Annons

Fotopsykologi

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Tjenare. Jag pysslar en hel del med fotografering av människor. Mitt problem är kanske inte helt ovanligt. De människor jag tar kort på har en tendens att se väldigt sömniga, spända och/eller allmänt svårmodiga ut på korten. Min fråga är hur man kan få en modell att se mer avslappnad ut och vad för slags knep en van fotograf använder sig av för att skapa en bra miljö för modellen.

Mvh

/Lasse

Trötta ut modellen!:D
Att en ovan modell som du kanske inte känner så väl ser spänd ut är ju inte så konstigt.
Tänk dig själv att stå och göra en massa konstiga grimaser mm framför en kamera och eventuellt blixtar paraplyer mm.

Börja med och prata igenom vilka bilder du vill ha. Visa lite tidigare material och bjud på en kopp kaffe.

Under själva tagningen försök att prata med modellen, spela musik, helt enkelt bjud på dig själv också.

Ett litet trick är att börja fota utan film.
Efter en stund när "offret" slappnat av stoppar du i första rullen.

Hoppas att det är något litet tips du kan ta åt dig

Hej.
Kan bara hålla med gbjerne.
Det är viktigt att man är öppen och bjussar på sej själv. Och sen är det bra att kunna ge uppmuntran och beröm, utan att det blir överdrivet.
Om man sen "utstrålar" någon slags självsäkerhet och inte fibblar en massa med ljus och kamera så smittar den självsäkerheten av sej. Ett sätt att bli sådär självsäker är att vara väl förberedd. Och att man tar det lugnt och inte stressar en massa.

/Jacob vP

Prata, prata, lyssna, prata osv...

Tystnad skrämmer. Likaså om man pillar för mycket med utrustningen. Tänk på att det är DU som ska fotografera modellen och inte din utrustning. Så använd inte för mycket prylar så att du tappar fokus på modellen.

I stort sett alla proffs inom mode använder polaroidbilde för att visa modellen att så är kommer det att det ut. Oftast börjar han med ljus och posering som han vet ser bra ut.
Det är viktigt för att modellen ska trivas och fungera. När det förhållandet mellan modell och fotograf är etablerat kan fotografen börja testa en massa grejor som han inte är säker på blir bra.

Har du som de flesta amatörer inga polaroider gäller det att på andra sätt skapa förtroende. Prata gärna en del innan fotograferingen och visa gärna bilder som du tagit tidigare.

Själv försöker jag vara lika charmig vid fotograferingen som altid annars för att modellen själv ska gilla att bli plåtad. Lugn humor och leenden går oftast hem.

froderberg skrev:
Prata, prata, lyssna, prata osv...
Helt rätt. På mig går truten som en rälsbuss, speciellt om det är nån som är lite osäker framför kameran.
Så efter en plåtning brukar jag vara helt slut och vill inte prata med någon.

Förbered fotograferingen med allt det tekniska så du slipper fundera för mkt på det under fotograferingen... Ändra inte alltför mkt under fotograferingen med ljussättning etc...
Tyck att det är kul - prata och fråga hela tiden...Sånt löser sig med vana och om man har kul själv förstås.

Jag berättar alltid för modellen vad jag gör och varför. Ibland byter vi plats framför/bakom kameran så en ovan modell kan förstå hur bilden kommer se ut.

När jag blir osäker på vad jag skall göra så kan jag berätta det (beror på modellen förstås) så att fotograferingen blir en process mellan oss.

Men det är klart, skall jag ta bilder på en person som är lätt att jobba med och det är en enkel bild, kanske en stickad kofta mot en rappad husvägg (senaste jobbet) så blir det mest lite lättsamma instruktioner och uppmuntran som ”perfekt, vad bra du är som modell, vad fint ljuset faller på ditt asikte” bla, bla.

Lasse

Stort tack för hjälpen allihopa. Det var bra tips och jag är övertygad om att mina bilder kommer att bli bättre i fortsättningen tack vare era kommentarer.

Mvh

/Lasse

Undvik kommentarer som, ”attans, jag måste pressa filmen” eller ”jag kör några bilder med upplättningsblixt för ljuset är så hårt”.

Det är inte att berätta vad man gör för modellen.

Jag har hört många fotografer köra tekniksnacket med modeller.

Berätta att ”när ljuset kommer såpass rakt uppifrån blir det skuggor under ögonen, och det blir inte så snyggt. Därför använder jag en blixt som lyser upp ögonen så man kan se dina fina ögon bättre.”

Vilket bra Modell

Även en ovan vill blir omtyckt......dess mer du säger BRA.....dess bättre resultatat kommer att bli.

Lite mera tipps :)

Jag är precis nybörjare (har fotat 2 'modeller') men jag vill hjälpa till lite ändå.

Om modellen är nervös så gör i ordning allt (eller ha allt färdigt), sätt kameran runt halsen och ta sedan en paus, låt modellen vänja sig lite med att du har ett 'skjut-don' på dig. Var dig själv och prata om något annat en stund, med all utrustning närvarande.

Om det är första gången för modellen så kanske det räcker med en rulle film. Så hon/han sedan kan vänja sig med vad som hänt. Sen nästa gång ös på med 3-5 rullar. Sen är det nog bara att 'rulla på'. :)

Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar