ANNONS
Annons

Hur reglerar man kontrasten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ström

Aktiv medlem
Hej!

Jag provade att kopiera film idag, svartvita småbildsneg i en färgförstoringsapparat, men jag fick så hårda kontraster.

Hur reglerar man kontrasten i en förstoringsapparat som varken har inbyggda eller separata färgfilter?

Tacksam för svar!

/Henning
 
Ett sätt är ju att skaffa papper med fast hårdhetsgradering.

Ett annat är att leta upp ett gulfilter eller att köpa en sats med multigradefilter.

Ett tredje sätt är att anpassa framkallningstiden. Du kan göra större kontrastförändringar med framkallningstiden än med olika filter eller papper vilket innebär att om du överframkallat filmen så kan den bli för hård även med de mjukaste filten och papprena.
 
Min Durst färgförtoringapparat har inbyggda filter (tre rattar som reglerar tre filter) som det går ställa in för att få färgfiltreringen rätt. Dessa kan även användas till att få ett multikontrastpapper avsett för svartvitt som t ex Agfa Multigrade eller motsvarande från Ilford. Kontraten regleras med hjälp av olika inställningar av färgfiltreringen.
 
Det bästa man kan göra är att exponera rätt. Sen ska man använda papper nr 3 tycker jag för att få det största möjliga omfå¨nget. Men som sagt, det mesta hänger på hur rätt man exponerar"!
 
Hej,

Tack för svaren!

På apparaten sitter tre rattar med varsin färg, kan dessa användas för att få en kontrastfiltereffekt?
 
Absolut kan du använda färghubudet:
http://www.butzi.net/articles/articles.htm

Kolla texterna om
Variable Contrast Printing
och
VC Paper Myths and Color Theory
långt ner på den sidan.

Variabelkontrastpapper ger möjlighet att styra lokal kontrast på ett mycket trevligt sätt genom att belysa olika delar av bilden med olika filter (ljussammansättning) som graderade papper (papper med fast kontrast) inte ger.

Med enbart ett gulfilter kan du bara få mjukare kontraster. Du behöver antingen ett gul- och ett magentafilter (för hårdare kontraster), eller alternativt ett grönt och ett blått filter för att styra kontrasten. Genom att belysa en exponering med det ena filtret och ett med den andra kan du få godtycklig kontrast inom ytterligheterna genom att variera andelen grönt respektive blått ljus i exponeringarna. Magenta filtret släpper igenom blått och rött ljus medan gulfiltret släpper igenom grönt och rött ljus och multikontrast papper är i princip okänsliga för rött ljus.


Även ett perfekt exponerat och framkallat neg kan ofta ges en avsevärd förbättring genom att kopiera valda delar av bilden med olika kontrast.
 
Ström skrev:
Hej,

Tack för svaren!

På apparaten sitter tre rattar med varsin färg, kan dessa användas för att få en kontrastfiltereffekt?

Styr rattarna filtreting med Gul, Magenta, Cyan så lämna Cyanfiltreringen på 0 (den dämpar bara rött ljus som variabelkontrastpapper är okänsligt för) Mer gult ger mjukare kontrast, mer magenta ger hårdare kontrast, mer av lika mycket gult och magenta ger längre exponeringstid (ND-filter).

Styr rattarna mängden grönt, blått och rött ljus så ha rött på max (för att lätt se bilden på belysningsmasker etc), Ge stor andel grönt ljus för låg kontrast och stor andel blått ljus för hög kontrast. Länkarna ovan berättar hur du kan kallibrera ditt färghuvud efter ditt papper vilket kan vara praktiskt ibland. Notera att i regel kan det krävas externa filter för att du ska nå ytterligheterna av vad ditt variabelkontrast papper kan producera i kontrastväg då färghuvuden inte alltid kan filtrera så hårt.

En utförligare dokumentering av multikontrastkopiering och en underbar källa till mörkrumsinspiration är "Way beyond monochrome" av Lambrecht och Woodhouse för strax under 300:- på adlibris, mycket prisvärd.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar