Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 5D, Bildexempel och teknik

Produkter
(logga in för att koppla)

AlfaGTV

Aktiv medlem
Det är några som undrar över bildkvaliten så jag tyckte det var läge att göra en sån tråd också.

Bilden här är tagen på frihand i halogenbelysning. ISO 640 1/125sek och f2,8 med EF 50/1.8 II. Lite justerad vitbalans, men ett klart acceptablet resultat för att vara med AWB.
För övrigt, ej skärpt rakt från kameran som var inställd på JPEG Large.
Bilden är alltså ett 100% utsnitt ur bildens mittersta del.
 

Bilagor

  • detail.jpg
    detail.jpg
    41.4 KB · Visningar: 11,711
Jaja, lugn i stormen... Det kommer ju folk in på kontoret och förväntar sig att man ska jobba också.. *pust, suck & stön*
Hur ska man hinna det med nya kameran på skrivbordet. ;)

Så här stort är utsnittet ur orginalbilden.

Jag tänkte göra orginalet tillgänglig, men jag tar ett par andra bilder istället.
 

Bilagor

  • full.jpg
    full.jpg
    31.8 KB · Visningar: 11,598
En bild

Här är orginalbilden för den som vill kika närmare.

Helt underbart med det korta skärpedjupet man kan uppnå.

MVH /Micke
 

Bilagor

  • img_2164.jpg
    img_2164.jpg
    22.2 KB · Visningar: 11,473
Hej

Verkar den vinjetterar mycket med 50mm eller 17-40mm objektiven.

Såg att 24-105 vinjetterar på 5 D.

Det skrev den andra killen i recensionen.

Mvh Agneta som tackar för att du skickade upp bilder.
 
agge28 skrev:
...
Verkar den vinjetterar mycket med 50mm eller 17-40mm objektiven.
...

50/1,8 II vinjetterar märkbart på de största bländarna. Jag tycker personligen inte att det gör något i 90% av tillfällena. Det snarare förstärker motivet genom att det får liiite mera ljus på sig. Naturlig ram lixom! ;) Dessutom blir ju skärpedjupet väldi kort och du får "fokus" på huvudmotivet i alla fall.

17-40 vinjetterar mindre än 50:an, har dock inte gjort nån mera vetenskaplig utvärdering. Dock är den mycket skarp även med den stora sensorn.
MVH /Micke
 
Tycker det där med vinjetteringen verkar lite skumt. Borde det inte vara så att 24-105:an vinjetterar på en 1Ds också då? Hänger inte vinjetteringen ihop med sensorstorleken? Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Nej, du cyklar inte. :)

Såvida sensorn är korrekt konstruerad, alltså lika ljuskänslig ut emot kanterna... Däremot antar jag att det i viss mån har med vinkeln på ljuset mot sensorn att göra.
Jag antar att microlinsernas konstruktion är ganska avgörande i detta fall.

Vet inte vilken blaska, men nån tidning testade Epsons mätsökar digital och konstaterade att de fina Leica/Leitz vidvinklarna vinjetterade kraftigt. En CCD/CMOS sensor är mindre känslig om det infallande ljuset kommer i branta vinklar mot sensorns yta. 90° antar jag är idealet.

MVH /Micke
 
OK. Men något som verkligen är skumt är väl hur de då väljer att släppa ett "kit-objektiv" till kameran som vad det verkar vinjetterar rätt så saftigt...
 
thejejk skrev:
OK. Men något som verkligen är skumt är väl hur de då väljer att släppa ett "kit-objektiv" till kameran som vad det verkar vinjetterar rätt så saftigt...

De gjorde ju så med 350D... :). Men visst, 5D riktar sig till en annan målgrupp.
 
thejejk skrev:
Hehe... ja kanske får vi se 5D's "kit-objektiv" ute på blocket för 200 kr/st också då? ;-)

Ja, det tror jag faktiskt för när jag var liten fick jag för mig att man kunde övertyga sig själv så till den milda grad att det man hoppades på skulle kunna inträffa. Jag har inte lyckats än förvisso...
 
Vinjetteringen har ju inte så mycket med det digitala att göra.. Vinjettering har ju förekommit i alla tider. Det är ju oftast en sak man mäter i tester. Om jag inte missminner mig, så kan man säga att objektiv som har -0.5 EV ljusbortfall i kanterna räknas som bra, -1 EV som märkbart och -2 EV som dåligt och klart synbart.

Men det är ju klart rätt att det har med storleken på sensorn. Vinjettering är inte så vanligt förekommande på 1.6x DSLR'er
 
Jeppe skrev:
Vinjetteringen har ju inte så mycket med det digitala att göra..

Nu har du nog missat nått Jeppe. Att det är ett problem med vidvinklar och stora sensorer är en sanning. Det finns många 1Ds-ägare som svurit över vinjetteringen.

Med 1Ds/1Ds mark II blir vinjetteringen kraftigare med 16-35/2,8 än med film.
 
froderberg skrev:
Nu har du nog missat nått Jeppe. Att det är ett problem med vidvinklar och stora sensorer är en sanning. Det finns många 1Ds-ägare som svurit över vinjetteringen.

Med 1Ds/1Ds mark II blir vinjetteringen kraftigare med 16-35/2,8 än med film.

Javisst.. Men den har ju alltid funnits där, det var mer så jag menade. Problemet är väl mer att microlinserna inte pallar med den vida vinklen som ljuset träffar dem och därför blir oskarpt. Men visst. Det borde gå att göra de ljuskänsligare i kanterna.. frågan är ju bara hur och när.

Fast i ärlighetens namn så har jag väl inte riktigt hunnit med i tekniktugget de senaste månaderna.. har haft lite annat för mig.. som att fotografera t.ex. ;p
 
Hmmm.... nu vet jag inte om jag har hallucinerat - men nu verkar det som att det bara är foton tagna med 24-70 på cyberphotos sida, hade för mig att det var 24-105 tidigare.....

Är dock säker på att det tidigare tom fanns kommentar om att det var kraftig vinjettering. Och det är nu konspirationsteorierna kan börja; har Canon tvingat cyberphoto att ta bort bilderna och de negativa kommentarerna till bilderna?!??!?! ;-)
 
Jo, de bilderna verkar borttagna.

Om man går in på objektivets sida så nämns dock den vinjetteringen

"...lite väl kraftig vinjettering i vidvinkelläget, mer än väntat. Naturligtvis kan man korrigera detta med ett bra bildbehandlingsprogram men vi hade väntat oss lite bättre resultat"

" På en kamera med fullstor sensor rekommenderar vi hellre 24-70/2,8 som är avsevärt bättre och ett steg ljusstarkare..."

Synd, såvida Cyberphoto inte testat ett "jättemycket-måndagsexemplar"

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/canon/ef/24-105L.php
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.