Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bp-511

Produkter
(logga in för att koppla)

rnyholm

Avslutat medlemskap
Jag köpte från http://www.digitarvike.fi/ två stycken Replacement BP511 Li-ion Battery 7.2V/1350mAh till sammanlagda priset 59 €. Batterierna har fungerat exakt som Canons original batterier.

Hade ena batteriet att laddas i en Canon battery charger CB-5L. Hördes en smäll och visuellt berättade lågor varifrån ljudet kommit.
 

Bilagor

  • img_2955.jpg
    img_2955.jpg
    41.9 KB · Visningar: 1,654
Nej laddaren tål inte lågor och tur i oturen att jag stod i samma rum så att inte hela huset brann.
 
Oj! Det var inte bra. Rena tindningsstoffet...
Kan du försöka bedöma vad som hänt? Det finns inget ämne som kan explodera i ett li-ion batteri och det bildas inga brännbara gaser vad jag vet. Explosionen var nog en tryckexplosion och branden någon form av kortslutning.
Litium är brännbart men det finns bara i form av joner i elektrolyten.
 
På Canons eget batteri sitter en "CE" märkning, som om jag nu har fattat det här med EU rätt är att tillverkaren själv har märkt batteriet med detta därför att batteriet uppfyller de krav på produktsäkerhet som EU har satt upp och själv sköter kontrollen. Sen återstår frågan om produkter som saknar CE-märkning får säljas i unionen. Nu är inte CE-märkningen enn garanti för attt apparaten är säker.

Tittade på ett av mina batterier som inte var CE-märkt...

Fast det finns visst en av alla miljontals mobiltelefonladdare från de stora tillverkna som har fattat eld, när den suttit ansluten i starkströmsuttaget, men inte i telefonen. Det blev stora rubriker av det...Jag tittar på min laddare till mobiltelefonen och konstaterar att den är CE-märkt. Förr var det bättre när oberoende institut kontrollerade en apparat och godkände den med S-märkning. Allt annat var i princip förbjudet att sälja. Tyvärr har EU medfört att kravet på S-märkning har försvunnit och konsumenten tror att CE-märkningen är en kvalitésstämpel...Fråga därför alltid om varan är S-märkt och premiera de tillverkare som väljer att få utrustning som ska anslutas till el-nätet S-märkt
 
Senast ändrad:
Jag skickade resterna av batteriet och laddaren till The Finnish Safety Technology Authority (TUKES) tillsammans med det fungerande batteriet.

Tukes skall undersöka orsaken till olyckan.

Jag har ingen aning vad orsaken kan vara.
 
Jag har hela tiden varit skeptisk till dessa billiga batterier och bara väntat på det här... Det är antagligen samma sak som med piratbatterier till telefoner. Dessa har ju till och med smällt när man har haft batteriet i telefonen!! Tråkigt om man skulle få sin kamera i bitar pga ett billigt batteri..

Det var tråkigt att se, men ändå intressant och en bra varningsklocka. Egentligen borde butikerna som marknadsför dessa batterier varnas... Zebra media är väl en av dom...

mvh //Peter
 
Canon vill ju inte att deras produkter ska användas ihop med piratdelar, Tur den inte small i kameran.
Men självklart ska ju inte grejerna vara farliga.
Lycka till!
 
Vad säger t,e,x Canon om dettta händer i kameran ......garanti eller vad när man har använt piratbatteri.
Jag själv köper ALLTID orginal batterier till mina dv och digitala kameror av just denna anledning.Köp billigt och du får sopor så är det bara ,orginal är ändå orginal även om du får betala för märket.
 
The Champ skrev:
Köp billigt och du får sopor så är det bara
Behöver inte alls vara dåliga grejer för att det är "pirat", kan mycket väl vara (minst) lika bra som originalgrejer...men risken för att det inte är bra är givetvis mycket högre.

Har 3 namnlösa (CE-märkta) och ett unirossbatteri..har laddat dem otaliga gånger och de fungerar felfritt (de namnlösa räcker faktiskt längre än originalbatteriet).
 
Senast ändrad:
rnyholm skrev:
Jag köpte från http://www.digitarvike.fi/ två stycken Replacement BP511 Li-ion Battery 7.2V/1350mAh till sammanlagda priset 59 €. Batterierna har fungerat exakt som Canons original batterier.

Hade ena batteriet att laddas i en Canon battery charger CB-5L. Hördes en smäll och visuellt berättade lågor varifrån ljudet kommit.

Säg, var det första gången du laddade det eller var batteriet gammalt ?

/Johnny
 
sagan skrev:
Behöver inte alls vara dåliga grejer för att det är "pirat", kan mycket väl vara (minst) lika bra som originalgrejer...men risken för att det inte är bra är givetvis mycket högre.

Har 3 namnlösa (CE-märkta) och ett unirossbatteri..har laddat dem otaliga gånger och de fungerar felfritt (de namnlösa räcker faktiskt längre än originalbatteriet).

Kim ,du har nog rätt i vad du säger men man skall nog vara försiktig med sådana saker som kan typ exploderar.Rent mekaniska prylar är lite annat .Och själv klart är det merparten som funkar men vad händer med garantin.....
Du vet hur det är i livet "min far hade rökt i hela sitt liv och blev 95" medans nästa dör vid 30 av rökning.
 
Jovisst ska man vara försiktig..men uniross ska det iaf inte vara något problem med..kvalitetsmärke.

De namnlösa köpte jag på zebramedia och jag har bara hört gott om de batterierna (här i forumet), så jag vågade köpa dem, har inte haft anledning att ångra mig.
 
Det är detta som är så bra med alla dessa forum som finns på "nätet"man får reda på saker som man inte skall köpa och även sådant som man bör unvika .
"forum= bland det bästa som finns på nätet"
Samt att man kan disskutera allt på dom.
 
The Champ skrev:
Jag själv köper ALLTID orginal batterier till mina dv och digitala kameror av just denna anledning.Köp billigt och du får sopor så är det bara ,orginal är ändå orginal även om du får betala för märket.

Billigt behöver inte vara sopor. Jag tror knappast canon tillverkar batterierna själva utan har ngn billig underleverantör (kanske t o m samma som i lågprisbatterierna). Visst är de måna om kvalitén och har kanske extra kontroller, men om man tittar på nokias mobiltelefoner var det ju faktiskt även orginalbatterier som smällde trots att de i början hävdade motsatsen.
Jag är inte speciellt oroad över mina batterier, visst är det tråkigt om ngt skulle hända, men antalet batterier som smällt kontra antalet sålda är ytterst få. Och även hos canon finns det säkert några batterier som exploderat.

Märkesbilar börjar oxå att brinna ibland;-)

/PG -som kommer fortsätta köpa pirat!
 
The Champ skrev:
Vad säger t,e,x Canon om dettta händer i kameran ......garanti eller vad när man har använt piratbatteri.
Enligt de (butiks)säljare jag pratat med så anser de att garantin är bruten om man inte har orginalbatterier i kameran.
 
Jag tror att orsaken till att batterierna exploderar är bildningen av vätgas och när batterierna utsätts för värme så kan det smälla om man har otur (felaktig konstruktion?). Därför borde det vara mycket större sannolikhet att de exploderar i laddaren än i kameran.

Det kan iof vara en idé att taur batterierna om man inte använder kameran under en längre tid, speciellt om de är gamla.

/Johnny
 
fhe skrev:
Enligt de (butiks)säljare jag pratat med så anser de att garantin är bruten om man inte har orginalbatterier i kameran.
¨

Butikssäljare brukar väl helst se att garantin slutar gälla när man går ut genom affärsdörren?

:)

Jag har ett trasigt original Canon bp-511 liggande som blev ordentligt varmt i samband med att det la av. Som tur var plockade jag ur det i tid då det var varmt som tusan i ca 20 minuter efter urplockningen. Trasiga batterier är knappast bara ett piratproblem.
 
Slår vad om att det är samma tillverkare av all batterier. Det är knappast någon okänd teknik hur det ska se ut.Det som förvånar mig är att Canon inte har mönsterskyddat utformningen av batteriet, så att de blir ensamma om att sälja denna batterityp.
 
fjalstal skrev:
Butikssäljare brukar väl helst se att garantin slutar gälla när man går ut genom affärsdörren?
Naturligtvis, men det gäller väl även Canon :)
Hade det inte varit för att risken vore stor för kundflykt så är jag helt övertygad om att det finns de som gärna skulle kalla garantier för void om man använde annat än Canon-gluggar också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.