Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Raw?
- Trådstartare Eva R
- Start datum
AnWi
Aktiv medlem
RAW är bättre på nästan alla sätt
Eftersom jag såg att du har en D70 kan jag bara rekommendera Nikon RAW eller NEF som det heter. De enda nackdelar som finns är:
1. Det tar något större plats på minneskortet.
2. Måste omvandlas för att ses med "vanliga" program.
Fördelar:
1. Du har NEF-filen (=originalet) kvar.
2. Du har stora möjligheter att rädda bilder
3. Du har 12-bitar per färg och därmed större omfång (skillnad mellen mörkast och ljusast)
Tycker du det är jobbigt att konverera en bild i taget. Nikon View fixar alla bilder åt dej på en gång (men det tar en stund). Eftersom du har originalen kvar kan du alltid öppna NEF-filen igen om du vill testa andra idéer.
Kör RAW!
Du kommer inte att ångra dej.
/AnWi
Eftersom jag såg att du har en D70 kan jag bara rekommendera Nikon RAW eller NEF som det heter. De enda nackdelar som finns är:
1. Det tar något större plats på minneskortet.
2. Måste omvandlas för att ses med "vanliga" program.
Fördelar:
1. Du har NEF-filen (=originalet) kvar.
2. Du har stora möjligheter att rädda bilder
3. Du har 12-bitar per färg och därmed större omfång (skillnad mellen mörkast och ljusast)
Tycker du det är jobbigt att konverera en bild i taget. Nikon View fixar alla bilder åt dej på en gång (men det tar en stund). Eftersom du har originalen kvar kan du alltid öppna NEF-filen igen om du vill testa andra idéer.
Kör RAW!
Du kommer inte att ångra dej.
/AnWi
erixbergholm
Avslutat medlemskap
D70 + camera raw
JAg har problem att få camera raw att fungera i photoshop. I hjälpavsnitt och böcker finns det åtskilligt fler inställningar än vad jag får när jag öppnar en NEF-fil. Jag kan bara välja vitbalans och exponering. Någon som vet varför?
JAg har problem att få camera raw att fungera i photoshop. I hjälpavsnitt och böcker finns det åtskilligt fler inställningar än vad jag får när jag öppnar en NEF-fil. Jag kan bara välja vitbalans och exponering. Någon som vet varför?
Eva R
Aktiv medlem
Oj då, spalta upp! Jag skulle vilja hitta en rejäl genomgång av allt som dyker upp; temperature, tint, luminance smoothing, chromatic aborration osv, vad det gör med bilden, vad som är normalvärden, i vilka fall man ska ta i ordentligt och när man ska hålla igen. Men kanske finns det någon genväg?
boris.bonasin
Aktiv medlem
Har du installerat Nikon View, Nikon Capture eller Nikon Picture Project efter PS så lägger dessa program filer i PS-strukturen och tar överhanden. Se till att kopiera in senaste versionen av Camera Raw och ta därefter bort dessa filer:
C.\Progrma\Adobe\Photoshop CS\Plug-ins\Adobe Photoshop Only\Filformat\Nikon YCC TIFF.
C.\Progrma\Adobe\Photoshop CS\Plug-ins\Adobe Photoshop Only\Filformat\Nikon NEF Plugin LE.
Därefter kommer Camera Raw att ta över igen.
C.\Progrma\Adobe\Photoshop CS\Plug-ins\Adobe Photoshop Only\Filformat\Nikon YCC TIFF.
C.\Progrma\Adobe\Photoshop CS\Plug-ins\Adobe Photoshop Only\Filformat\Nikon NEF Plugin LE.
Därefter kommer Camera Raw att ta över igen.
erixbergholm
Avslutat medlemskap
TACK!!
Ville bara säga tack. Efter att ha tagit bort filerna fungerade det. Har tillbringat timmar med att försöka fatta felet. TACK!!!!
Ville bara säga tack. Efter att ha tagit bort filerna fungerade det. Har tillbringat timmar med att försöka fatta felet. TACK!!!!
mipert
Aktiv medlem
Temperature.
Tja, där kan du finjustera vitbalansen.
Om du fotograferar inomhus skall kameran helst vara inställd på glödljus, ibland kan dock en ”korrekt” färgåtergivning vara fel, man förlorar känslan av att vara inomhus.
Då kan du finjustera vitbalansen, du kan få bilden lite kallare eller varmare i tonen.
Finns inga ”rätta” värden. Dra åt vänster så blir bilden ”kallare”.
När jag vill ha neutral färgåtergivning använder jag pipetten till vänster i dialogrutan, jag klickar på en yta jag vill ha neutralfärgad. kanske ett vitt papper eller en grå T-shirt.
Tint.
Här kan du påverka förhållandet mellan rött och grönt i bilden. Ofta när man fotograferar i blandljus, kanske finns det glödlampor och lysrör i lokalen, kan en del ytor få en svag grön ton. Då drar du spaken åt höger så blir bilden mindre grön.
Luminance smoothing.
När du fotograferar med hög känslighet, kanske ISO 800, blir bilden mer brusig. Om du ökar värdet från noll, kanske upp emot 10-15, så minskar detta neutralfärgade brus. Ungefär som att bilden blir mindre ”kornig”. Om du är bekant med det uttrycket från svartvit film.
Prova.
Chromatic aborration [aberration].
En del objektiv kan ibland få färgade kanter när du fotograferar. Titta på bilden (jag har medvetet skapat felet) där staketet blir grönt på ena sidan och magentafärgat på andra.
Det beror på att objektivet inte kan fokusera ljus av olika våglängd (färg) på exakt samma punkt på sensorn. Märks mest med billiga objektiv, särskilt vidvinkelzoomar. Du får justera tills felet försvinner, om du har det...
Tja, där kan du finjustera vitbalansen.
Om du fotograferar inomhus skall kameran helst vara inställd på glödljus, ibland kan dock en ”korrekt” färgåtergivning vara fel, man förlorar känslan av att vara inomhus.
Då kan du finjustera vitbalansen, du kan få bilden lite kallare eller varmare i tonen.
Finns inga ”rätta” värden. Dra åt vänster så blir bilden ”kallare”.
När jag vill ha neutral färgåtergivning använder jag pipetten till vänster i dialogrutan, jag klickar på en yta jag vill ha neutralfärgad. kanske ett vitt papper eller en grå T-shirt.
Tint.
Här kan du påverka förhållandet mellan rött och grönt i bilden. Ofta när man fotograferar i blandljus, kanske finns det glödlampor och lysrör i lokalen, kan en del ytor få en svag grön ton. Då drar du spaken åt höger så blir bilden mindre grön.
Luminance smoothing.
När du fotograferar med hög känslighet, kanske ISO 800, blir bilden mer brusig. Om du ökar värdet från noll, kanske upp emot 10-15, så minskar detta neutralfärgade brus. Ungefär som att bilden blir mindre ”kornig”. Om du är bekant med det uttrycket från svartvit film.
Prova.
Chromatic aborration [aberration].
En del objektiv kan ibland få färgade kanter när du fotograferar. Titta på bilden (jag har medvetet skapat felet) där staketet blir grönt på ena sidan och magentafärgat på andra.
Det beror på att objektivet inte kan fokusera ljus av olika våglängd (färg) på exakt samma punkt på sensorn. Märks mest med billiga objektiv, särskilt vidvinkelzoomar. Du får justera tills felet försvinner, om du har det...
Bilagor
Senast ändrad:
Eva R
Aktiv medlem
Jag tackar också. Hur hanterar man sista delen, den som heter Calibrate tab? Hittills har jag bara låtit bli att göra något, men kanske finns det en vettigare använding.
Du verkar duktig på det här, Mikael. Kan inte du skriva en lathund och lägga ut? Jag tror många skulle vara tacksamma. Jag skulle det.
Du verkar duktig på det här, Mikael. Kan inte du skriva en lathund och lägga ut? Jag tror många skulle vara tacksamma. Jag skulle det.
mipert
Aktiv medlem
Calibrate tab.
Du kan göra två saker här.
1. Justera färgerna mer individuellt.
Tycker du den röda jackan i bilden återges lite för orange kan du justera med röda spakarna, så färgen blir mer ”korrekt”.
Du kan ändra kulören och även öka/minska intensiteten i färgen.
2. Skapa egna inställningar för olika kameror/objektiv, så du får exakt samma färgåtergivning.
Om en Minoltakamera återger grönt mer blåaktigt än en Nikon, kan du skapa inställningar som du använder när du fotograferat med Minoltan.
Men det krävs lite pill förstås, du måste ha en testbild i stil med den som är nedan.
Du bör fotografera av testkartan i kontrollerat ljus (studio) och vara väldigt noga med ljus och exponering.
Jag gör sådant här, men så fotograferar jag också rätt mycket produkter, där färgerna helst bör vara rätt.
Titta på bilden, så ser du att jag ändrat en av färgerna (åt fel håll).
Du kan göra två saker här.
1. Justera färgerna mer individuellt.
Tycker du den röda jackan i bilden återges lite för orange kan du justera med röda spakarna, så färgen blir mer ”korrekt”.
Du kan ändra kulören och även öka/minska intensiteten i färgen.
2. Skapa egna inställningar för olika kameror/objektiv, så du får exakt samma färgåtergivning.
Om en Minoltakamera återger grönt mer blåaktigt än en Nikon, kan du skapa inställningar som du använder när du fotograferat med Minoltan.
Men det krävs lite pill förstås, du måste ha en testbild i stil med den som är nedan.
Du bör fotografera av testkartan i kontrollerat ljus (studio) och vara väldigt noga med ljus och exponering.
Jag gör sådant här, men så fotograferar jag också rätt mycket produkter, där färgerna helst bör vara rätt.
Titta på bilden, så ser du att jag ändrat en av färgerna (åt fel håll).
Bilagor
Fredsson
Aktiv medlem
Jag hakar på denna tråd med ytterligare en fråga om RAW och vitbalans.
Jag har alltid kört kameran (en Nikon D100) på auto vitbalans och fotograferat i raw format (Nikon NEF). Sedan använder jag Capture One för "framkallning" av bilderna.
Efter att ha läst denna tråd på DP Review
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=11705878
blev jag lite fundersam om nödvändigheten att ställa in vitbalansen mer exakt även vid fotografering i raw format. En bit ner i tråden beskriver fotografen hur han ställer in vitbalansen trots att han fotograferar i raw format.
Jag gjorde då några tester med att ta samma motiv och ställa in vitbalansen olika. Klart är ju att den jpg fil som bäddas in i NEF filen visar påverkan av vitbalansinställningen. Även den första preview bilden i Capture One påverkas ju av vitbalansinställningen. Dock tycker jag att jag får exakt samma bild som slutresultat efter det att jag ställt in de olika bildernas vitbalans på samma sätt i Capture One. (Tex genom att ställa samma vitpunkt)
Min test är naturligtvis helt ovetenskaplig men jag undrar ändå om det trots allt är så att man riskerar att inte få maximal kvalitet på bilden om man inte ställer in vitbalansen även vid fotografering i raw?
Thomas
Jag har alltid kört kameran (en Nikon D100) på auto vitbalans och fotograferat i raw format (Nikon NEF). Sedan använder jag Capture One för "framkallning" av bilderna.
Efter att ha läst denna tråd på DP Review
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=11705878
blev jag lite fundersam om nödvändigheten att ställa in vitbalansen mer exakt även vid fotografering i raw format. En bit ner i tråden beskriver fotografen hur han ställer in vitbalansen trots att han fotograferar i raw format.
Jag gjorde då några tester med att ta samma motiv och ställa in vitbalansen olika. Klart är ju att den jpg fil som bäddas in i NEF filen visar påverkan av vitbalansinställningen. Även den första preview bilden i Capture One påverkas ju av vitbalansinställningen. Dock tycker jag att jag får exakt samma bild som slutresultat efter det att jag ställt in de olika bildernas vitbalans på samma sätt i Capture One. (Tex genom att ställa samma vitpunkt)
Min test är naturligtvis helt ovetenskaplig men jag undrar ändå om det trots allt är så att man riskerar att inte få maximal kvalitet på bilden om man inte ställer in vitbalansen även vid fotografering i raw?
Thomas
Mazy
Aktiv medlem
På D100 ska det inte göra någon skillnad så vitt jag vet, men D70 kör med något komprimerad RAW och jag tror mig läst att den justerar nivåer lite innan packningen vilket skulle kunna göra att några bittar hit och dit blir olika beroende på vilken vitbalans man har, men jag är inte helt säker på om det verkligen är så, eller om man över huvud taget kan se skillnaden.
cowboy
Aktiv medlem
Bra bok för RAW och Photoshop
Tycker denna bok är instruktiv och förklarande:
"Real World Camera Raw with Adobe Photoshop CS. Industrial Strength Production Techniques" av Bruce Fraser. Peachpit Press 2005. ISBN 0-321-27878-X.
GBP 18.90 hos Amazon UK. Rekommenderas.
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos...872/ref=sr_8_xs_ap_i1_xgl/026-4548449-6308407
Tycker denna bok är instruktiv och förklarande:
"Real World Camera Raw with Adobe Photoshop CS. Industrial Strength Production Techniques" av Bruce Fraser. Peachpit Press 2005. ISBN 0-321-27878-X.
GBP 18.90 hos Amazon UK. Rekommenderas.
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos...872/ref=sr_8_xs_ap_i1_xgl/026-4548449-6308407
Kem
Aktiv medlem
3 frågor
Hej!
Jag har en 20D och använder Canons programvara DPP för Raw-hantering.
Jag har nu tre frågor?
1.Luminance smoothing el motsv. Var hittar jag det?
(Jag kör även PS7)
2.Vid konvertering till TIFF bör jag använda 16bit TIFF..eller?
3.När jag konverterat till 16bit TIFF och öppnar bilden i PS7 och kikar under "filter" kan jag bara välja tex oskarp mask? inte kantskärpa eller någen annan skärpa?
De flesta filter är gråmarkerade och kan inte väljas?
Tacksam för svar
/ Ken1
mipert skrev:
Temperature.
Luminance smoothing.
När du fotograferar med hög känslighet, kanske ISO 800, blir bilden mer brusig. Om du ökar värdet från noll, kanske upp emot 10-15, så minskar detta neutralfärgade brus. Ungefär som att bilden blir mindre ”kornig”.
Hej!
Jag har en 20D och använder Canons programvara DPP för Raw-hantering.
Jag har nu tre frågor?
1.Luminance smoothing el motsv. Var hittar jag det?
(Jag kör även PS7)
2.Vid konvertering till TIFF bör jag använda 16bit TIFF..eller?
3.När jag konverterat till 16bit TIFF och öppnar bilden i PS7 och kikar under "filter" kan jag bara välja tex oskarp mask? inte kantskärpa eller någen annan skärpa?
De flesta filter är gråmarkerade och kan inte väljas?
Tacksam för svar
/ Ken1
Ola Rockberg
Aktiv medlem
Mikael P: enkla och bra förklaringar men är det du nämner om temperature, tint, luminance smoothing, chromatic aborration i photo shop? Jag tycks inte hitta det. Vad heter det på svenska? Jag har öppnat en NEF-bild via Nikon Editor.
Similar threads
- Svar
- 119
- Visningar
- 7 K
- Svar
- 40
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 4
- Visningar
- 1 K