Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 30 eller F80?

Produkter
(logga in för att koppla)

jakob

Avslutat medlemskap
Jag skall köpa en ny kamera och behöver köpråd.
Skall jag köpa en ny EOS 30 eller Nikon F80 eller en begagnad EOS 3 eller Nikon F100?

Det lutar att jag köper en begagnad Nikon F100 från ebay.de. Låter de som en bra idé?

Någon som har några tips ang. att köpa där?
Jag har tänkt lägga runt 10.000 på kamerahus + ett objektiv.

Alla nämda kameror är säkert bra. Gå in hos en fotohandlare och prova runt vilken som känns bäst och mest naturlig att använda.

Letar du begangnat så glöm inte att kolla fotosidans länkar till begagnat marknaden.

Tror kanske att du får mest valuta för pengarna om du hittar en beg F100 eller eos3a med tillhörande glugg.

Lycka till

Tipset är att kolla vad auktionerna brukar sluta kring / alternativ sätta en egen gräns vad man är beredd att betala. Sen gäller det att vara stenhård. Bjuds det över din nivå, vänta på nästa hus. Det gäller ju alla auktioner. Annars kan det lätt bli okej 100:- till, 100:- till då... Att tänka på också att om det är ett eftertrakta objekt så är det många som bjuder i sista minuten. Jag låg som högstbjudande på en 540 EZ till det var 35 sekunder kvar. Från mitt bud och till det vinnande var det 700:- (på 35 sekunder)... Finns ju olika tekniker såsom "proxy-bidding" Du knappar in hur mycket du är beredd att betala, så ligger du högst hela tiden fram till någon överskrider din gräns.

Ligger runt 8000 - 11000 :- beroende på skick och intresse (F100)

Personligen så ska jag satsa på en EOS30:a fick fin kritik i FOTO och övriga recensioner.

Men det beror på vilka funktioner man vill ha/behöver.

Vissa påstår att EOS30:an är bara en hottad 300... Skulle vilja säga brännhet 300 isåfall.
:D

Står själv i valet och kvalet. Har kört Nikon innan och det är grymt bra kameror, gillar deras sätt att fungera. Är upplärd på Nikon... F80, verkar vara ett bra hus, några minus dock, för det första är den inte så snabb, max 2,5 bps, inte så bra, med tankte på att F70:n klarar drygt 4 bps. För det andra sägs den vara lite mer mottaglig för damm och fukt, i bakstycket tror jag mig läst, än andra Nikon modeller.

Vad gäller Canon så hade jag själv satsat på en Eos33, då jag inte gillar ögonstyrningen på E30. Motorn är snabare på Canon. Själv tyckte jag den kändes lite mer plastig när jag höll den, än F80:n. Mitt sikte är nog på en F80, trots allt, priset är mer fördelaktigt. Med ett batteripack så är F80:n, grymt skön att hålla.

F100 är så dyr bara...slå av hälften av priset, skaffa ett mindre avancerat hus och en schyst glugg istället.

Kolla in och bilda en egen uppfattning på:
http://www.photographyreview.com/ kanonsite! Samt, när det väl gäller, gå och känn på kamerorna och bilda en egen uppfattning.

Vänligen. David

Man kan ju inte låta bli att kasta sig in i diskussionen... Frågan om vilken av kamerorna man skall satsa på är inte direkt ny på den här sidan. Som jag skrivit tidigare har jag haft nikon under många år och sist ett f80 hus. Numer kör jag canon och eos30. Anledningen till bytet har flera orskaker. Canon har tillgång till tysta USM-objektiv vilket inte nikon har till rimliga pengar. 30:an är snabbare, fler fokuspunkter och ögonstyrning som är otroligt mycket bättre än att "fippla" med en knapp på baksidan av kameran. Fungerar bra trots att jag bär glasögon. Som tillbehör finns batteripack med avtryck vilket inte f80 har och som jag vet många irriterat sg på. 30:an har ovandelen i metall vilket iallafall är lite mer än f80... Det var några av anledningarna till att jag tillslut valde eos30. F80 är naturligtvis en bra kamera och valet måste man själv göra, kan man hitta en f100 och bra nikonobjektiv med AF-S är det inte så dumt val!

/Mats

Jakob... mitt ödmjuka råd:

EOS 30! EOS 30! EOS 30! EOS 30! EOS 30! EOS 30! EOS 30! EOS 30! EOS 30! EOS 30! EOS 30! EOS 30!

:)

Nej men ärligt talat... det är en fantastisk kamera. Den konkurrerar kraftigt med EOS 3:an dessutom med en HELT annan prisnivå. Orkar verkligen inte motivera mej utan du får kolla recensioner på fotositer (finns hur mycket som helst, den heter ELAN 7 i USA). Kan tillägga att den blev årets systemkamera 2001 i englands största fototidning.

Fan låter som jag jobbar på Canon...

objektiven viktigast

Om du har 10 000 totalt tycker jag att du ska köp en Eos 300 eller begagnad Eos 50 och satsa pengarna på objektiv i stället. Det är objktiven som ger de stora möjligheterna. Det är först när man har riktigt bra objektiv som jag tycker man behöver ett avancerat kamerahus. Även de billigare kamerahusen an nästan allt om de dyrare. Skillnaden brukar ligga i frammatningshatighet, robusthet och imponeringseffekt - inte i större bildmöjligheter.

Mitt råd, känn på både F80:n och EOS 30:n, viken känns bäst för dig att hantera.

Själv har jag en F80 och är väldigt nöjd, den passade mig bäst av de båda...

Lycka till!

Tillägg: EOS 30 heter faktiskt Elan 7e i USA. Elan 7 är EOS 33..

Ja jag vet......

besserwisser...:eek:

;)

För de pengarna skulle jag definitivt gå för en EOS30 och ett 28-135 IS objektiv (ok det blir kanske aningens mer än 10 papp).

EOS30 är en bra kamera och 28-135 IS är ett extremt flexibelt objektiv med bra skärpa och Canons snabba, tysta USM-motor.

/Mille

(Ja, jag har en själv ;-)

Några enkla synpunkter bara!

Hej!

Både EOS 30/33 och Nikon F80 är mycket bra kameror. Jag hade en EOS 30 som jag sedan sålde. Varför? Jo, jag personligen gillade inte den "interna plastigheten" hos EOS:en. Toppkåpan är av aluminium men allt invärtes (spegelhus, filmbanor mm) är av plast. Detta gör att slutar/spegelljudet blir plastigt. Allt detta är subjektiva upplevelser och funktionsmässigt var EOS 30:an kanon. Moderna plaster är också mycket hållbara så jag kan inte logiskt motivera mitt byte, men foto är en konstig hobby :)

PS! Jag kör nu med en gammal "ur EOS-1:a" som jag är kanonnöjd med! DS!

mvh / Matti

Jag stod själv i valet och kvalet mellan en F80 och en EOS 30. Hade så när bestämt mig för F80:an när jag testade båda kamerorna i en butik. Efter att ha jämfört F80:an med en normalzoom och dito på EOS 30:an köpte jag omedelbums EOS 30:an! Autofokusen på F80:an var seeeeg och i en helt annan division än EOS 30:ans. Därmed inte sagt att F80:an är en sämre kamera, den har ju bl.a. spotmätning vilket EOS:en inte har. Den ögonstyrda fokusen använder jag dock aldrig. Håller med om att tysta och snabba objektiv är billigare och mer standard för Canon än för Nikon.

Rådet att testa båda kamerorna kan inte nog understrykas!

Mvh, Rikard

EOS 30 eller 33?
Är det bara ögonstyrningen som skiljer de båda modellerna? Och i så fall, är det värt att lägga några hundra extra för att få det?

Jag håller med Magnus ovan. Glöm ögonstyrning, inbyggd blixt och annat tjafs. Köp tex. en EOS300 och ett bra objektiv istället, ex. ett 28-135IS om du absolut ska ha ett zoom.
Hade JAG haft 10kkr och inget annat hade jag köpt:
En beg EOS650/600/620 (1700:-, har allt man behöver óch superkvalitet)
En beg. 50/1.8Mk1(1000:-, superskarpt)
Ett beg. 28/2.8 (2000:-, superskarpt)
Ett nytt 85/1.8 (5300:-, superskarpt, svårt att hitta beg.)
Det blir 10000:- och du har riktigt bra grejor som är lätta att hitta i ex. Stockholm.

Personligen tycker jag att det är värt en extra slant. Ögonstyrningen är snabb och fungerar mycket bra, även om man har glasögon. Det är smidigt att bara kunna titta på en fokuspunkt. Den proceduren tar betydligt kortare tid än om man skall knappa fram till rätt punkt. Jömför och testa själv!

/Mats

Jag valde F80!

Jag har varit i samma kval, men fšrra veckan slog jag till pŒ Nikons F80.

Beslutet grundade jag pŒ mŒnga besšk till olika fšrsŠljare som fick beskriva sina erfarenheter med de olika kamerorna. Efter att ha pršvat dem ett otal gŒnger bšrjade jag kŠnna mer fšr F80.

Rent tekniskt sŒ ogillade jag Canons šgonstyrning som kŠndes opŒlitlig. F80 passar mina hŠnder bŠttre och priset var bra (Ca 8 500 kr med Nikon 28/105 +macro hos Expert Fridhemsplan).

Slutligen kan jag sŠga att jag Šr mycket nšjd med kšpet, kameran har gŒtt varm i en vecka, och snart lŠgger jag upp ett album hŠr med ett urval frŒn de fšrsta rullarna!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar