Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelzoom till EOS 300

Produkter
(logga in för att koppla)

mengblom

Avslutat medlemskap
Jag har vare sig proffskrav eller kunskaper, men är ute efter en så bra vidvinkelzoom som möjligt till min EOS 300. Kör nu med ett tamron 28-200 som jag har varit hyfsat nöjd med (bara som en vink om mina krav).

Har några som jagahr spanat in:


Canon Objektiv Ef 20-35/3,5-4,5 Usm
Sigma Objektiv Zoom Af 17-35/2,8-4,0 Asfärisk Ex HSM
Tamron Objektiv Af 17-35/2,8-4 Di Sp

De är ju alla i prisklassen 4000-5000. Just nu är det Sigman som lockar mest.Andra förslag?
 
Tokina har ett 19-35/3,5-4,5. En kompis till mig har ett sådant och ä rväldigt nöjd.
Kolla in Cyberphoto, kostar ca. 2,700:-
 
Canons 17-40/4,0L är ett mycket trevligt objektiv, dock lite dyrare (ca 6900 inkl. frakt från technikdirekt). Då får du lite längre zoom-område samt mycket kvalitetkänsla.
Dessutom står det "L" på det;-)
mvh
Patrik
 
En personlig och högst subjektiv tanke bara...

Är du absolut säker på att det är zoom du vill ha? Rent spontant tycker jag att ett fast 20 skulle passa bra ihop med en zoom som börjar på 28 och Canon har ett väldigt trevligt 20/2,8 med påfallande lite distortion som dessutom har filterdiameter 72. Samma som din Tamron-optik väl? Kostar 4995 både hos Cyber och Scandinavian och förekommer titt som tätt i radannonserna här på fotosidan.

Tidigare hade jag Cosinas billiga 19-35. Trevlig på många sätt, men distortionen vid 19 gjorde mig sjösjuk. Till slut var det inte roligt att fota med det längre eftersom allt blev så förvrängt. Skillnaden mellan det och Canons 20 är enorm. Nu borde väl dock de zoomar du räknar upp vara bättre än min gamla Cosina, som ändå ansågs ruggigt prisvärd med sina dryga två tusen kronor.
 
Jäkla många goda råd man får på nolltid! Lysande!

Det där Tokina verkar onekligen intressant, främst pga priset. Någon som har dåliga erfarenheter av det?

Canons 17-40/4,0L är mycket lockande, men där fungerar tyvärr priset som effektiv köpbroms (trots att man får mycket för pengarna).

Har lekt med tanken på att skaffa ett fast objektiv, men jag känner att jag vill ha flexibiliteten som en zoom ger.

Är det då Tokina som gäller? Det är ju så fruktansvärt stor prisskillnad jmf med de andra.
 
Går du på Tokinalinjen så leta efter den tidigare 20-35mm/ 3,5-4,5 II, går att få loss för runt 1-1,5 tusing..lite robustare än den nyare 19-35:an.
mvh/Gunte..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.