Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Wimberley huvud på väg

Produkter
(logga in för att koppla)

Omar

Aktiv medlem
Hej

Det verkar som det snart kommer släppas ett nytt Wimberley huvud för er som använder stora telen.

Någon gång i november säger ryktena

Kommer senare på denna sida www.tripodhead.com

Saxat från nätet:

"Yes, there is a new Wimberley head that has been in the works for over a year. It will be the most superior gimbal-style tripod head on the market. Wait a minute, it already is. I'm not allowed to give you specific details other than to say that it will be lighter and more streamlined as well as more flexible and easier to use."

"Well, I have been to the mountain and I have seen the beast. It is gorgeous. Shorter, slimmer and lighter. The knobs work very well and lock down nice and tight with minimal effort."

MVH

Omar Brännström

Finns det något vettigt alternativ till Wimberley för ett 500:a? Jan Gustavsson i Tibro sa något om att han använt ett Manfrotto videohuvud och tyckte det fungerade bra.Någon som vet eller har erfarenhet?

Hej

Något som är bra är Manfrottos Monopod bracket, för typ 1400kr med snabbplatta och funkar ypperligt på trebensstativ.

Har testat en del sådana i fält, bla med Sigma 800mm f/6 och Nikon 500mm F/4.

Finns här http://www.manfrotto.com/page2430.html

Klart prisvärt

Annars kan man använda en Sidekick, lite billigare än Full wimberely, men man behöver en bra kulled med ARCA fäste.

Finns även Nill Head http://www.isarfoto.com/shop.php?shoplang=2&show=1904&PHPSESSID=777b0952ed3188a83c6eb55985218453 från isarfoto, tyskland. Men är ju lika dyr som Wimberely

MVH

Omar Brännström

Senast ändrad:
Hej

Har själv inte använt ett videohuvud till tele men dock till tub, men en del använder det och verkar nöjda med det till tele. Kan fråga dem hur bra det är att följa snabba motiv som fåglar med videohuvud. Men det kan man ju även med en kulled.

Det härliga med "Gimbalhead" är du kan släppa taget om gluggen och den faller inte ner fastän du inte dragit åt vreden, den är ju balanserad. På kulled och videohuvud måste du ju låsa dem så inte gluggen faller. Är de låsta och en snabb fågel flyger förbi måste du ju låsa upp först, då kanske du inte hinner.

En del som använder videohuvud till stora telen kanske inte är fågelaktionfotografer.

Har beställt det nya Wimberleyhuvudet, men det är nog ingen som har fått det än.

Normalt på videohuvud används bara en skruv, på ett wimberley används två, lite säkrare när du bär det hela på axeln, samt du har en lång platta så du kan balansera objektivet i fram och bak och då blir det stabilare.

MVH

Omar Brännström

Senast ändrad:
Är Wimberley huvud mer stabil än videohuvud? Jag kör Manfrotto 501 videohuvud och tycker den fungerar bra med tele, har dock bara ett 400mm

Videohuvuden går fint till långa telen, men fungerar helt annorlunda än gimbal-huvuden, som t ex Wimberley.

Anledningen till att köpa ett gimbal är för att kunna använda ett tungt tele nästan som på frihand, dvs för att göra det fjäderlätt och snabbrörligt, för motiv som förflyttar sig.

Ett videohuvud har en inbyggd tröghet som gör det lite långsammare. För långa panoreringar funkar det fint, men för småfåglar som hoppar omkring kan det kännas en aning frustrerande. Dessutom kan de bli trögare i kyla. Den stora fördelen med videohuvudet är stabiliteten, även i upplåst läge. Man slipper låsa inför varje exponering. Det känns helt vibrationsfritt även med alla rattar lösa. Jag upplevde (vid jämförelse side-by-side) mitt Manfrotto 501 videohuvud som mera stabilt än farsans Wimberley.

Själv är jag ingen vän av kulled när det sitter ett tele på, men det finns ju många som lyckas.

/Pontus

Precis som Omar säger är det jätteskönt att kunna släppa kameran/objektivet och det står kvar balanserat men ändå färdigt att använda. Bra för att kunna vila armarna vid långa pass eller för att kunna greppa en andra kamera för något annat motiv som dyker upp.

Omar skrev:
Det härliga med "Gimbalhead" är du kan släppa taget om gluggen och den faller inte ner fastän du inte dragit åt vreden, den är ju balanserad. På kulled och videohuvud måste du ju låsa dem så inte gluggen faller. Är de låsta och en snabb fågel flyger förbi måste du ju låsa upp först, då kanske du inte hinner.
Om man har en gnutta friktion och har balanserat telet perfekt på videohuvudet är det inga problem att släppa taget. Jag brukar använda det helt upplåst och gå ifrån utan att låsa. Men Wimberley är snabbrörligare, helt klart.

/Pontus

Hej

Lite beroende på vilka videohuvuden som man pratar om, tex ett sådant till tub är nog wimberley lika stabilt eller stabilare, men ett riktigt stort och tungt videohuvud till stora filmkameror är ju klart stabilare än ett wimberley, men de vägen en hel del och kostar en del, tex Sachtlers stora videohuvuden.

MVH

Omar Brännström

Hej

Det hela beror lite på om man går mycket med sitt tele och man man fotar mest stillasittande objekt eller snabba och rörliga objekt.

Själv kommer jag skaffa det nya Wimberley för att det är något lättare än det Wimbleyhuvud jag har nu. Jag jagar gram, men vill också kunna gå långa sträckor hela dagar många dagar i följd utan att få ont i axlar och rygg. Klart beroende på hur aktiv man är och mycket man går.

Använder Canon 1d Mark2 + 500mm + 1.4xTC + wimberley + Gitzo 1325.

För att komma ner lite i vikt har jag bytt ut foten till mitt 500mm till ett mindre http://www.naturescapes.net/store/product.php?productid=94

När jag hade Nikon 500mm f/4 bytte jag också ut foten till http://www.tripodhead.com/products/replacement-feet-main.cfm

Rekomenderas och att det är lättare att få ner gluggen i väskan.

MVH

Omar Brännström

Hej

Ofta ute i fält så står jag på pass med Canon 1d Mark2 + 500mm + 1.4xTC + wimberley + Gitzo 1325.

Är det lugnt för stunden på fågelfronten, kanske jag går lite runt bland tex buskarna för att kolla om det finns lite fåglar där eller på kisserunda och då brukar jag lämna stativet med 500mm för det är så tungt och tar bra med mig 20D + 400mm DO f/4 handhållet. Lite skönt att ha en lätt kombo med sig, man blir lite mer rörlig och då speciellt i svårare terräng, synd bara att 20D är så långsam för aktionfotografering, men ibland funkar den lätta combon http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/48052701 bör ses i orginal.

Jag behöver ett snabbare andrahus, kanske typ D30, eller 1D mark2-3? för handhållen fotografering med mitt 400mm DO.

Då jag bär stativet på axeln så har jag "skydd" på stativet för att skona axlarna. Har använt rörisolering, Optechs benskydd och nu använder jag http://www.wildlifewatchingsupplies.co.uk/tripod_wraps.htm rätt OK, men kunde dock vara lite tjockare, hoppas jag blir nöjd med dem.

MVH

Omar Brännström

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/48052701

Vilken otrolig bild. Det låter ju som om det nya Wimberleyhuvudet blir väldigt bra om än dyrt. Tror du man skulle kunna montera det på ett Manfrotto 055 (Scandinavian Photo-stativet). Det känns för mig ganska stabilt så länge man inte använder mittpelaren, men det är ju inte aktuellt.

Omar skrev:
Det hela beror lite på om man går mycket med sitt tele och man man fotar mest stillasittande objekt eller snabba och rörliga objekt.
Precis, ett rejält videohuvud väger ton och går man mycket vill man kanske lägga mera av vikten på själva stativet. Dessutom är det mera trögjobbat för rörliga motiv.

Men bara man går upp en liten aning i pris och tyngd, till t ex Manfrotto 501/503, får man en mycket stabil lösning för riktigt långa brännvidder. Om man som jag hatar att spänna och lossa rattar, men kan leva med lite tröghet i panoreringarna, är det ett bra alternativ. Terje har använt videohuvud och jag känner ytterligare en professionell naturfotograf som gör det. Jan Gustavsson verkar också se det som ett bra alternativ. Men som sagt, Wimberley är det som gäller för tunga objektiv och snabba motiv.

/Pontus

Fick just ett email från Naturescapes, en av de ställen där man kan förhandsbeställa det nya Wimberley-huvudet.

De skrev att det kommer att bli ytterligare några veckors försening innan den första leveransen kan ske. Jag antar att vi nu tittar på slutet av februari eller möjligen mars...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar