Annons

Har någon svarat på min kommentar? Idé till lösning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Grönbeck

Aktiv medlem
Något jag saknar är ett lätt och snabbt sätt att se om de bilder jag har kommenterat har fått några nya kommentarer/svar sedan jag skrev min kommentar.

Förtydligande:

Jag kollar i min lista över de kommentarer jag gett, jag är mycket intresserad av dialogen kring bilder och vad andra har att säga om de bilder jag tyckt till om. För att inte tala om de tillfällen när fotografen svarar på kritik eller frågor under sina bilder...

För att kontrollera om något nytt har skrivits så måste jag gång på gång sitta och öppna samma bilder, det kan bli ganska tidsödande de dagar man varit produktiv och skrivit många kommentarer. Än värre blir det när man tittar några dagar bakåt i listan...

Vore det då inte väldigt användbart att få en liten "flagga" i listan över kommenterade bilder som talade om ifall det inkommit någon ny kommentar/svar sedan jag skrev mina synpunkter på bilden? Eller ännu hellre att flaggan indikerade om någon kommenterat/svarat sedan jag senast besökte bilden (i stil med hur trådbevakaren via email fungerar här i forumet fast utan mail-utskick).

Värt att fundera över?

detta är något som jag också har funderat på.
Har till och med för mig att jag gav ett liknande förslag för en tid sen, men fick nog ingen respons.

En utmärkt idé. Photopoints.com har något som liknar detta och där kan man tydligt se vilka som har besvarat ens kommentarer, sånt underlättar interaktionen och diskussionen om bilden. Dessutom så kan man välja vilken kommentar man vill gå in och besvara.

Att göra en bevakning som mailar om "nya kommentarer på en bild jag kommenterat" kan byggas rätt lätt redan nu.

Men för att göra "vid svar på en av mina kommentarer" krävs att den som svarar indikerar vilken kommentar som besvaras - så att detta kan registreras i systemet och kollas av bevakningen. Jag har påbörjat det, i poolerna finns en "besvara"-länk per kommentar som ger denna effekt - se tex http://www.fotosidan.se/pools/view/40/355589.htm

Jag skall införa det där också på bilder utanför pooler, så kan bevakningen byggas sedan när det nya sättet att svara börjat användas.

Kanon med "Besvara-funktionen", det tror jag blir bra!

Angående bevakningen så nöjer i alla fall jag mig med att få en indikation i min lista över kommentarer jag gjort ifall det skrivits något nytt efter min kommentar (svar från fotografen eller kommentarer ifrån andra tittare). Fler mail tror jag inte att jag vill ha faktiskt, det blir en hel massa mail från både forum och bilder när man bevakar.

Som sagt så tror jag det skulle vara fullt tillräckligt att på http://www.fotosidan.se/member/comments.htm?ID=19777&ref=Photo kunna se om någon annan tyckt till om bilderna efter att jag varit där och tyckt. Personligen så intresserar jag mig nästan mer för vad andra tycker om bilderna än för eventuella svar från fotografen. Hur tolkar andra människor en bild som berört mig på ett eller annat sätt?

Ser hur som helst fram emot någon form av bevakning på området, det skulle underlätta massor!

clindh skrev:
Att göra en bevakning som mailar om "nya kommentarer på en bild jag kommenterat" kan byggas rätt lätt redan nu.

Men för att göra "vid svar på en av mina kommentarer" krävs att den som svarar indikerar vilken kommentar som besvaras - så att detta kan registreras i systemet och kollas av bevakningen. Jag har påbörjat det, i poolerna finns en "besvara"-länk per kommentar som ger denna effekt - se tex http://www.fotosidan.se/pools/view/40/355589.htm

Jag skall införa det där också på bilder utanför pooler, så kan bevakningen byggas sedan när det nya sättet att svara börjat användas.

Jag tycker faktiskt att första funktionen är intressantast, altså "nya kommentarer på bilder jag kommenterat". I alla fall jag tycker ofta att det är intressant att se hur andra har kommenterat en viss bild.

Men en annan sak som jag efterlyser (skapar även en separat tråd om detta) är en bevakningssida. Altså en sida där träffar på olika bevakningar samlas i någon snyggt ordnad lista. Som exempel:

Bevakningar:
Det finns nya kommentarer på 6st bilder du har kommenterat.
Det finns nya svar på 15st forumtrådar du bevakar.

På detta sätt kan man själv välja när man vill kontrollera sina bevakningar. Givetvis ska man själv kunna välja om man vill ha emails eller om man vill använda bevakningslistan.

Jag tror att detta skulle vara hyffsat enkelt att implementera.

Vad tycker ni andra om idén? Vad säger du, Christer?

(Ang Bevakningar, ta det i denna tråd

Jag fundrar just på "som jag kommenterat"-bevakningen, hur den kan implementeras utan att knäcka systemet - det är något komplex sökfråga än de andra så jag måste säkerställa att den inte suger för mycket prestanda.

clindh skrev:
[BJag fundrar just på "som jag kommenterat"-bevakningen, hur den kan implementeras utan att knäcka systemet - det är något komplex sökfråga än de andra så jag måste säkerställa att den inte suger för mycket prestanda. [/B]

En variant skulle ju kunna vara att man vid varje kommentar måste anges om den ska bevakas eller inte? Jag förmodar att inte alla är så intresserade av att gå bakåt och titta hur andra har kommenterat, då är det onödigt ur prestandasynpunkt att tvinga in en bevakning hos alla. Det skulle kanske spara lite kräm på servern.

En annan grej kanske vore att sätta en maxgräns på exempelvis en månad för hur långt tillbaka bevakningen kan sträcka sig. Jag är inte helt förtjust i att tidsbegränsa bevakningen men men... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar