Annons

Byta stil på fs? Är det möjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Skall vi fokusera på bilder eller personer? Byta stil på fs? Är det möjligt?

Jag tycker fs är en utmärkt site för att utvecka fotografer. Dock upplever jag att det genom åren blivit så att vissa fotografer blivit kända och att kommentarer mer ges till de kontakter man skapat på fs än på bilder i allmänhet.

De flesta av oss "fastnar" i en grupp som har ett gemensam intresse. Och många nya hamnar inte i någon grupp alls.

Att byta fotostil när man varit på fs ett tag, känns tämligen svårt. Att komma in på fs som helt ny uppges, vilket jag förstår, också vara svårt.

Jag funderar på hur man skulle kunna lösa det.
Skall man ta bort möjligheten att bevaka medlemmar och se till att alla bilder är anonyma för en medlem tills de kommenterats.

Jag lutar mot det. Då blir det mer bildfokus än personfokus.

Senast ändrad:
Är helt för anonymisering av bilderna - finner det snarast självklart - även om det iof inte heller tar bort likriktningen då stilar likafullt kan "spåras".

Men det skulle öppna för att experimentera och se reaktioner. Men människor är infernaliskt inrotade motståndare till förändringar. Speciellt de som har något att förlora på det, Ser en del som har hundratals wow-kommentarer men som knappast hade en chans att sälja en enda bild. Men de ger så snälla kommentarer till andra så det blir en goseklubb. .

Ta en kompromiss då Varför inte ha en pool där bilderna står för sig själva och där namnen är borta.
SÅ får man välja om man vill lägga sina bilder där

Jag är inte okänd på fs. Jag gynnas av mitt "kändisskap" när jag lägger upp bilder som håller min stil, men....

Det utvecklar mig inte att kommentarerna kopplas till vissa redan kända "Janne-bilder"

Gör en pool med anonyma bilder. Det är ok för mig. Jag kommer anamma den. Det ger mig möjlighet att prova nytt, och det ger nya på fs möjlighet att komma in.

Ja det var absolut inte dig jag avsåg med goseklubb. Det värsta är att du skulle nog kamma in en hel del wow även på anonyma poolen :) Där behövs nog en kombination av negativ-anomym innan du får något att bita i .

Men för den stora skaran vore det nog chans till lite utvecklande att få bita i

Jag tror det var Jan Töve som sade att kopiera gärna andra - ofta - men visa det för tusan inte för andra. Gå din egen väg - alltid, sade han . Töve hade en hel del att säga och gjorde en hel del fina bilder. Undras var han tog vägen, han kanske tog en egen väg

Jag vill fortfarande kunna bevaka medlemmar.
Har inte så många som jag håller koll på men ändå så är det väl en av dom grejerna som följer med i mitt utökade medlemskap ?

och jag tycker inte att det är personfokus för den delen heller, att det däremot uppstår små grupperingar är fullt naturligt men inte negativt i sig eller ?

Behöver man verkligen vara anonym för att våga prova nått nytt ?
och jag tror inte att nya får det "lättare" att komma in på fotosidan om det handlar om anonymitet under bilderna, utan allt tar tid även att "etablera" sig i communitys.

Om att komma in i en fotocommunity skall bygga på bilder, så tror jag det krävs anonymitet på bilderna. Vi skall ju inte komma in på grund av vår person och aktivitet i forum. Vi skall ju inte komma in på grund av att vi skriver i varandras gästböcker. Vi skall ju inte komma in för att vi kommenterar andras bilder.

Det är vår bilder vi skall utveckla! Det är dom vi skall leva på.

Men det är fortfarande så att om man är aktiv och kommenterar bilder så har man lättare att få kommentarer och även bli en del av communityn.

Vi kan väl låta även den som skrivit en kommentar bli anonym. Ett steg till i att minska personfixeringen.

Det skulle ju räcka om vi inte var anonyma i forumet och i gästböckerna.

Re: Skall vi fokusera på bilder eller personer? Byta stil på fs? Är det möjligt?

Arleklint skrev:

Att byta fotostil när man varit på fs ett tag, känns tämligen svårt.

Vad är det som gör det svårt att byta stil på fs ? blir det verkligen lättare om du slipper ha ditt namn under bilden ?

Re: Re: Skall vi fokusera på bilder eller personer? Byta stil på fs? Är det möjligt?

GranVia skrev:
Vad är det som gör det svårt att byta stil på fs ? blir det verkligen lättare om du slipper ha ditt namn under bilden ?

Ja. fs medlemmar är grupper som tittar på och kommenterar varandras bilder. Grupper som gillar en stil.

Lägger någon i gruppen ut en ny stil vore det bästa att den beskådas av hela fs, och inte bara av gruppen.

Kommer det en ny medlem, vore det bra om denns sågs av alla.

Arleklint skrev:
Vi kan väl låta även den som skrivit en kommentar bli anonym. Ett steg till i att minska personfixeringen.

Det skulle ju räcka om vi inte var anonyma i forumet och i gästböckerna.

Att kunna kommentera anonymt innebär med största sannolikhet att rena elakheter och påhopp kommer att öka.

Och jag tycker i alla fall att det kan vara roligt att veta vem som har kommenterat mina bilder.

Re: Re: Re: Skall vi fokusera på bilder eller personer? Byta stil på fs? Är det möjligt?

Arleklint skrev:
Ja. fs medlemmar är grupper som tittar på och kommenterar varandras bilder. Grupper som gillar en stil.

Lägger någon i gruppen ut en ny stil vore det bästa att den beskådas av hela fs, och inte bara av gruppen.

Kommer det en ny medlem, vore det bra om denns sågs av alla.

Antingen är jag trött eller så är det vätskebrist för jag förstår inte alls vad du menar.
Om jag lägger upp en bild så ses väl den av alla som vill se den vilket också gäller nya medlemmar som lägger upp sina bilder

Re: Re: Re: Re: Skall vi fokusera på bilder eller personer? Byta stil på fs? Är det m

GranVia skrev:
Antingen är jag trött eller så är det vätskebrist för jag förstår inte alls vad du menar.
Om jag lägger upp en bild så ses väl den av alla som vill se den vilket också gäller nya medlemmar som lägger upp sina bilder

Naturligvis ses den av alla. Men huvuddelen av fs kommentarer bygger inte på vad som ses. Det bygger på medlemmar man bevakar. Medlemmar man bevakar för att de "traditionellt" fotar på samma sätt som en själv.

Jag vill med mitt förslag skapa lite korsbefruktning fotografer emellan.

Du kan fortfarande kommentera bilder i din egen stil, eller bilder du gillar/ogillar. Dom känner du ju igen utan att veta fotografens namn.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Skall vi fokusera på bilder eller personer? Byta stil på fs? Är det m

Arleklint skrev:
Naturligvis ses den av alla. Men huvuddelen av fs kommentarer bygger inte på vad som ses. Det bygger på medlemmar man bevakar. Medlemmar man bevakar för att de "traditionellt" fotar på samma sätt som en själv.

Jag vill med mitt förslag skapa lite korsbefruktning.

Du kan fortfarande kommentera bilder i din egen stil. Dom känner du ju igen utan att veta fotografens namn.

Vad grundar du på "medlemmar man bevakar på" har du nån insideinformation eller ? ;) jag tycker att du motsäger dig lite då du senare säger "fotar på samma sätt som en själv" om jag går in och tittar på senaste inlagda bilderna så väljer jag dom bilder jag tycker är intressanta oavsett vem som tagit dom, att jag sen kan se vem som tagit vissa bilder redan på thumbnailen får ni inte heller bort med anonymitet ;)

Blomma av Incognito Mendez
Blomma av Anonym
Spelar ingen roll intresserar bilden mig inte så gör den inte det så enkelt är det.

GranVia skrev:
är fullt naturligt men inte negativt i sig eller ?

Behöver man verkligen vara anonym för att våga prova nått nytt ?
och jag tror inte att nya får det "lättare" att komma in på fotosidan om det handlar om anonymitet under bilderna, utan allt tar tid även att "etablera" sig i communitys.

Nu talar vi inte om samma saker. Jo, det är det som är det negativa.och befästande - att folk via forum, gästböcker och e-post etc. har det trevligt är något helt annat.

Nej man behöver inte vara anonym för att pröva nytt alls. Jag har ofta roat mig med att slänga fram något och se om min gissning stämmer. Men när man VET att det inte kopplas till person blir det riktigt intressant
Som bildmakare VET du att det är bilden som ses och bara den. Sen om Terje eller någon går in som fel nick och drar in en bild så luras säkert en del men Terje är inte stora massan

Svårt att hälla det här kort men jag baserar mig i princip på att människor är så förutsägbara, De grupperar sig alltid - och likriktar varandra för allt vad de kan - det ger i sin extrema förlängning orättvisa löner för kvinnor, invandrare och allt möjligt etc etc (det där behöver egentligen utvecklas men kanske någon förstår vad jag menar) .

Jag sade ju en kompromiss med en pool - helt valfritt alltså

Senast ändrad:
GranVia skrev:
Blomma av Incognito Mendez
Blomma av Anonym
Spelar ingen roll intresserar bilden mig inte så gör den inte det så enkelt är det.

Hedervärt. Men jag påstår att fs inte funkar så generellt. Det var det generella jag tänkte på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar