Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tekniken tar för stor plats

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Ofta när man läser kommentarer på fs handlar det om teknik

Skärp bilden mer/mindre! Dra i kurvorna hit eller dit!

Sällan handlar det om hur bilden lyckats förmedla fotografenss tänk.

Fotosidan drivs mot att bli något teknikorienterat som inte ser bilden. Få diskuterar bild. Hellre diskuteras teckning och tonskala

Jag har i olika trådar argumenterat för att jpg funkar, Några är emot mig.

Jag vill nu inte diskutera teknik, Jag undrar nu varför det så sällan på fs diskuteras bild!

Senast ändrad:
Jag hänger inte riktigt med i resonemanget på slutet. Jag förstår att du hellre vill prata om bilden, men JPG om något är väl teknik!?

Att sätta ord på en känsla kan nog vara ganska svårt ibland så då kanske det lätt blir mer snack åt teknik hållet.

Därför att bilderna ofta är sneda, oskarpa och har rörig bakgrund. Självklart måste man påpeka det när man kommenterar bilden.
Att det sedan kan vara ett medvetet val från fotografen är en annan femma.
Jag försöker kommentera både känsla och teknik och finner inget motsatsförhållande i det. dessutom blir jag lika glad när jag får en kommentar, oavsett inriktningen på kommentaren.

Arleklint skrev:
Fotosidan drivs mot att bli något teknikorienterat som inte ser bilden.
Hur menar du att Fotosidan drivs mot detta? Fotosidans kommentarer och diskussioner är inte kvoterade på något sätt, nivån och fördelningen återspeglar helt enkelt besökarnas intressen och för tillfället är hela branschen inne i en enorm teknisk omdaning och dörför också stor köprusch där mängder av människor byter teknik, skall lära sig nya arbetssätt etc etc. Det tillkommer också mängder av nya fotografer som köper upp sig till systemkamera och exponeras för massor av nya begrepp och tekniker som skall bemästras. Jag ser det inte alls som konstigt.

Om du kikar tillbaka på dina egna inlägg under åren; hur många rör teknik och hur många rör bilden? Nu har du fått din fina kamera, men nog föregicks det köpet av en rejäl mängd inlägg som kretsade runt teknik, kamerans prestanda, jämförelsetester, brusnivåer, olika objektiv, konverters, etc?

(Varför startar du en annan tråd i samma ämne?)

Jag håller med Janne!

Självklart är det vi som är fotosidan och då de flesta kanske är teknikintresserade och det oftast är lättare att säga teknikrelaterade saker när man ser på bilder, så känns det som själva bilden inte betraktas som en bild ska göra.

Visserligen laddar man upp bilder för att få konstruktiv kritik på dem. Men skulle det inte vara intressant att kunna ladda upp (i en ny pool kanske) bilder som man bara vill ha bilddiskussioner kring? Och i den får inga tekniska diskussioner finnas utan mer vilken känsla man får när man ser bilden och samtidigt borde en dialog föras med fotografen vilken känsla denne ville förmedla?

/ Marcus

Jannes ursprungliga inlägg gällde ju även bildkommentarer och inte bara diskussioner.

Bildens innehåll kommenterar jag när det är en bild som berör mig lite extra. men eftersom tekniska kommentarer går snabbare att formulera så händer det att jag nöjer mig med det ibland.

Dessutom, för en i mitt seende alldaglig eller intetsägande bild kan jag alltid lägga några snabba kommenterar om komposition, skärpa eller färg utan att behöva ifrågasätta fotografens konstnärliga ambitioner eller min förmåga att uppfatta budskapet(vilket man kanske borde göra oftare egentligen)

Arleklint skrev:

Skärp bilden mer/mindre! Dra i kurvorna hit eller dit!

Sällan handlar det om hur bilden lyckats förmedla fotografenss tänk.

Fotosidan drivs mot att bli något teknikorienterat som inte ser bilden. Få diskuterar bild. Hellre diskuteras teckning och tonskala

Jag har i olika trådar argumenterat för att jpg funkar, Några är emot mig.

Jag vill nu inte diskutera teknik, Jag undrar nu varför det så sällan på fs diskuteras bild!

Du är ju en av de som diskuterar teknik mest av alla. Varenda dag ser jag hur många inlägg eller teknik diskussioner som du är med i eller har startat.

Re: Re: Tekniken tar för stor plats

clindh skrev:
Hur menar du att Fotosidan drivs mot detta? Fotosidans kommentarer och diskussioner är inte kvoterade på något sätt, nivån och fördelningen återspeglar helt enkelt besökarnas intressen och för tillfället är hela branschen inne i en enorm teknisk omdaning och dörför också stor köprusch där mängder av människor byter teknik, skall lära sig nya arbetssätt etc etc. Det tillkommer också mängder av nya fotografer som köper upp sig till systemkamera och exponeras för massor av nya begrepp och tekniker som skall bemästras. Jag ser det inte alls som konstigt.

Om du kikar tillbaka på dina egna inlägg under åren; hur många rör teknik och hur många rör bilden? Nu har du fått din fina kamera, men nog föregicks det köpet av en rejäl mängd inlägg som kretsade runt teknik, kamerans prestanda, jämförelsetester, brusnivåer, olika objektiv, konverters, etc?

(Varför startar du en annan tråd i samma ämne?)

Fotosidan drivs inte mot detta av er som driver sidan. Sidan formas i detta av medlemmarna. På så sätt menar jag att den drivs mot teknik. Jag är definitivt inte skuldfri själv i detta.

Jag avser även bildkommenterande som någon skrev. Inte bara forum.

Ja? varför gjorde jag två trådar? Misstag. Sorry :(

Meta-diskussioner tar för stor plats

Ofta när man läser kommentarer på fs handlar det om vad som diskuteras.

Mindre teknik! Diskutera bildinnehållet mer! Mera teknik! Bildinnehållet är ointressant!

Sällan handlar det om något faktiskt ämne.

Fotosidan drivs mot att bli något meta-diskussionsorienterat som inte ser diskussionsämnen. Få diskuterar saker. Hellre diskuteras vad som ska diskuteras.

Jag vill nu inte diskutera diskussioner. Jag undrar nu varför det så sällan på fs diskuteras riktiga ämnen?

Arleklint skrev:

Är det verkligen så? Har nästan aldrig fått några sådana kommentarer. Tittade också på senaste kommentarer nyss och fann även där ytterst få "teknikbaserade" kommentarer.

/ F.

Re: Meta-diskussioner tar för stor plats

PMD skrev:
Ofta när man läser kommentarer på fs handlar det om vad som diskuteras.

Mindre teknik! Diskutera bildinnehållet mer! Mera teknik! Bildinnehållet är ointressant!

Sällan handlar det om något faktiskt ämne.

Fotosidan drivs mot att bli något meta-diskussionsorienterat som inte ser diskussionsämnen. Få diskuterar saker. Hellre diskuteras vad som ska diskuteras.

Jag vill nu inte diskutera diskussioner. Jag undrar nu varför det så sällan på fs diskuteras riktiga ämnen?

Jag håller med. Och så är det nästan aldrig på foto sajter från andra länder

Tekniken är extremt viktig i de flesta fotogenrer. I alla fall de gånger när brister i den ändrar bildens uttryck på ett förmodat icke önskvärt sätt jämfört med god teknik. Vidare är teknik intressant när annan teknik kan ge bilden ett annat uttryck. Man kan jämföra med målning: Om man inte kan blanda färg, hantera en pensel och är tränad i att överföra den tredimensionella världen på en plan yta så kan man knappast med tillfredsställande resultat uppnå en avbildning (analogt till fotografi) av verkligheten på det sätt man önskar.

Så att det diskuteras mycket teknik är absolut varken fel eller konstigt. Det är snarare naturligt.

När det så gäller bildens övriga komponenter, komposition och eventuellt "budskap", så kan jag börja med att konstatera att även det första verkar kommenteras och diskuteras ganska lite, iaf. jämfört med hur det var 2001 när jag kom hit första gången och tiden närmast därefter. Jag får en känsla av att de (vi) som är mer eller mindre insatta i den biten inte längre orkar gå på folk om att "kattskrället, horisonten, flickan, whatever inte borde vara precis mitt i bilden".
Nu har jag iofs. inte pysslat så mycket med bildkritik på ett tag så jag kan ju ha en skev bild men detta är iaf. en av anledningarna till att jag inte tycker att bildkritiken är lika kul och givande som förr.

Komposition om något, är också ett ämne som är hårt utsatt för ovan nämnda meta-diskussioner. De flesta forumdiskussioner brukar urarta i heliga krig om huruvida kompositionsregler överhuvudtaget existerar, om de isf. ska följas och av vem, etc, etc. Jag undrar om inte t.o.m. Canon vs. Nikon bleknar i jämförelse...

En anledning kan också vara att det verkar vara "inne" och "fint" att inte bry sig speciellt mycket om komposition, eftersom det ju ändå bara är regler som är till för att brytas. Problemet är att om alla gör det utan urskillning så vet ingen, speciellt inte nybörjarna vad det är alla bryter mot. Om man inte diskuterar komposition så tappar man lätt uppfattningen om bildens uppbyggnad med resultatet att man en dag står där och undrar varför en viss bild bara inte ser bra ut...

Eller så läser folk inte Ulf Sjöstedt längre? :-D Jag tror husomhelst att jag ska dra ut i kritikpoolen och slänga ur mig lite visdomsord om diagonaler och gyllene snitt.

Vad sedan gäller bildens "budskap" som det så fint heter, undrar jag ibland om den egenskapen inte ibland jagas som någon sorts helig graal? Även om det alltid går att idiotanalysera fram en mening ur en bild så är frågan om det alltid är meningsfullt? Fotografen menar "att landskapet/lövet/flickan/katten är vacker(t), ful(t), lurig(t)", etc... Kanske är jag färgad av att mitt huvudområde länge har varit och nog fortfarande är landskapsfoto men jag tycker att fokuseringen på bildens budskap som den där "högre kraften" som förhöjer bilden till någon sorts bildernas nirvana känns lite pretentiös.

Framför allt kan man ifrågasätta det "djupare motivet" bakom de flesta bilder som tas på landskap, solnedgångar, katter och människor. Vad är den "djupare meningen" med en bild på ett landskap? En typisk människa (statistiskt sett en flicka)? En katt? Va? EN KATT??? ;-)

Är merparten av all fotografering ens något annat än enkelt effektsökeri? Med vilken mening? Vad är meningen med livet? - Ni ser var man hamnar när detta farliga ämne avhandlas.

Du Janne, som ju också primärt är naturfotograf (och nunnefotograf, hehe) kanske kan utveckla din syn på "budskapet" i naturbilder och på vilket sätt det inte är så självklart och banalt att det är värt att diskuteras? Jag har inget emot att inse att jag har fel. Tvärt om!
Har du orkat läsa ända hit förresten? Jag vet att jag inte är fåordig men jag anser att precisionen behövs... :)

När det sedan gäller andra typer av bilder, framför allt dokumentära bilder och arrangerade "temabilder" som på något sätt behandlar ett ämne så är det givetvis med intressant. Men jag tror som sagt att det är en flytande skala där inte alla bildkategorier kan avkrävas denna egenskap.

Senast ändrad:
LeadHead skrev:
Du Janne, som ju också primärt är naturfotograf (och nunnefotograf, hehe) kanske kan utveckla din syn på "budskapet" i naturbilder och på vilket sätt det inte är så självklart och banalt att det är värt att diskuteras?

Jag har inga djupa budskap i mina naturbilder. Jag fotograferar det som jag inspireras av, sådant som ger mig någon sorts känsla. Jag vill ge betraktaren möjlighet att oxå känna, så ja, det skulle kännas fel att diskutera budskap kring mina bilder, däremot kan man kanske diskutera känslor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar