Annons

Fota tranor vid Hornborgasjön den 2 april

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Hallå!

Jag tänkte att vi skulle försöka vidmakthålla vår tradition att samlas vid Hornborgasjön när tranorna anländer.

Baserat på statistik från förra året så bör den 2 april vara en bra tidpunkt.

Jag föreslår samling vid det Naturum som kallas "Trandansen" som ligger vid sjöns sydöstra del kl 05.00 - eller senare för dem som vill.

Jag lägger strax upp ett event så ni kan boka här

Bra att ha med sig:
- Varma kläder
- Stativ
- Ditt bästa tele
- Lite mat och varm dryck
- Glatt humör

Häng på/
Janne

Trevligt Janne. Tyvärr så är jag redan inbokad på gömsle den 31 mars. Hoppas att ni andra får trevligt. Själv hoppas jag på lite annorlunda bilder i år, rejäla närbilder m.m.

Nu skrev jag fel. Så här skall det vara:

"Jag föreslår samling vid det Naturum som kallas "Trandansen" som ligger vid sjöns sydvästra del kl 05.00 - eller senare för dem som vill."

Nu kan ni boka här

Kul att du tar tag i detta i år igen Janne. Det var roligt att träffa er förra året när det var första gången som jag var och fotade fåglar - hade gärna hängt med i år också men är tyvärr bortrest.
Hoppas ni får en toppendag.
Häls w

Jag ska åka veckan efter med några vänner, 2 april fungerar tyvärr inte för mig, jobbar då.

Jeppe skrev:
Trevligt Janne. Tyvärr så är jag redan inbokad på gömsle den 31 mars. Hoppas att ni andra får trevligt. Själv hoppas jag på lite annorlunda bilder i år, rejäla närbilder m.m.

Jag kan lova dig att du får rejäla närbilder. Att plåta från gömslena är något helt annat än att trängas med stativet borta vid Trandansen.

Jag kör gömsle den 29 mars, rekordtidigt. Hoppas att tranorna och vårvärmen kommer tidigt i år.

acke skrev:
Jag kan lova dig att du får rejäla närbilder. Att plåta från gömslena är något helt annat än att trängas med stativet borta vid Trandansen.

Jag kör gömsle den 29 mars, rekordtidigt. Hoppas att tranorna och vårvärmen kommer tidigt i år.

Hoppas också våren kommer tidigt, sitter i gömsle 30:e och 31:a mars.
Kul ska det bli premiär som det är.

Det låter som en bra ide´, åker ner med en kompis och är nere några dagar.
Vi kan höras av på mejlen.

Några tips om gömslena:
  • Sprid inte ut allt fågelkäk på morgonen, då äts det upp redan på förmiddagen. Spara lite i hinken och portionera ut det via tittgluggarna under dagens gång.
  • Tag med både trebens- och enbensstativ, om ni har.
  • Det går faktiskt bra att tala lågmält i telefon i gömslet. Tranorna och svanarna för sånt oväsen själva, så de märker inget. Jag hade "livesändning" via telefon till jobbet förra året.
  • Riktigt varma kläder, sovsäck o liggunderlag behövs. Att ligga ner är enda sättet att sträcka på ryggen. Dessutom är det skönt med en tupplur mitt på dagen, när ljuset är trist. Öronproppar är ett måste om man vill sova.

En grej till: Håll bara ett titthål öppet i taget, så att det alltid är mörkt inne i gömslet.

glöm inte ett dussin värmeljus, när jag kröp in för några år sedan var det 12 grader kallt då
var det skönt med litet extra värme, en sak till glöm inte skita innan ni åker hemifrån!

Det lockar allt till i fotonärven när man läser om era kommande tranäventyr.

Ingen som upplever den så kallade naturkommersialiseringen av tranfenomenet vid Hornborga;)?? Jag har aldrig varit där,, är det inte väldans med folk överallt och hela tiden?

Själv så siktar jag på att fota Skarv och Ejder i Lofoten då,,, blir nog fint det og.

Ser fram emot era bildresultat;)!!

/Niclas, Som känner att folkansamlingen skräcker,

Niclasfoto skrev:

Ingen som upplever den så kallade naturkommersialiseringen av tranfenomenet vid Hornborga;)?? Jag har aldrig varit där,, är det inte väldans med folk överallt och hela tiden?

/Niclas, Som känner att folkansamlingen skräcker,

Jo jag, men jag kan inte låta bli ändå... folkskygg till trots:)

Låter kul (det var ju jag som startade fotosidans hornborga träffar).

Är väldigt osäker på om jag kan komma, låter bli att svara just nu :)(

Jan vdV skrev:
Jo jag, men jag kan inte låta bli ändå... folkskygg till trots:)

Jo, det är nog sant!

Jag kommer nog att offra mig ett år också;),, Synd att tranorna är "svårare" där de inte spelar i sådana massor.
**

För den som orkar!
-Vad kostar att hyra ett gömsle en dag (sol-uppgång t nedgång)?
-Hur tidigt varje år måste man boka för att vara säker på ett gömsle?
-Om man är riktigt tidigt ute får man välja gömsle på området?
-Finns det kanske en länk till en sida där man ser gömslena utplacerade?

Förutsätter INte att ni svarar på frågorna;) Blir bara så nyfiken!!

/Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar