Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rekordknäppningar med Nikon F5

Produkter
(logga in för att koppla)

bjanha

Aktiv medlem
Nikon Press Release 05/11/03

Service engineers at Nikon's German Service Centre were amazed to discover during routine servicing recently that a Nikon F5 had achieved 1,092,904 shutter releases without fault.

Translating into about 35 kilometers of film this figure is a testament to the durable design of the mechanism, now also shared by the latest Nikon D2H Professional Digital SLR.

To put the 1,092,904 shutter releases into context, it equates to 34 hours of continuous shooting at 8 frames per second.

The camera is one of the bodies used in the Matthaus Photographic Studio in Nuremburg, Germany.

Nikon Germany’s Service Manager Joachim Hoffman said: “This is the most shutter releases I have ever seen. The F5 shutter is, in my opinion, definitely more durable than any other camera’s. Because the F5 in question was well looked after and serviced regularly, that makes it last longer- it’s a bit like going to the dentist!” he added.

jodå, fuskbygge, lätt o ändra mätarinställningen.

sen kan man ju undra hur många BRA bilder det blev av den 1 mille, kan inte vara fler än 10, det är ju en nikon *ironisk*

Det kommer säkert dyka upp nått test där man hittar en Canonslutare som gjort 2 miljoner exponeringar.

eller som Canonsäljaren Per Karlsson säger:

- Slutaren i 1D mark II klarar minst 200 000 exponeringar under sämsta tänkbara förhållande. Det går att överträffa det flerfaldigt under bra förhållande.

Men vem tar så mycket bilder?

froderberg skrev:
Det kommer säkert dyka upp nått test där man hittar en Canonslutare som gjort 2 miljoner exponeringar.

eller som Canonsäljaren Per Karlsson säger:

- Slutaren i 1D mark II klarar minst 200 000 exponeringar under sämsta tänkbara förhållande. Det går att överträffa det flerfaldigt under bra förhållande.

Men vem tar så mycket bilder?
Jaha, en from förhoppning och ett uttalande från en säljare av märket som knappast mer än sett produkten.
De var hårda fakta det,........;-)).
Us

men vaddårå? 34 timmars kontinuerlig drift är väl inget som borde överraska någon eller?? en simpel digitalvideokamera kör med 24 bilder i sekunden eller nåt o förväntas väl gå mer mer än 34 timmar??

/kg som inte är imponerad

KGS skrev:
men vaddårå? 34 timmars kontinuerlig drift är väl inget som borde överraska någon eller?? en simpel digitalvideokamera kör med 24 bilder i sekunden eller nåt o förväntas väl gå mer mer än 34 timmar??

/kg som inte är imponerad
Men en digitalvideokamera har väl ingen slutare eller frammatningsmekanism?

/calle som villigt erkänner sin okunskap inom tekniken

åh fan... tänkte inte på det ;-) men min Volvo har gått över 30000 mil... fast å andra sidan inte utan service o utbyte av delar... *S*

Min goa volvo har gått 33000. Samma motor, samma växellåda. Men jag var tvungen att byta koppling efter 30 000 mil. Sliter att bo i storstan....

Jag är helt övertygad om att mina Eos 1v är lika omöjliga att ta livet av genom att bara använda dem som min Volvo.

:)

/m

Hmm

man kanske skulle ta sin gamla EOS:1:a tejpa slutarknappen, o bara köra tills batterierna dör, sen gör man det igen o igen o igen o sen lämnar in till Canon ;))

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar