Annons

Återskapa kornet

Produkter
(logga in för att koppla)
vilken version av ps har du? (om det är ps du har)
i dom två senaste så finns lens blur vilket ger en anings mer övertygande linsoskärpa. där kan du oxå samtidigt lägga på lite korn.
annars finns det kornig film under konstnärliga i filter.
 
Hallojs

Jag utnyttjar tråden för samma/liknande fråga.

Hur får jag det mest möjliga analoga kornet i ps (cs2) ?

Finns det ngn riktigt bra program (plugin..) ?

Gärna (helst!) ett progr. som hanterar TIFF-filer !

MVH Niclas,
 
Alien skin exposure

Ovan nämnda program kan skapa kornstruktur och andra filmtypiska egenskaper åt vilket digitalfoto som helst. Borde fungera även till digitaliserad film. Du kan testa programet 30 dagar gratis. Jag tyckte det var imponerande att se hur lika mina digitala kornfria bilder blev i jämförelse med mina scannade velvia och provia.
 
Jag brukar använda Grain Surgery 2. Det är en plug-in till Photoshop som lägger till korn.

Det följer med en massa olika filmer och man kan även modifiera kornet som man själv vill.

När jag gör kortare skärpedjup i datorn så använder jag funktionen Sample grain. Tog kort på en grå yta med alla olika ISO-värden och sparade kornet som olika profiler.

När jag gjort bakgrunden suddigare lägger jag på kornet på lagret som är suddat.

Programmet finns att hämta här: http://www.visinf.com/gs/ps/

Enda nackdelen är att det tar rätt lång tid att lägga på kornet på högupplösta bilder.

OT, ett tips är att du använder Lens blur (Linsoskärpa) istället för gaussisk oskärpa, blir mycket snyggare.
 
Grain Surgery klarar iaf alla format som photoshop klarar. Se det som ett vanligt filter med lite mer funktioner.

Finns också en test av programmet i förrförra numret av Cap & Design Proffsfoto om jag inte minns helt fel. Tror att det fick toppbetyg.
 
Ja får nog köpa, en gång för alla.

Var liksom inte upplagd för det nu.

Testade att ladda ned demon men lyckas helt enkelt inte. . .
Jag vill se hur mycket bättre resultaten blir i förhållande till det jag åstadkommer i PS själv.

Jaja, gör ett try senare.

Tack så länge!

MVH Niclas,
 
alla format

Alien skin exposure är ju ett plugin och klarar alla format som ditt bildbehandlingsprogram klarar. Testa det, det blir sjukt likt en scannat dia på med ett minimum av arbete. Förutom alla förvalda filmtyper kan du gå in och ställa in alla parametrar och testa dig fram.
Den stora frågan är bara om vi vill att våra digitala bilder ska se ut som de vore tagna på film?
 
För mig så handlar det inte om att det skall se analogt ut eller typ krisogralt.

Jag vill åt ett analogt liknande korn eftersom det helt klart ger en mer naturlig detalj i bilderna.

Det digitala kan (även i låg kontrast och oskärpt) upplevas som lite väl hårt ibland. Detta syns ju såklart mest/bäst på större kopior!

Många printar ju ut digitala bilder helt okritiskt till hur detaljerna ser ut jämfört med traditionellt kornade bilder.

För mig så har det alltså inget att göra med att det är analogt, utan att det är mer levande och naturligt (mycket mindre matematiskt exakt jämfört med digitala korn som jag sett till idag..)



MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Ja. såklart.

Inte undra på att man önskar liv i sina digitala bilder också;) rent tekniskt alltså!!

MVH Niclas,

Min tanke var att kopiera ett utsnitt ur korn-bilden och lägga den som ett lager med låg opacitet över den ursprungliga digitala bilden. Jag vet inte hur slutresultatet på papper blir.
 
BengtJohnsson skrev:
Min tanke var att kopiera ett utsnitt ur korn-bilden och lägga den som ett lager med låg opacitet över den ursprungliga digitala bilden. Jag vet inte hur slutresultatet på papper blir.

enklare att lägga kornlagret i blandningsläge »Mjukt ljus« eller »Täcka över«.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.