Annons

Problem med "Fotoelektronik"

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Har sett att folk i tidigare trådar har varnat för fotoelektronik i Malmö. Eftersom detta för mig tidigare var okänt, beställde jag i början på juni ett par gluggar därifrån. Fick ganska snart en bekräftelse på beställningen och därefter....inget. Försökte kontakta företaget per telefon, fax och mejl i ett par veckor utan resultat.

Idag har jag, efter hårt detektivarbete, kommit fram till att företaget är i kk sedan februari! Om detta står inget på företagets hemsida. Såvitt jag förstår är därmed min beställning hos dem inte bindande då det inte på något sätt har framgått att man har att göra med en kk- förvaltare. Någon som vet hur det ligger till?
 
Hehe, nej. Skulle aldrig falla mig in att betala i förskott till ett företag jag aldrig hört talas om innan :)
 
En sann historia från verkligheten idag:

Jag har arbetat på ovan nämda firma i över tre år.. Blev uppsagt i Januari p.g.a "arbetsbrist" under min pappaledighet (!).

Fick gå till facket för att få ut innestående lön som företaget vägrade att betala ut. Detta gällde b.l.a semesterersättning från flera år tillbaka som aldrig hade betalats ut.
Företaget hade/har en filosofi som inte överensstämmer med min..

Trots påtryckningar från Facket blev lönen ändå inte utbetald. Sedan gick företaget i konkurs i Februari. Återuppstod på något märkligt sätt lite senare under namnet "Foto&Elektronik Data"

Så då säger detta oss att ...???
 
Pippo skrev:

Idag har jag, efter hårt detektivarbete, kommit fram till att företaget är i kk sedan februari! Om detta står inget på företagets hemsida. Såvitt jag förstår är därmed min beställning hos dem inte bindande då det inte på något sätt har framgått att man har att göra med en kk- förvaltare. Någon som vet hur det ligger till?

Hur fick du reda på att de är i konkurs? Kan vara bra att hålla siga ajour om vad som händer då jag avbeställde en order av dem för en dryg vecka sen och fortfarande inte ser någon förändring i min orderstatus på internet. Kan iofs bero på att de just nu har semesterstängt...
 
Kollade via PRV och ringde kk- avdelningen på Malmö TR. De i sin tur hänvisade till en kk- förvaltare.

Företaget kursade i februari, drevs ett tag med kk- förvaltare och har nu ny ägare. Semesterbiten går jag inte på eftersom jag ringt några veckor i rad och det är samma meddelande på tfn.svararen, dvs "vi har semesterstängt men öppnar igen på ööööh måndag" typ.
 
Kanske olika ägare på papperet men knappast i verkligheten, dvs samma styre som innan med samma företagsfilosofi...Som ju tydligen är lite.....*******
 
Det är synd att fotoelektronik försvann och ännu mer synd att et nu bara finns EN riktig fotobutik i malmö dvs YFO. Jag gick över till YFO när det började "strula" med fotoelektronik. Försenade beställningar och mindre och mindre urval i butiken. Sedan blev filmkylen tommare och tommare och till slut så började öppet-tiderna bli sporadiska.Ibland var det öppet och ibland inte, vilket jag inte kunde leva med.

Då jag inte längre kunde "lita " på öppettiderna valde jag att gå över till YFO, som iofs är dyrare än vad Fotoelektronik var, men deras öppettider är fasta och deras leveranser kommer tätt.

Vill dock även tillägga att jag ALLTID behandlats korrekt och trevligt hos fotoelektronik. Såväl Martin som Fredrik har ALLTID varit supertrevliga mot mig, behandlat mig bra och alltid beställt hem de saker jag velat ha. De har ochså hållt alla ekonomiska löften och fullföljt alla avtal med mig såsom kund och företagare.


Niklas, alltid med ett glas i handen
 
Ja det låter ju bra att det finns dem som har fått ett korrekt bemötande (och jag tyckte alltid det var en frisk fläkt när du kom in Niklas!!)

Jag har i det längsta försökt att hålla mig ifrån att kommentera Foto&Elektronik och att lägga in värderingar i detta ämne från mitt håll.

MEN nu när man läser sådant som detta ämnet så känner man ju dock en instinkt som med(foto)-människa att ge del av de insikter och åsikter man har.

Jag kan ge en personlig reflektion: Om man ska handla på vilket företag som helst så hade ju åtminstone jag INTE gjort det om 1. t.e.x en semestervecka helt plötsligt verkar vara flera veckor helt apropå, 2. man ej får kontakt med företaget hur man än försöker. 3. om det verkar vara oklarlagda ägarförhållanden, konkurser osv.

Om man lägger ihop allt detta så får man ju fram en viss summa av delarna som kan hjälpa en att fatta sitt "inhandels-beslut"

Jag menar, om man ska ha en fotoaffär i Sveriges tredje stad så får man väl för *** ha öppet någorlunda över sommaren - alla andra har ju det!!! Hur kul är det att komma fram till en affär på en helt vanlig vardag och se att den helt godtyckligt har stängt..När konkurrenten en bit därifrån HAR öppet.
 
Intressant tråd, var själv en av dom som var där och läste lappen på dörren... för att sen ringa och höra telefonsvararen. Efter det kollade man på hemsidan. Näe, jag köper nog inte min glugg där.

Så frågan är, finns det något annat företag med liknande prisnivå? (mig kvittar geografiskt läge nu, även om stockholm vore kalas:)

Hittade YFO, men de verkar inte saluföra tokina vidvinkelzoom :/
 
Senast ändrad:
problem är väl bra förnamnet, har för mig att de var Martin som hjälpte mig att få pengarna tillbaka för ett trastigt objektiv när "chefen" vägrade betala tillbaka pengarna

/Adam
 
Fotoelektronik är till salu! Intressant är

"Då vi konstaterat att fotohandel ej ligger inom linje för vad vår huvudverksamhet kan hantera erbjuds FOTO & Elektronik Data ut till försäljning."

Undrar vad deras huvudverksamhet är? Kanske Netlan verksamheten.

Läs mer på www.fotoelektronik.se
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.