Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Piezography

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Hej alla,

Jag undrar om det finns någon här som använder Conetech´s Piezography för utskrift av sv/v på bläckstråleskrivare.

Jag har precis skaffat systemet själv och det hade varit kul att bilda en grupp av svenska användare för erfrenhetsutbyte m.m.

Svara här eller kontakta mig via mail om du är intresserad.

Hälsningar

Fredrik Persson

Någon som skaffat sig erfarenhet av Peizography-systemet? Motsvarar kvaliteten förväntningarna man får efter besök på deras webb-sajt? Skrivarrekommendationer (räcker en 1160?)? Papperstips?

niklasl skrev:
Har jag så klart gjort! :)

Ska man satsa på Piezography-systemet på t ex en Epson 1160 eller sikta på t ex en Epson R1800 och RIP för sv/v utskrifter med Ultrachrome-bläcken?

Sedan jag startade det här tråden har det hänt mycket på skrivarsidan. För bara ett par år sedan var Piezography och några andra levarantörer det enda vettiga alternagtivet om man ville ha neutrala och beständiga sv/v utskrifter.

Idag finns det en hel del intressanta alternativ från skrivartillverkarna själva. Både Canon, Epson och HP leverarar skrivare för utskrifter med mycket fina resultat och bra arkivbeständighet. Kvaliten på utskrifterna är i princip lika hög, möjligen med en lien fördel för Piezo. Men här talar vi om så små skillnader att det krävs målfoto :)

Niklas val är därför inte själklart. I slutänden blir det mycket en fråga om tycke och smak. De olika teknikerna ger utskrifter med olika karaktär. En snabb översikt över de olika systemens för- och nackdelar ser ut så här;

Piezography

+ Mycket god arkivbeständighet
+ Inga skiftningar (metamerism) i ton vid olika belysning
+ Personlig support
+ Relativt god ekonomi (med nuvarande dollarkurs)
+ Begagnad (billig) skrivare kan användas
+ En bildfil med bra kvalitet ger utskrifter som är m y c k e t fina

- En skrivare måste dedikeras till systemet. Inga färgutskrifter från den skrivaren
- Allt måste köpas från USA. Inga problem i sig men du är beroende av (relativt lilla) Cone Editions fortlevnad för dina utskrifter
- Dmax (maxsvärtan i bilden) blir lägre än t.ex Epsons system
- Många klagar på problem med igenkorkade munstycken (jag har inga problem med detta)
- Systemet kräver exakta och korrekta inställningar i PS och viss kunskap om ICC profiler (men medföljande dokumentation är utförlig). Det är inte "Plug & Play"

Epson UltraChrome (har ingen egen erfrenhet av detta, men har läst en hel del om det och sett utskrifter)

+ Systemet finns i skrivaren när du köper den
+ Större Dmax än med Piexography
+ Både färg och sv/v från samma skrivare
+ Bläckpatroner finns att köpa i Sverige

- Viss metamerism (förmodligen inte med RIP)
- Lång arkivbeständighet men inte lika bra som Piezography
- Dyrare utskrifter

Hoppas att det här hjälper dig. Om du inte redan har tänkt på det så vill jag verkligen starkt rekommendera att du använder en kalibrerad och profilerad skärm. Det första su skall köpa är t.ex. en Spyder Pro (har egna goda erfarenheter av den.

Återkom gärna om du har fler frågor.

/F

Spydern åker fram varje månad... ;-)

Har du några tips om val av skrivare för Piezo? Om jag förstått rätt så spelar 4 eller 6 patroner inte någon roll - det finns bara fyra spädningar av bläcken ändå? Epson 1160 vs 1290S (1440 dpi vs 2880)?

RIP kan jag inget om - om man väljer en sådan lösning, vilka alternativ finns? Tycks ju kosta några tusen i normalfallet utan någon vettig övre prisnivå?

Fredrikpersson skrev:
Piezography

+ Mycket god arkivbeständighet
+ Inga skiftningar (metamerism) i ton vid olika belysning
+ Personlig support
+ Relativt god ekonomi (med nuvarande dollarkurs)
+ Begagnad (billig) skrivare kan användas
+ En bildfil med bra kvalitet ger utskrifter som är m y c k e t fina

- En skrivare måste dedikeras till systemet. Inga färgutskrifter från den skrivaren
- Allt måste köpas från USA. Inga problem i sig men du är beroende av (relativt lilla) Cone Editions fortlevnad för dina utskrifter
- Dmax (maxsvärtan i bilden) blir lägre än t.ex Epsons system
- Många klagar på problem med igenkorkade munstycken (jag har inga problem med detta)
- Systemet kräver exakta och korrekta inställningar i PS och viss kunskap om ICC profiler (men medföljande dokumentation är utförlig). Det är inte "Plug & Play"

Epson UltraChrome (har ingen egen erfrenhet av detta, men har läst en hel del om det och sett utskrifter)

+ Systemet finns i skrivaren när du köper den
+ Större Dmax än med Piexography
+ Både färg och sv/v från samma skrivare
+ Bläckpatroner finns att köpa i Sverige

- Viss metamerism (förmodligen inte med RIP)
- Lång arkivbeständighet men inte lika bra som Piezography
- Dyrare utskrifter

/F

Bra sammanfattning av dagens läge. En fördel med Epson-bläck + RIP är att du kan variera bildtonen i större utsträckning och enklare än Piezography. Du kan alltså få samma resultat som om du hade tonat bilden.

Din förmodan om att RIP:ar medför att man inte får metameri är helt korrekt. De RIP:ar som ger ett bra resultat när det gäller svartvitt har löst det genom att utesluta den gula färgen när man skriver ut svartvita färger. Eftersom Epsons svarta bläck är relativt varmt använder man cyan och magenta för att kyla ner tonen.

MVH/Stefan

Nej, det är ingen skillnad mellan 4 och 6 bläckpositioner.

Använder själv inte RIP och tror inte att skillnaden blir dramatisk, speciellt inte om man använder senaste tekniken typ Epson 2100 och 4000. Det som förbättras med RIP är (vad jag läst mig till) att färgskiftningar och färgstick försvinner. Dessutom kan detaljrikedomen förbättras lite (hur mycket beror av vilken skrivare man använder).

Står lite om RIP (bl.a. en freeware RIP) i tidningen Proffsfoto

Jag hade iofs gärna haft en RIP för att få allra bästa kvalitet men jag tycler inte att det är värt pengarna för mig som amatör.

/F

niklasl skrev:

RIP kan jag inget om - om man väljer en sådan lösning, vilka alternativ finns? Tycks ju kosta några tusen i normalfallet utan någon vettig övre prisnivå?

Vi arbetar med en RIP som heter ImagePrint, en annan lösning heter QuadTone. QuadTone är bara en svartvitt-RIP, ImagePrint innehåller profiler för både färg- och svartvitt-profiler. I USA säljer Epson sina större skrivare tillsammans med en RIP som heter ColorBurst.

MVH/Stefan

Fredrikpersson skrev:
Nej, det är ingen skillnad mellan 4 och 6 bläckpositioner.

Använder själv inte RIP och tror inte att skillnaden blir dramatisk, speciellt inte om man använder senaste tekniken typ Epson 2100 och 4000. Det som förbättras med RIP är (vad jag läst mig till) att färgskiftningar och färgstick försvinner. Dessutom kan detaljrikedomen förbättras lite (hur mycket beror av vilken skrivare man använder).

/F

Det som förändras drastiskt är framförallt att du slipper metameri. Dina bilder ser alltså likadana ut under olika ljusförhållanden. Det är ju inte så kul om dina bilder ser magentatonade ut i glödlampsljus och cyanfärgade i lysrörsljus. Dessutom är det rätt vanligt att färgen skiftar i valörskalan, men idag börjar fler och fler tillverkare få ordning på sina profiler, så att detta problemet blir mindre. Men metamerin finns kvar, hur bra profiler som tillverkarna än tar fram.

MVH/Stefan

Svårt val, det här. Egentligen hade jag bestämt mig för att inte skriva ut själv p g a kostnaden men då kan man ju inte få bilderna på vackert papper. Känns trots allt lockande att börja med att prova Piezo. Någon som har en beg skrivare över? ;-)

niklasl skrev:
Svårt val, det här. Egentligen hade jag bestämt mig för att inte skriva ut själv p g a kostnaden men då kan man ju inte få bilderna på vackert papper. Känns trots allt lockande att börja med att prova Piezo. Någon som har en beg skrivare över? ;-)

Skicka mig ett frankerat svarskuvert så skickar jag någon av mina dublettutskrifter som jag har liggande till dig.

Kanske kan hjälpa dig att fatta ett beslut.

Kontakta mig om det låter intressant.

[email protected]

Vad gäller färgskrivare känns Epson som ett naturligt val. Fast man blir lite konfunderad när man läser beräknad hållbarhet för utskrift som ju kan vara 10, 25, 75, 80, 200, etc år beroende på skrivare (bläcket spelar väl huvudrollen). Detta ska väl sedan vägas mot utskriftskvalitet och driftskostnad samt vilka papper man kan/bör använda, dels för hållbarheten och dels för det visuella intrycket. Någon som har några tankar i denna fråga?

niklasl skrev:
Vad gäller färgskrivare känns Epson som ett naturligt val. Fast man blir lite konfunderad när man läser beräknad hållbarhet för utskrift som ju kan vara 10, 25, 75, 80, 200, etc år beroende på skrivare (bläcket spelar väl huvudrollen). Detta ska väl sedan vägas mot utskriftskvalitet och driftskostnad samt vilka papper man kan/bör använda, dels för hållbarheten och dels för det visuella intrycket.

Det är viktigt att hållbarhetstester utförs på samma sätt för att de ska vara jämförbara. Det diskuteras en ISO-standard för sådana tester, men innan den är antagen och accepterad måste man kolla vilka ljusnivåer som används vid testen.

Henry Wilhelm är den främsta auktoriteten på detta område. På hans sida www.wilhelm-research.com kan man kolla ett antal olika skrivare/papperskombinationer. För det som spelar roll är både bläck och papper.

MVH/Stefan

P.S vill du kolla en svartvit bild från en Epson Ultrachromeskrivare med en RIP kan du maila mig. Naturligtvis gäller det andra läsare av denna tråd också :) Adressen är [email protected]

I en annan tråd kom frågan om MIS vs Piezo upp vad gäller hållbarhet. Givetvis har jag ingen uppfatting i frågan men Conetechs tester (som ju måste betraktas som en partsinlaga tills resultaten verifierats av tredje part) finns redovisade här. Detta är bara blekningstest i ljus, inte något om ozon eller fukt.

niklasl skrev:
I en annan tråd kom frågan om MIS vs Piezo upp vad gäller hållbarhet. Givetvis har jag ingen uppfatting i frågan men Conetechs tester (som ju måste betraktas som en partsinlaga tills resultaten verifierats av tredje part) finns redovisade här. Detta är bara blekningstest i ljus, inte något om ozon eller fukt.

Hej Niklas ... som jag misstänkte ... MIS FS är gamla produkter som inte finns längre. MIS har sedan länge gått över till "Ultratone".

Jag kan inte ens se att MIS säljer bläcket som finns i "testet" längre. De har ersättningar för det, men de refererar till den som "our older".

Man kan läsa om alla deras arkivbeständinga produkter (för s/v i alla fall) längst ner på den här sidan:

MIS inks (s/v)

Linux?

Ingen som testat att skriva ut via Linux? Gimp-Print och CUPS ger betyligt fler kontrollmöjligheter än windows-drivrutinerna. Dessutom har du inte samma begränsning i filstorlekar etc. Dessutom fullt CcMmYyKk stöd, till skillnad från endast RGB i Windows.

16bit behandling ger mjuka och högupplösta skalor. Eftersom sourcekoden är öppen kan du gå in själv och optimera/påverka blandningen av färger så att du får precis de skalor du vill ha =)

En annan viktig detalj är att Epsons drivrutin skalar ner högupplösta bilder innan den skriver ut. Det gör inte gimp-print.

http://linuxprinting.org/printer_list.cgi
http://gimp-print.sourceforge.net/p_Screenshot.php3

Re: Linux?

andewid skrev:
Ingen som testat att skriva ut via Linux? Gimp-Print och CUPS ger betyligt fler kontrollmöjligheter än windows-drivrutinerna. Dessutom har du inte samma begränsning i filstorlekar etc. Dessutom fullt CcMmYyKk stöd, till skillnad från endast RGB i Windows.

16bit behandling ger mjuka och högupplösta skalor. Eftersom sourcekoden är öppen kan du gå in själv och optimera/påverka blandningen av färger så att du får precis de skalor du vill ha =)

En annan viktig detalj är att Epsons drivrutin skalar ner högupplösta bilder innan den skriver ut. Det gör inte gimp-print.

http://linuxprinting.org/printer_list.cgi
http://gimp-print.sourceforge.net/p_Screenshot.php3

Det där låter spännande att prova, men det här är över min datakompetens. Jag undrar därför;

Funkar GIMP print med Win XP?
Vilken fil skall man ladda ner (ver 4.x.x eller 5.0 beta)?

/F

Re: Re: Linux?

Fredrikpersson skrev:
Det där låter spännande att prova, men det här är över min datakompetens. Jag undrar därför;

Funkar GIMP print med Win XP?
Vilken fil skall man ladda ner (ver 4.x.x eller 5.0 beta)?

/F
Jag tror inte det fungerar till Windows XP. Den används i Linux (och kanske OSX - som har en del linux-stöd redan). Du kan ju sätta upp en gammal dator med Linux, Samba och CUPS/Gimp-print som skrivarserver. Då kan dina Mac och Windows-maskiner skriva ut via nätverket =)

How good are these free software drivers for Epson printers? Krawitz said, "An employee of one printing company later told me that one concern his company has is that third parties will write inferior printer drivers and devalue the product as a result. My response is that anyone who's concerned about that should go out and buy an Epson Stylus Photo 870 or 1270 (Epson's best printers) and compare output from Epson's drivers with ours. I don't want to claim that our output is 'perfect' -- we know we have some things we need to improve; our color model has a way to go -- but I'm willing to stack it up against anything else out there."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar