Annons

Vad ska en 2:a osv. betydda i betyg?

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
Vad ska en 2:a osv. betyda i betyg?

jag har fått klart för mig att min tolkning av en 2:a och en 3:a skiljer sig avsevärt från flera andra medlemmar..det är väl inte så bra kanske..skulle nog vara bra om vi alla kunde komma överens om vad en 2:a osv..ska betyda.
en officiell förklaring vad de olika graderingarna betyde skulle ju vara bra.

så här vill jag tolka betygen:

1:a = underkänd (andra tycker att det ska betyda mycket underkänt)

2:a = godkänd (andra tycker att det ska betyda underkänt)

3:a = bra (andra tycker att det ska betyda godkänt)

4:a = mycket bra (andra tycker att det ska betyda bra)

5:a = briljant (andra tycker att det ska betyda mycket bra)

för jag har ingen som helst förstålse för vad man ska ha en betygsgrad som är lägre en underkänd..
mycket underkänt?? vad betyder det? varför skall man hålla på att gradera hur dålig en bild är?? obegripligt...det är väl mycket roligare (och trevligare) att gradera hur bra något är? eller är det inte så?

vad tycker ni om detta?

detta är en fortsättning på en diskussion från bilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=18525 :confused:

Min tolkning:

1. Verkligen inte bra.(personen borde inte lagt upp bilden)

2. Bilden säger mig personligen absolut ingenting eller innehåller grövre fel.

3. Godkänt, men någonting saknas för att jag ska tycka att den är bra.

4. Mycket bra. En bild som tilltalar mig

5. Helt otroligt!!! Hur är bilden tagen, vilken film, framkallningskemi, kamera? Jag vill veta allt. Denna bilden tilltalar mig något enormt.

Det är väl rätt logiskt att man bedömmer precis som man själv blev bedömd när man gick i skolan (om man hade siffersystemet)...

Är man nedrans dålig så är man! Då kan man förtjäna att bli "mycket underkänd". Jag tycker att betyget 3 ska vara godkänt, allt annat är underkänt, så var det ju i skolan.

Dessutom ger det mer känslan av "fan, på't igen!!!" istället för "haha, va jag e bra" det senare inspirerar knappast en att arbeta vidare i samma utsträckning som det första...

RobGum skrev:
Min tolkning:

5. Helt otroligt!!! Hur är bilden tagen, vilken film, framkallningskemi, kamera? Jag vill veta allt. Denna bilden tilltalar mig något enormt.

Det är väl rätt logiskt att man bedömmer precis som man själv blev bedömd när man gick i skolan (om man hade siffersystemet)...

jaha..ännu en som inte vill använda mitt system :mad: tycker fortfarande inte att det finns anledning till att gradera hur dålig en bild är..tycker en 1:a borde räcka för det.

theELK skrev:
Är man nedrans dålig så är man! Då kan man förtjäna att bli "mycket underkänd". Jag tycker att betyget 3 ska vara godkänt, allt annat är underkänt, så var det ju i skolan.

Dessutom ger det mer känslan av "fan, på't igen!!!" istället för "haha, va jag e bra" det senare inspirerar knappast en att arbeta vidare i samma utsträckning som det första...

javisst..men jag tycker att en 1:a kan täcka in även "mycket underkänd" likväl som "underkänd"

kim99x skrev:

jaha..ännu en som inte vill använda mitt system :mad: tycker fortfarande inte att det finns anledning till att gradera hur dålig en bild är..tycker en 1:a borde räcka för det.

Det tyckte jag i skolan också, hehe... Visserligen klarade jag mig utan ettor. Eftersom alla känner till skolans system är det så man bedömmer. Det tror jag att majoriteten här inne är överens om.

Det finns väl bra en lösning..

att det officielt står någonstans vad betygen ska betyda..för det är helt klart att alla har mer eller mindre olika tolkningar..

Betygen ännu en gång....

Hejsan Kim!

Bra att du fixade en diskussion i forumet om denna frågan! När det gäller betygen på fotosidan är min inställning kluven. Det känns lite konstigt att betygssätta andras bilder. Å andra sidan fyller de nog en funktion då de till exempel ger mig en bättre uppfattning om hur andra ser på mina bilder. På sätt och vis ger dock alla som kommenterar bilderna en sorts betyg på dem, fast i text istället för med siffror.

Ett problem är dock att olika personer använder olika betygsskalor. Precis som Robert menar jag personligen att jag använder skolans betygssystem där betyg 2 är underkänt medan en 3:a är godkänt. Å andra sidan menar Kim att han också följer skolans betygssystem men att till exempel en 2:a är godkänt.

Vilken betygsskala ska jag till exempel använda om jag vill kommentera Kims bilder? Om jag tycker att hans bild är "ok"/"godkänd" skulle jag enligt mitt betygssystem ge den en trea. Å andra sidan skulle bilden enligt Kims system få en tvåa. Vad tycker ni?

Att ändra en 2:a till godkänt skulle jag tycka kännas konstigt. Det blir ett undantag på fotosidan. Det är ju inte bara ifrån skolan man lärt sig systemet.

Om en bil får två rattar av fem möjliga i trafikmagasinet är den inte direkt något att satsa på. Detsamma gäller väl en film hur många getingar den fått osv osv...

RobGum skrev:
Att ändra en 2:a till godkänt skulle jag tycka kännas konstigt. Det blir ett undantag på fotosidan. Det är ju inte bara ifrån skolan man lärt sig systemet.

Om en bil får två rattar av fem möjliga i trafikmagasinet är den inte direkt något att satsa på. Detsamma gäller väl en film hur många getingar den fått osv osv...

jamen inte skulle jag heller gå och se en film som bara fått "godkänt" ! det skulle krävas åtminstone ett bra i betyg för det! ;)

Kim! Du har helt rätt att det uppenbarligen behövs en definition av betygen då olika personer använder olika system! Det skulle dock vara intressant att höra vad andra tycker först...

RobGum skrev:
Min tolkning:

det verkar som om du har ett stort glapp mellan din 3:a..godkänt och din 4:a som betyder mycket bra? inget gradering för bra? :confused:

Skott skrev:
Kim! Du har helt rätt att det uppenbarligen behövs en definition av betygen då olika personer använder olika system! Det skulle dock vara intressant att höra vad andra tycker först...
japp! självklart är det kul att höra vad alla tycker! väntar otåligt på nästa åsikt! :D

RobGum skrev:

Jag syftade på betygsystemet. Kritiker kan man aldtig lita på, hehe.

tja..lita och lita..filmkritiker har ju sin smak, så känner man till deras smak..så kan man nog lita på deras betyg oxå..:rolleyes:

ja..självklart kan jag inte begära att mitt system skall gälla..vill bara att alla skall ha samma tolkning..så blir det enklare :D

kim99x skrev:

aha..så det är en ryms ganska många bilder där då?
både dem som är bra, och de som är mycket bra?

En bild som tilltalar mig ryms där. Mycket bra ryms i 5:an också. Det är beroende på hur den tilltalar mig. Måste jag vidareutveckla mig eller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar