GertLind
Aktiv medlem
Hej
Har precis skaffat en ny digitalkamera(istds) och vill nu lära mig kräma ur det bästa.
Har tagit en del bilder i olika upplösning med den och slås av en sak.
Hur jag än fotar RAW eller JPG blir DPI alltid 72 ?
RAW bilden blir ca 10 mb och JPG bilden 3 - 4 mb
Varför är DPI bara 72?
Nästa fråga:
När jag tar upp RAW bilden i det medföljande programmet kan jag spara om den i olika format såsom JPG eller TIF. I TIF kan jag välja 8 eller 16 bitar. Man vill ju ha det bästa så jag har valt 16 bitar. När jag sedan öppnar den i PS så kan jag ej manipulera ganska många saker utan måste ställa om den till 8 bitar.
Skillnaden vad jag förstår är färginformationen på varje pixel? Räcker det med 8 bitar för att göra shyssta förstoringar.
Kameran har ju 6.1 MPIX. Hur stora förstoringar kan man göra med bra kvalitet?
Har precis skaffat en ny digitalkamera(istds) och vill nu lära mig kräma ur det bästa.
Har tagit en del bilder i olika upplösning med den och slås av en sak.
Hur jag än fotar RAW eller JPG blir DPI alltid 72 ?
RAW bilden blir ca 10 mb och JPG bilden 3 - 4 mb
Varför är DPI bara 72?
Nästa fråga:
När jag tar upp RAW bilden i det medföljande programmet kan jag spara om den i olika format såsom JPG eller TIF. I TIF kan jag välja 8 eller 16 bitar. Man vill ju ha det bästa så jag har valt 16 bitar. När jag sedan öppnar den i PS så kan jag ej manipulera ganska många saker utan måste ställa om den till 8 bitar.
Skillnaden vad jag förstår är färginformationen på varje pixel? Räcker det med 8 bitar för att göra shyssta förstoringar.
Kameran har ju 6.1 MPIX. Hur stora förstoringar kan man göra med bra kvalitet?