Annons

Uttrar reagerar mot USM,, eller??

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hejsan på er!
Jag har en nöt som önskar att bli knäckt.....
För en tid tillbaka fotograferande jag fyra havsuttrar i Nordnorge. Jag närmade mig från långt håll under lång tid och jag är säker på att Uttrarna inte märkte min närvaro.. Jag avancerade när Uttrarna befann sig under ytan och kom tillslut verkligen nära i skydd bakom några stora stenar. Nu till saken---Jag lade mig till rätta med stöd på stenen ca 7 meter, innan uttrarna "dök upp" igen. När jag sedan fokuserade på uttrarna med autofokusen så reagerade dem alla på en gång men dem vädrade mig inte. Uttrarna som ser dårligt och inte märkte min närvaro reagerade på samma sätt igen när jag igen focuserade..Uttrarna dök och förflyttade sig ca 200m på ett kick...
Min fråga/undran= Har kanske Canons USM en sådan frekvens så att däggdjur reagerar på den... en lurig men relevant fråga.. Har någon mer än mig denna erfarehet eller kanske en bättre förklaring än min som är att= jo, bevisligen så "hörs" Canons USM i alla fall Utterns små vaksamma öron....
Mvh Niclas.
Ps, Hoppas på reaktioner!
 
Senast ändrad:
Vet inte, men jag skulle testa på en hund i bekantskapskretsen. De borde höra ungefär lika höga frekvenser som en utter. Se till att det är tyst och hunden ligger vaken men avslappnad och tittar åt ett annat håll, och fokusera sedan så tyst du kan några meter därifrån och se om hunden reagerar!

Personligen skulle jag gissa att de hör ljudet på ganska många meters håll.

/Pontus
 
Om du raggar upp grannfrun(s) hund kan du ju göra två flugor på smällen! Eller vad man nu säger. ;-)

/Pontus
 
Menade du att uttrarna hörde själva det surret som uppstår bär kameran letar fokus? För det kan man väl tänka sej att de gör, de har säkert jätteskarp hörsel.
Men detta fick mej att inse att jag inte vet hur autofokus fungerar! Vad är det kameran gör egentligen, vad är det den känner, och hur? Visserligen blev detta lite off topic men ändå.
 
Jag är inte bra på hur AF fungerar, men Canons snabbare optik använder USM, alltså Ultra Sonic Motor = ultraljudsmotor. Vad Niclas undrar är nog om uttrarna hör mera än det småsurrande/-klickande vi hör, pga att deras öron klarar av att höra högre frekvenser. Det är tänkbart att USM "viner" på rätt bra för känsliga djur, även om det är helt tyst för oss, och därför är det en mycket intressant fråga för alla naturfotografer som använder USM/AF-S.

Jag vet att Kenneth Johansson i Skillingaryd har fotat mycket utter, och han använder Nikon AF-S. Ska fråga nästa gång jag träffar honom hur uttrarna reagerar på detta, och om han fokuserar manuellt eller inte.

/Pontus
 
Aha! kameran mäter alltså avståndet med hjälp av ultraljud?
Ja, bebisar i magen på sin mamma hoppar ju högt när de kontrolleras med ultraljud så varför inte uttrar?
 
Pongu skrev:
Det är tänkbart att USM "viner" på rätt bra för känsliga djur, även om det är helt tyst för oss (...)
Det borde ju inte vara ultraljudsmotorn som stör. Det skulle ju isf. vara fantastiskt oerhört dumt av utvecklarna att göra en motor som djur hör men inte människor.

Niclas, du låg inte och visslade eller nåt? :)
 
Kan ju vara så?

Om du lyckats komma ett vilt rovdjur så nära så hade, iaf. jag, testat att plåta med manuell fokus!
Jag har lyckats fotografera älgar, rådjur, minkar, ekorrar...
Men aldrig märkt att dom reagerar på just USM!
Det är nog mest på "klicket" dom skärper uppmärksamheten!:)
 
sebbfolk skrev:
Men detta fick mej att inse att jag inte vet hur autofokus fungerar! Vad är det kameran gör egentligen, vad är det den känner, och hur? Visserligen blev detta lite off topic men ändå.

Den mäter kontrasterna i fokuspunkten. Högre kontraster innebär bättre skärpa.

Jag antar att den mäter i två plan, för kameran vet ju ifall fokusplanet ligger bakom eller framför det som objektivet är inställt på, och ungefär hur långt. Den ställer om objektivet och mäter igen, tills den hittat fokus.
 
Jag antar att den mäter i två plan, för kameran vet ju ifall fokusplanet ligger bakom eller framför det som objektivet är inställt på, och ungefär hur långt. Den ställer om objektivet och mäter igen, tills den hittat fokus.
Vet är nog lite att ta i, den har bara en tvådimensionell bild mot sensorn, sen vet jag inte hur många gånger / sekund den mäter, men det lär vara oskilliga, om den märker att det blir mer oskarpt lär den gå åt andra hållet. Dock vet den ju vad objektivet rapporterar för avstånd på dom objektiv som klarar det, osv.

Men nej, jag tror inte den vet det, i sånt fall skulle inte objektiven jaga. Dock tror jag att det finns en hel del algoritmer som "gissar" vad som är korrekt. Och dom lär väl ge rätt bra utslag, typ 80-90% eller så, men det är bara en ren gissning.

Ska du ha avståndsbedömning krävs det flera sensorer som mäter från olika vinkel. Eller mäta i olika plan, men då kommer objektivet förflytta sig.
 
rindler skrev:
Det borde ju inte vara ultraljudsmotorn som stör. Det skulle ju isf. vara fantastiskt oerhört dumt av utvecklarna att göra en motor som djur hör men inte människor.

Niclas, du låg inte och visslade eller nåt? :)

Jo, det är ju inte sannolikt, men teoretiskt tänkbart! Det skulle kunna vara en sak som inga objektiv-konstruktörer tänkt på eftersom det inte hörs för oss. Människan är ju lite egocentrisk...

Sebbfolk:
Drivningen av avståndsinställningen sker med hjälp av vibrationer, dvs ultraljud. Denna typ av motor accelererar mycket snabbare än en vanlig elmotor.

/Pontus
 
rindler skrev:
Det borde ju inte vara ultraljudsmotorn som stör. Det skulle ju isf. vara fantastiskt oerhört dumt av utvecklarna att göra en motor som djur hör men inte människor.

Niclas, du låg inte och visslade eller nåt? :)

Aha.. så Canon skulle ta mer hänsyn till att djuren inte ska höra än de som använder kameran?

Eller hur menar du?

Jag tror ju nog att Canon är mycket väl medvetna om detta, men det lär vara en betydligt större andel som fotograferar allt annat än ultraljudskänsliga djur, än de som gör det.. ;)
 
Jeppe skrev:
Aha.. så Canon skulle ta mer hänsyn till att djuren inte ska höra än de som använder kameran?

Eller hur menar du?
Precis. Jag trodde inte syftet med USM var att kamerägaren skulle vara nöjd för att fokuseringen inte låter högt, utan snarare för att inte djur/människor skulle bli störda.

Om djur, som uppfattar djur i just USM's frekvensområde, skulle bli störda, tycker i alla fall jag att det är oerhört klantigt. Jag har inga dåliga tankar om Canons utvecklare, därför försökte jag utesluta USM's inverkan på djuret - det vore något konstigt om utvecklarna glömt att tänk på detta.
 
Alltså, USM (ultrasonic motor)är en term från Canons marknadsavdelning som beskriver en teknik att automatiskt fokusera bilden i kameran. (Nikon kallar sin variant för "Silent Wave", men den är inte tystare/ljudligare för det.)

I praktiken kan vi likna det vid en stegmotor som matas med en låg spänning med frekvensen 30 kHz. Signalerna går i ledningsbanor i kretskorten. Det finns alltså ingen ultraljudssändare i objektivet (eller kameran) som skickar ut ljudvågor i luften.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.