ANNONS
Annons

Kameran med på fjällturen

Produkter
(logga in för att koppla)

Anarkaplupp

Aktiv medlem
Ska ut på fjället i sommar och vill ju givetvis ha med mig kameran. Nu försöker jag hitta någon kameraväska som passar till min kamera och går att kombinera med min ryggsäck.
Kameran är en Pentax K1000 och till den tänkte jag ta med 3 alt. 4 objektiv totalt.
Ryggsäcken är en ramsäck från Haglöfs och betecknas Alaska.

Någon som kan hjälpa mig?

Mvh

Niklas

Jag föredrar att ha en liten väska för kameran och sedan lägga objektiven i objektivväskor från Lowe pro street & field system. Nu har jag iofs bara två objektiv men jag antar att du har två favoriter, de andra två kan du ha åtkomligt i ryggsäcken. Fördelen med att dela ut det på flera väskor är att det är lättare att packa smådelar. Dessutom kan man hänga kameran och favoriten lätt åtkomligt framtill, det gjorde att jag tog bilder som jag annars inte skulle gjort. tex ingen (ickefotograf) har förståelse för att man vill ta av sig ryggsäcken för att plocka fram kameran i hällregn eller snöstorm...
När det gäller väta hade jag inga problem under vår tiodagarstur förra året.

http://www.lowepro.com/pages/bySeries/StreetF.htm

Ha en trevlig tur ut på fjället... jag kommer att sakna det i år

Anders

Håller med föregående talare, Lowe Pro Street & Field är ett mycket bra alternativ.

De praktiska objektivväskorna hänger du lättillgängligt på ryggans midjebälte och kameran fäster du med fördel på ryggans axelremmar så minskar du belastningen på nacken under hela dagen. Ta två stycken lämpliga remmar med karbiner i ändarna som du fäster en på varje axelrem, sen fixar du till så att du kan klicka in karbinerna i varsin sida på kameran. Så har jag gjort i flera år och det funkar bra för mig.

Läs gärna min recension av Lowe pro Street & Field systemet här.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1420

Jag kör med en Lowe midjeväska som jag bär på magen, "utanpå" ryggsäckens avbärarbälte. Funkar mycket bra. Den rymmer ett hus och 3-4 objektiv (upp till 200 mm) samt film och lite småplock.

Håller absolut med duckie om att det är väldigt viktigt att snabbt få fram kameran om man inte vandrar med andra förstående fotografer. För mig har det inte blivit mycket fotograferande under fjällvandringar när jag har haft stativ och kamera i ryggsäcken.

Midjeväska tycker jag låter som ett smart alternativ men eftersom du har en Alaska borde det också gå att ha en vanlig axelväska på magen om man hänger den över ryggsäcksramen så man inte belastar fel i onödan.

En vandrarstav med stativgänga eller ett stabilt enbensstativ är nog också ett bra komplement.

Jag gjorde en liten ombyggnad på min ryggsäck då vi skulle ut på långresa som innehöll en del vandring. Jag hade en midjeväska från Haglöfs som jag inrett för kamera och ett par objektiv. Jag köpte extra snäpplås som passade låsningen för den rem som sitter runt midjan och 2 mindre. De två mindre sydde jag dit med ställbar rem på axelbanden till min rygga så att midjeväskan hängde på magen och sen så låste jag midjeremmarna genom att sy fast det andra låset på ryggsäckens avbärarrem. Detta gjorde att man kunde tajta upp väskan så att den satt bra och hoppade inte även om man lite bråttom. Den slutliga skapelsen ser i princip ut som den gamla klassiska reservfallskärmen som man hade på magen.

MVH
Villgot

FredrikB skrev:
Jag kör med en Lowe midjeväska som jag bär på magen, "utanpå" ryggsäckens avbärarbälte. Funkar mycket bra. Den rymmer ett hus och 3-4 objektiv (upp till 200 mm) samt film och lite småplock.

Jag tycker att den versionen blir lite klumpigt eftersom man har väskan i vägen vid vandring i uppförsbacke.I allafall tyckte jag det när jag hade en Lowepro Offroad på magen förut.

http://www.lowepro.com/pages/series/trekking/offroad.htm

Men det funkar.

fjällen

Jag har fjällvandrat sen slutet av 60 talet varje år...,och fotograferat väldigt mycket.Det har ingen betydelse var du förvarar dina grejer.Att tro att man under vandring, trött med hög puls , häftig andning och svettig panna kan ta snabba fina shoots på något speciellt motiv är befängt.Bästa bilderna får du när du stannar, tar av packningen, ordnar kamerautrustningen, fikar gott, kopplar av en stund och sen kontrollerar närområdet för tagningar.Okej du missar kanske renen som springer förbi dej, men det hade du gjort ändå,eller i vart fall fått den alldeles för långt bort från sökaren.Istället kan du smyga dej fram bakom klippan, med normal andning, ta stöd och ta skarpa fina bilder -på vad du vill djur eller natur.Jag kommer förhoppningsvis i detta ämne framöver med artikel i en utelivstidning eller kanske rentutav i detta forum.

Av en mindre slump så hittade jag just ett par bilder på "mig" :) med ovan nämnda Lowepro Street & Field väskor på mig.

Inte världens bästa, jag fick zooma hårt i scannern för att jag skulle synas.

Det handlar alltså om Lowepro:s S&F objektivväskor som jag utan hjälpmedel fäster direkt på höftbältet till i princip alla ryggor som finns.

På höger höft ser man på denna bilden en skymt av en större väska där jag har huset, Eos 5 med vertikalt handgrepp monterat.

Bilagor

• lowepro2.jpg
    lowepro2.jpg
    35.9 KB · Visningar: 647
Och på denna har jag huset och en 20-35 på samma högra höft.

Bilagor

• lowepro.jpg
    lowepro.jpg
    45.9 KB · Visningar: 647
Dom går att ha i byxbätet också men då får man dra åt det.

Förresten, tar du loss dom varje gång du ska ta av dig ryggsäcken?
Jag tycker att dom borde riskera att fara av höftbältet annars...?

Vertikalt handgrepp VG10, ett handgrepp som monteras på undersidan av kameran för att lättare kunna ta bilder i stående format.
Jag får avtryckare och bakre inmatningsratt placerat på rätt ställe för stående format.
Gör ju dock att huset växer med ca 4 cm nedåt.

Helt rätt, men jag behöver inte ta av dom för på jag brukar säkra fast dom i ryggsäcken med små karbiner som man kan köpa i en välsorterad friluftsbutik. Man vill ju inte komma hem och upptäcka att man saknar en väska eller två. :)

Förressten jag glömde en sak tidigare, oftast har jag huset och ett objektiv på ena sidan och två andra objektiv på andra sidan utan att det stör mig något nämnvärt.

Som man frågar får man ju svar heter det ju.....

Vad jag undrade över vad du har för optik på kameran när den ligger väskan. Eller har du ingen optik på?

Jag har själv en eos5+vg10 och en toploader väska som jag har på böstet. Tycker dock att det blir för svettigt i bland och funderar på en liknade lösning som du men då får jag idka lite syslöjd för mitt avbärarbälte är lite för grovt för väskorna.

Fredrik H skrev:

Jag tycker att den versionen blir lite klumpigt eftersom man har väskan i vägen vid vandring i uppförsbacke.I allafall tyckte jag det när jag hade en Lowepro Offroad på magen förut.

http://www.lowepro.com/pages/series/trekking/offroad.htm

Men det funkar.

Min midjeväska är lite lägre än Offroad, ca 15 cm, så det funkar bra även i uppförsbackar. (Minns tyvärr inte beteckningen, den är drygt tio år gammal).

Hade i många år en väska på höften (LowePro Orion AW). Det fungerade, men jag tröttnade på att slå knäna i väskan i uppförsbackarna.

Nu har jag en "toploader" (LowePro Topload Zoom AW) som jag fäster i den stora ryggsäcken. Två spännremmar och karbinhakar till axelremmarna, två grova gummisnoddar och karbinhakar till avbärarbältet. Fungerar mycket bra, är inte ivägen och man kommer åt kameran enkelt. Det finns också plats för annat smått och gott som kompass, karta och en liten kikare i kameraväskan.

Man kan säkert komplettera med några S&F objektivväskor om man vill/orkar släpa på fler gluggar...

Jag håller inte med inlägget om att det inte är någon ide att ha kameran lätt tillgänglig och fotografera på vandring. Jag har ett rätt högt vandringstempo, vilket gör att det passar utmärkt att jag stannar några minuter och fotar då och då under vandringen, för att hålla samma genomsnittsfart som mina vandrarkompisar. Dessutom är det roligt att gå och leta bilder, man får något annat att tänka på än alla kilon i ryggsäcken! :)

/Erik

ErikB skrev:
Jag har ett rätt högt vandringstempo, vilket gör att det passar utmärkt att jag stannar några minuter och fotar då och då under vandringen, för att hålla samma genomsnittsfart som mina vandrarkompisar.
Du har ingen aning om hur lyckligt lottad du är. Jag är alltid svagast i gruppen och den som sinkar tempot. Det gör det ännu svårare att med gott samvete stanna för ett motiv.

Jim

Det är du som har det lägsta tempot som bestämmer takten det borde dina kompisar fatta om de har någon som helst skogsvana. Jag är också långsam när jag vandrar beroende på att jag fotar men min vandringskompis har förståelse och brukar inte stressa mig.
Vi är ju trotsallt ute i skogen för att njuta inte för att älga så långt som möjligt.

Nu blev det sidospår :)

Klart de tar hänsyn till mitt tempo, de gör inga sura miner över att inte få kämpa för kung och forsterland även om en av dem är en sån där som springer fjällmaraton. Men jag vill inte lägga last på börda genom att tvinga på dem massa pauser för fotografering när jag ändå är den som tar initiativet till paus för vila.

Sidospåret är ett problem som jag tror att många av oss "långsamma" fotografer känner igen oss i. Hur hanterar man otåliga kompisar som inte fattar det här med foto? Ämnet är värt en egen tråd! Vem börjar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar