Annons

Canons zoomar och Photodo

Produkter
(logga in för att koppla)

Loj

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på hur Canons "nya" telezoom Canon EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM står sig i optisk jämförelse med deras "flaggskepp" i genren,Canon EF 100-400/4,5-5,6 L USM IS. Gick därför in på Photodo för att kolla.
Canon EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM fanns inte med, så därför har jag min fråga kvar:

Vet någon av er om dessa båda objektiv är jämförbara optiskt eller om något av dem är skarpare?

Det jag emellertid såg på Photodo, som fick mig att höja på ögonbrynen, är att två objektiv, som ofta beskrivs helt olika av Photodo fått nästan samma omdöme:

1. Canon EF 100-400/4,5-5,6 L USM IS som sägs vara hyperskarp fick 3.6

2. Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM som omnämns som ett helt OK objektiv, dock inte i toppklass, fick 3.5

???

Är dessa båda objektiv jämförbara? Om inte, hur kan Photodos tester ge så liknande resultat?

Hoppas någon av er kan reda ut detta...

/Janne, f.n. något förvirrad
 
Glöm Photodo... den uppdateras inte mer. Dessutom råder det viss förrvirring kring de presenterade resultaten och testmetoden har jag fått höra.

Istället kan man ju roa sig med att jämföra Canons simulerade kurvor.

http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=ModelDetailAct&fcategoryid=150&modelid=7344

vs.

http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=ModelDetailAct&fcategoryid=150&modelid=9996

Förhållandevis lika, utom då i ytterkanterna av bilderna, där 100-400 tar hem spelet.

Prismässigt ligger de förhållandevis lika.

Man ska komma ihåg att även om deras DO objektiv inte har L-märkning, så innebär detta inte att L-objektiven är bättre än DO-objektiven, bara det att Canon valt att inte sätta ett L framför.
 
Glömde säga det att jag har testat 70-300 DO och tyckte den gav ett bra resultat..

70mm f4.5 (ISO 800) hörnet
 

Bilagor

  • 70do45.jpg
    70do45.jpg
    43.5 KB · Visningar: 306
Tack för svar och länkar!

Om bilderna är tagna vid största bländare verkar ju objektivet verkligt intressant.

Den telezoom jag har och andra jag har testat håller inte måttet på 300mm och stort avstånd. Jag gissar att den kombinationen är en svag punkt. Vet du hur Canons nya funkar där?

mvh Janne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.