22:an vara kvar.

/Daniel

Vinjetteringen är ju vidrig med 5D och vidvinkel, ser helt oanvänbart ut, går det att rätta till problemet helt i PS ?

Zoso skrev:
Vinjetteringen är ju vidrig med 5D och vidvinkel, ser helt oanvänbart ut, går det att rätta till problemet helt i PS ?

Nja, vinjetteringen i detta fallet skall nog inte enbart skyllas på objektiven, utan mer på de rådande ljusförhållandena. Jag antar att det är befintligt ljus från taklampan, vilket gör att det är mer en yttre påverkan av resultatet.

En bättre metod för att utröna vinjetteringen tordes vara en jämnt belyst yta, eller en himmel

Lampan i taket är ju mitt i övre kanten. Helt omöjligt att säga något vettigt om vinjetteringen enbart genom de bilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar