Annons

Fotografens namn

Produkter
(logga in för att koppla)

Rodin

Aktiv medlem
Hej!

Jag har i ett par dagar funderat på en funktion som jag strax tänkte redogöra för. Sökte först i forumet och såg att nästan identiska tankar redan har diskuterats, men eftersom den tråden jag hittade är ett år gammal så hoppas jag att ingen tar illa upp för att jag startar en ny.

Mitt förslag är att fotografens namn inte syns på de nyligen upplagda bilderna. Namnet ska inte synas förrän tidigast då bilden försvinner ut från listan över "Alla nya bilder". Bilden ska heller inte synas i fotografens album innan dess.

Jag är själv övertygad om att många bilder kan få en mer rättvis bedömning och uppriktig kritik genom detta. Oavsett om man är medveten om det eller inte, och oavsett om man vill eller inte så är risken mycket stor att man påverkas av fotografens övriga bilder och att kritiken blir färgad av detta. Jag tror jag att kommentarerna ofta kanske blir lite mer positiva och kritik-lösa än vad de skulle kunna vara.

De eventuella bevakningar som olika medlemmar har på andra medlemmars album ska i så fall heller inte triggas förrän tidigast då bilden försvunnit från "Alla nya bilder".

En sådan här funktion skulle fortfarande ge den nuvarande möjligheten åt de som vill kommentera specifika fotografer i större utsträckning, men med viss fördröjning, vilket lämnar ett något större utrymme än det som finns i dag åt förbehållslösa sakliga kommentarer på nya bilder.

Den gamla tråden finns för övrigt här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=22468&highlight=fotograf

Bra idé. Men då tycker jag att när man har kommenterat bilden så ska man kunna se vem det är som tagit bilden i fall man vill kolla upp fotografens andra bilder.

Detta skulle kanske också kunna locka till fler kommenterer.

Määtza skrev:
Bra idé. Men då tycker jag att när man har kommenterat bilden så ska man kunna se vem det är som tagit bilden i fall man vill kolla upp fotografens andra bilder.

Detta skulle kanske också kunna locka till fler kommenterer.
Ja, idén är delvis bra, men som redan diskuterats i den andra tråden så blir risken då stor att folk skriver något hastigt ihoprafsat bara för att de är nyfikna på vem som tagit bilden. Och då har man kanske inte så stor nytta av kommentaren i alla fall.
Om funktionen fungerar på det sätt jag föreslår så kommer man ju kunna titta på fotografens bilder efter ett tag ändå.
Jag tror att kommenterandet och bildtittandet i det stora hela skulle kunna bli lite mer fokuserat på just själva bilden med en sådan här funktion.

Rodin skrev:

Mitt förslag är att fotografens namn inte syns på de nyligen upplagda bilderna. Namnet ska inte synas förrän tidigast då bilden försvinner ut från listan över "Alla nya bilder". Bilden ska heller inte synas i fotografens album innan dess.

Under mina bilder står det nu Copyright©Pia Hansen.

Jag tycker det är viktigt att det framgår att det är jag och endast jag som har copyrighten till mina egna bilder och om fotografens namn försvinner vet då i varje fall inte jag hur det ska framgå.

Vad föreslår du att det ska stå istället?

Pia, som inte ser problemet med att den del får kommentarer för vem de är.

Re: Re: Fotografens namn

Piha skrev:

Jag tycker det är viktigt att det framgår att det är jag och endast jag som har copyrighten till mina egna bilder och om fotografens namn försvinner vet då i varje fall inte jag hur det ska framgå.
Copyrighten till dina bilder har du alltid oavsett namnet skrivs dit eller inte. Den kan aldrig någon ta ifrån dig.

Fast sen förstår jag tanken med att du vill ha det synligt också men ideérna ovan för kommentarernas skull är så toppen att jag röstar för förslaget ändå. © har vi ju alla i vilket fall och bara efter något dygn är den synlig under kritikbilden på fs också.

Piha skrev:

Vad föreslår du att det ska stå istället?

Pia, som inte ser problemet med att den del får kommentarer för vem de är.

Som Lotta säger så gör ju inte avsaknaden av ditt namn att din upphovsrätt till bilden försvinner. Det kan ju t ex stå "Copyright © Fotografen" som det gör under tävlingarna här på Fotosidan. Då syns ju heller inte fotografens namn förrän tävlingen är avgjord.

För mig personligen skulle jag värdesätta kommentarer på mina bilder mer, om jag vet att personen gör bedömningen enbart på den aktuella bilden utan att väga in vad jag eventuellt har skrivit till henne/honom tidigare, eller vilka andra bilder jag har åstadkommit.

Rodin skrev:
...då bilden försvinner ut från listan över "Alla nya bilder". Bilden ska heller inte synas i fotografens album innan dess.
...De eventuella bevakningar som olika medlemmar har på andra medlemmars album ska i så fall heller inte triggas förrän tidigast då bilden försvunnit från "Alla nya bilder".

En sådan här funktion skulle fortfarande ge den nuvarande möjligheten åt de som vill kommentera specifika fotografer i större utsträckning, men med viss fördröjning, vilket lämnar ett något större utrymme än det som finns i dag åt förbehållslösa sakliga kommentarer på nya bilder.

Förstår din tanke med att inga namn ska synas och det håller jag delvis med om, dock ska de defintivt bli synliga vid kommentar för att som ngn redan påpekat kanske jag vill se fler bilder av den fotografen.
Jag tycker det vore dumt att inte bilderna skulle synas direkt i albumen då faller funktionen "bevakning". Vissa bilder kanse man också är intresserad av att visa upp för ngn specifik omgående, då skulle jag inte vara intresserad av ngn fördröjning!

/PG

Man skulle väl iofs. kunna göra visningen av namnet valbart, antingen av fotografen eller av betraktaren, helt under en viss tidsrymd eller begränsat till ett visst sökformulär.

Oj vad Christer måste älska alla dessa kreativa kodförslag... "Gör det här! Snälla gör så här!" :-D

gameburg skrev:
Förstår din tanke med att inga namn ska synas och det håller jag delvis med om, dock ska de defintivt bli synliga vid kommentar för att som ngn redan påpekat kanske jag vill se fler bilder av den fotografen.
Jag tycker det vore dumt att inte bilderna skulle synas direkt i albumen då faller funktionen "bevakning". Vissa bilder kanse man också är intresserad av att visa upp för ngn specifik omgående, då skulle jag inte vara intresserad av ngn fördröjning!

/PG

Enligt mitt förslag så skulle inte funktionen bevakning falla. Den skulle enligt förslaget triggas så fort fotografens namn blir synligt. Fördröjningen från det att bilden läggs upp tills den visas offentligt med namn, blir med dagens tempo alltså inte mer än två-tre dygn.
Och är det någon specifik person man vill visa upp bilden för omgående så finns ju alltid möjligheten att skicka mail. Eventuellt skulle det ju kunna vara så att man kan skicka direktlänk till bilden till berörd person.

Erik Dahlbäck (LeadHead) skrev:Man skulle väl iofs. kunna göra visningen av namnet valbart, antingen av fotografen eller av betraktaren, helt under en viss tidsrymd eller begränsat till ett visst sökformulär.

Frihet att göra saker på olika sätt är för det mesta väldigt bra, men just i det här fallet så tror jag att hela min idé faller då. Med mitt förslag förblir ju på sätt och vis allting som det är nu, bortsett från att det blir en fördröjning från det att bilden publiceras tills den blir offentliggjord, om man säger så. De som inte vill kommentera anonyma bilder behöver bara vänta ett par dagar. Men i rättvisans namn så tycker jag ju att man bör kunna kommentera en bild utan att veta vem fotografen är.

Re: Re: Re: Fotografens namn

Rodin skrev:
Enligt mitt förslag så skulle inte funktionen bevakning falla. Den skulle enligt förslaget triggas så fort fotografens namn blir synligt. Fördröjningen från det att bilden läggs upp tills den visas offentligt med namn, blir med dagens tempo alltså inte mer än två-tre dygn.
Och är det någon specifik person man vill visa upp bilden för omgående så finns ju alltid möjligheten att skicka mail. Eventuellt skulle det ju kunna vara så att man kan skicka direktlänk till bilden till berörd person.

Frihet att göra saker på olika sätt är för det mesta väldigt bra, men just i det här fallet så tror jag att hela min idé faller då. Med mitt förslag förblir ju på sätt och vis allting som det är nu, bortsett från att det blir en fördröjning från det att bilden publiceras tills den blir offentliggjord, om man säger så. De som inte vill kommentera anonyma bilder behöver bara vänta ett par dagar. Men i rättvisans namn så tycker jag ju att man bör kunna kommentera en bild utan att veta vem fotografen är.

Bevakning har den funktionen att man så snart en "bevakad" person lägger upp en bild skickas ett mail till den som är intresserad snabbt, smidigt och enkelt. Skulle fördröjningen vara 2-3 dagar tycker jag att den snabba "servicen" är borta och därmed en mkt bra funktion.

Att kommentera bilder är en frihet och inget man ska vara tvingad till att göra. Jag kan vara väldigt nyfiken på vem som tagit en bild utan att för den skull vara ett dugg intresserad av att kommentera. Om man då tvingas vänta på ett namn, så kommer i alla fall jag nog lätt glömma bort att återkomma till bilden när den blivit offentliggjord för att "kolla upp" fotografen och resten av hans/hennes bilder. Vilket jag tycker är mkt synd eftersom den bild som jag tycker är värd/intressant att kommentera kanske inte ligger bland "nya bilder". Därmed kanske man också får färre kommentarer!

Tanken är god. Men tyvärr tror jag att sätta upp för mkt styrningar och regler tror jag skapar irritation och kanske ett sinande intresse för FS.
Jag försöker kommentera så ofta jag kan även om jag ligger lite på efterkälken om man jämför med antal kommentarer på mina bilder och det skäms jag lite för. Men jag tror det är viktigt att det är upp till var och en att kommentera så mkt som han/hon vill.

mvh
PG

Det är redan nu flera som skriver namn på sina bilder och då spelar det ingen roll om namnet står under bilden eller inte.

Igår lade jag in ett liknande förslag i en tråd. Inte en synpunkt gavs... Blir därför glad att se att fler tänker i samma banor.

Visst, det är nog så att förslaget behöver putsas, men jag tycker att grundtanken är bra.

Re: Re: Re: Re: Fotografens namn

gameburg skrev:
Bevakning har den funktionen att man så snart en "bevakad" person lägger upp en bild skickas ett mail till den som är intresserad snabbt, smidigt och enkelt. Skulle fördröjningen vara 2-3 dagar tycker jag att den snabba "servicen" är borta och därmed en mkt bra funktion.

Jag förstår vad du menar, men har ändå svårt att se att det skulle vara så viktigt att få se bilden så fort fotografen har valt att lägga upp den för att få kritik och omdömen på bilden. För det är ju inte ovanligt att bilden publiceras först flera dagar efter att den är tagen, och då finns ju redan där en fördröjning. Så om jag får ett bevakningsmail som säger att nu har Sven Svensson lagt upp en ny bild så spelar det inte mig någon roll att veta att han i själva verket skickade upp bilden två dagar tidigare.

Att kommentera bilder är en frihet och inget man ska vara tvingad till att göra. Jag kan vara väldigt nyfiken på vem som tagit en bild utan att för den skull vara ett dugg intresserad av att kommentera.
Frågan är då vem kommentarerna är avsedda för? Är det den som kommenterar som ska få ut något av sina egna kommentarer, eller är det kanske så att den som tagit bilden som kan ha nytta av kommentarerna?
Om man då tvingas vänta på ett namn, så kommer i alla fall jag nog lätt glömma bort att återkomma till bilden när den blivit offentliggjord för att "kolla upp" fotografen och resten av hans/hennes bilder. Vilket jag tycker är mkt synd eftersom den bild som jag tycker är värd/intressant att kommentera kanske inte ligger bland "nya bilder". Därmed kanske man också får färre kommentarer!
Jag har full förståelse för att du och många andra kan vara nyfikna på vem som tagit bilden. Jag är själv ofta nyfiken på personen som tagit en bild och på vilka fler bilder som finns i vederbörandes album. Men det finns ju inget som hindrar att man kommenterar en bild bara för att man inte vet vem fotografen är. Tvärt om så är det just det jag vill åstadkomma med det här förslaget. Det vill säga att man ska kommentera en bild helt förutsättningslöst, utan att alls behöva bry sig om vem som tagit bilden. Om du ger bilden en kommentar så finns den ju med på länken från din egen sida bland "Har givit x kommentarer på bilder.", och det blir ju då väldigt lätt att återkomma till bilden efter ett par dagar för att se vem som tagit den.

Tanken är god. Men tyvärr tror jag att sätta upp för mkt styrningar och regler tror jag skapar irritation och kanske ett sinande intresse för FS.
Jag försöker kommentera så ofta jag kan även om jag ligger lite på efterkälken om man jämför med antal kommentarer på mina bilder och det skäms jag lite för. Men jag tror det är viktigt att det är upp till var och en att kommentera så mkt som han/hon vill.
Tanken med idén är ju inte att skapa regler och styrningar, utan att få mer rättvisande och hjälpande kommentarer på bilder. Är det nu så att man ser en bild som är så intressant att man vill återkomma till den, även om man nu av någon anledning inte vill kommentera den (vilket är synd om man nu tycker att den är bra), så är det ju inte så svårt att lägga den som ett bokmärke och återgå till den efter ett par dagar. Jag tycker personligen att bokmärkesfunktionen på Fotosidan fungerar väldigt bra och det är enkelt att lägga olika bokmärken i olika kategorier.

Vänligen,
Michael Rodin

opejo skrev:
Det är redan nu flera som skriver namn på sina bilder och då spelar det ingen roll om namnet står under bilden eller inte.
Det är förstås sant, men i förhållande till alla aktiva medlemmar som lägger in bilder på Fotosidan så är de som skriver sitt namn direkt i bilden ändå en väldigt liten andel.
Om min föreslagna funktion skulle implementeras så är det ju i så fall upp till var och en att själv avgöra om hon/han vill ha helt ofärgad kritik på sina bilder.
Själv skulle jag uppskatta mycket mer att få en kommentar som innehåller uppriktig kritik, enbart på bilden, och inte en positiv "Åh, vad snyggt!", bara för att jag själv råkat gilla och positivt kommentera en bild hos den som senare kommenterar mig.

Gillar inte alls förslaget, rukar själv kolla upp vem fotografen är, framförallt om det är en ganska dålig bild. Vill gärna inte totalsåga en ny medlems första bild, oavsett hur konstruktivt det är.....

Dessutom är det flera fotografer på FS som har väldigt specifika stilar, och därmed är ganska lätta att känna igen, för att inte tala om alla som lägger in copyright texten i bilden, jag är ofta en av dem.....

// Anders

aceeo skrev:
Gillar inte alls förslaget, rukar själv kolla upp vem fotografen är, framförallt om det är en ganska dålig bild. Vill gärna inte totalsåga en ny medlems första bild, oavsett hur konstruktivt det är.....
Den aspekten finns ju förstås också. Det är hänsynsfullt att först gå in och titta om fotografen anser sig vara nybörjare eller varm i kläderna. Men detta skulle ju också kunna lösas genom att man via sin profil kan ange ett värde på hur duktig man anser sig vara, eller utifrån vilka mått man vill bli bedömd. Skalan skulle kunna ha värden från 1 - 5 eller "Nybörjare" till "Mycket erfaren". Så när bilden sedan ska kommenteras så kan ju det erfarenhetsvärdet vara till hjälp för bedömaren.
Men sedan reagerar jag på ordet "totalsåga". För mig har det en ganska negativ klang, och jag undrar om man verkligen måste "totalsåga" en bild bara för att den har brister? Det är väl i sådana lägen det är extra viktigt att man sakligt förklarar vilka brister man tycker att bilden har så att den som tagit den kan bli bättre, eller i alla fall få lite nya tips och idéer som kan bidra till utvecklingen som fotograf. För mig låter "totalsåga" som att man på ett ganska respektlöst sätt talar om att man tycker att det är en skitkass bild. Man behöver ju inte vara otrevlig bara för att man tycker att en bild är dålig.

Dessutom är det flera fotografer på FS som har väldigt specifika stilar, och därmed är ganska lätta att känna igen, för att inte tala om alla som lägger in copyright texten i bilden, jag är ofta en av dem.....

// Anders

Självklart finns det en del som har så utpräglade stilar att det ofta inte är så svårt att känna igen deras bilder, men dessa fotografer är ju också ganska ofta så duktiga att de inte har samma behov av kritik som oss som inte fotograferat så länge. Dessutom tror jag att dessa bilder får sin beskärda del av kommentarer i alla fall.
Och som jag tidigare skrev angående att ha med namnet direkt i bilden så är det ju upp till var och en om man vill skylta med det och därmed "riskera" att få en massa positiva kommentarer just för att man är den man är.

Nu har jag en lite fråga till alla er som argumenterar mot förslaget. Vad är er motivation till att inte vilja bli bedömda anonymt? På vilket sätt gagnar det fotografen mer att få en bild bedömd när namnet syns, än när det inte syns?
Enligt mitt förslag finns ju heller inget som hindrar att man kan gå in och bedöma en specifik fotografs bilder i efterhand. Det är inte någon fundamental förändring jag vill åstadkomma, utan bara att bilder under ett par dagar ska kunna bedömas utan att hänsyn tas till vem som tagit bilden. Efter denna fördröjning så kommer bilden precis som i dag att synas i fotografens album.

Vänligen,
Michael Rodin

Jag har ingen klar uppfattning om för eller emot, men det jag tänker lite är; är det ett problem?
Är det ett problem att fotografens namn syns?
Tanken om att se på bilden och bedöma bilden utan att veta vem som tagit den låter väl som en förståelig tanke, men "problemet" känns lite konstruerat (i mina ögon, jag kan ha helfel)

aceeo skrev:

Kanske kunde vara så att bilder som läggs i pooler kunde bli namnlösa under en tid från de att de läggs i poolen? Lägger man som nybörjare en bild i bildkritikpoolen får man ju räkna med en sågning, men ingen sågar ju folk i nybörjarpoolen. Till exempel. Bilder som inte läggs i pooler kan ju få fungera som nu.

ariadne skrev:
Är det ett problem att fotografens namn syns?

Jag tycker nog att det är ett problem ibland. Man ser rätt många kompiskommentarer och framförallt märker man ibland att folk tvekar att ge negativ kritik till "kända namn" eller vänner.

dl_4711 skrev:
Jag tycker nog att det är ett problem ibland. Man ser rätt många kompiskommentarer och framförallt märker man ibland att folk tvekar att ge negativ kritik till "kända namn" eller vänner.

Men beror inte det mest på att man kan ha bevakningar på fotografer så att man får ett mail varje gång de lägger upp en bild?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar