Jag testade lith-kopiering för några år sedan och kan väl säga att det var dyrt, mycket krångligt, men dessutom ganska roligt.
Anton Corbijn:s kopist använde ett papper från Oriental som var omöjligt att få tag i - så jag testade ett lith-papper som jag köpte på Procenter i Stockholm (har glömt bort vad det hette - tror inte att det finns längre).
Man blandar Lith-framkallningsvätska i en A och B lösning och späder beroende på vilket resultat man vill ha. Svårigheten ligger nämligen i att få fram mellantoner - lith är ju som bekant ett grafiskt matrial som gärna vill bli helt svart och vitt.
Får väl lov att erkänna att jag försökte göra en "Anton kopia" och upptäckte att man fick det bästa resultatet genom följande metod:
Första framkallningsbadet: en mycket utspädd A lösning tid ca 15 - 20 minuter (för att få mellantoner) sedan någon minut i en till hälften utspädd B lösning - ryck bilden när den börjar bli för mörk... sedan fix och skölj som vanligt.
Omständigt och tidskrävande som tusan - och det verkar inte gå att få en kopia som liknar den andra.
Lägg till att du måste använda en röd mörkrumslampa ( ej gulgrön multigrade lampa ) och det var nödvändigt med bomullsvantar när man hanterade pappret med händer ( annars fick man kolsvarta fingeravtryck på pappret när det var framkallat) så ska du väl fråga dig själv om det är värt besväret?
Jag har kvar några lyckade kopior som jag är nöjd med, men jag har inga planer på att göra om det.
Jag väntar istället på att det ska komma ett bra photoshop filter ( eller plugin ) som kan ge ett liknande resultat som man skriva ut på en skrivare istället - lite mindre omständigt
Om någon känner till om det går att få tag i Lith-papper i sverige nu får dom gärna lägga till det på denna diskussion.
kolla även in här:
http://forum.kameradoktorn.se/
Under mörkrummet - Hur gör Anton Corbijn?
Enligt Nalle ska man alltså kunna kopiera detta på vanligt fotopapper - det ställer jag mig lite tveksam till.