Annons

Hoppas att ingen blir sur nu.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bossebarrskog

Aktiv medlem
Var nu inne och titta de på de senaste inkomna bilderna och fick då se några bilder som den mycket duktiga fotografen Terje tagit. Det jag tänkte när jag såg dessa för mig väldigt "suddiga"(den ena i allafall). Hur lång tid tar det innan det kommer en femma och en fin kommentar på hur bra bilden är? Lade in en bevakning och ca 5 min efter kom det ett mail att någon komenterat bilden. OCH SE det var en 5:a. Bilden hade legat uppe knappt en halvtimma.

Nu till min fundering om man laddar upp en bild eller flera skulle detta inte kunna göras så att man var anonym för andra och förbli så i 2-3 dagar. Kanske blir det fler kommentarer och betyg. I vissa fall käns det som att det kommer bra betyg och kommentarer på de fotografer som är kända här på fotosidan (och då är dom ju kända i resten av världen också).


En funderande Jörgen
 
Ett kanonförslag som jag sympatiserar med. Det har varit uppe någon gång tidiare också. Detta och kanske i en kombination med att dölja kommenarer för andra än fotografen t e x 1:a dygnet, eller tills egen kommentar är lagd skulle vara rätt intressant.
 
Inte något vidare förslag tycker jag.

Vad spelar det för roll om han fått en femma på en vid första anblick suddig bild. Uppenbarligen finns det folk som gillar den typen av bild. Så låt dom göra det.

Kanske inte någon höjdarbild i mitt tycke heller, men tittar man på de andra två i serien så passar den in. Tycker den fångar känslan av gryning eller skymning där hjärnan spelar en spratt och man ser saker som inte är där.

Om man titta på bilden ett tag så kan man ana formen av en kropp, och det är hjärnans naturliga sätt att hitta ett mönster i kaoset.
 
Hejsan, får jag bryta mig in i diskussionen?

Jeg hoppas verkligen och tror nästan med stor säkerhet att de kommentarer jag får till mina bilder inte handlar om att det JUST är MINA bilder.

Jag personligen bryr mig inte ett dugg om vem som är fotograf till de bilder jag väljer att själv kommentera. Jag tittar på bilden, kommenterar den och kollar eventuellt i efterhand vem som är fotograf.

Dessa synpunkter har jag hört "miljoner" gånger upp genom åren - det är synpunkter som är väldigt vanliga i fototävlingar av olika slag. Minns hur tongångerna gick när jag bedömde "Månadens bilder" i FOTO för ett antal år sedan. Där är det ju valfritt om jurymannen/-kvinnan vill känna till fotografernas namn. På redaktionen gjordes då den bedömningen att val av jury gjordes med tanke på personernas bildkunskap och förmåga att bedöma bilderna utan att ta hänsyn till eller låta sig påverkas av vem fotograferna var.

Många läsare hade uttryckt sig kritiskt - just därför att det ofta var de samma fotograferna som vann tävlingen. Svaret var då snabbt och tydligt: de vann tävlingen oftare för att de var BÄTTRE fotografer - punkt slut!

Sedan är jag givetvis den första till att snabbt säga att jag HATAR alla former för fototävlingar - tycker inte man kan tävla i konst!

I mitt eget fotograferande ställer jag krav till bildbetraktarna - jag vill söka en aktiv kommunikation mellan mig som bildskapare och betraktarna som mottagare av mina budskap. I detta sätt att jobba med bilder är det då självklart så att jag INTE UNDERVÄRDERAR bildbetraktarna. Därför har jag svårt att tänka mig att jag får några extra gratispoäng just för att det är mina bilder. Hela bilddiskussionsformen skulle då äventyras så till den milda grad att meningen med bilddiskussioner helt skulle försvinna.

I en bilddiskussion kan man givetvis helt hänge sig åt en "objektiv" och "teoretisk" bildanalys - men konsten i bilderna blir då svårare att ta ställning till. Bildskaparens temperament blir då omöjlig att föra en dialog kring om man inte vet vem fotografen är.

Jag vägrar att undervärdera bildbetraktarna...

Terje
 
En stilla undran..

Förslaget var väl att inlagda bilder under en tid skulle hållas anonyma, för att undanröja misstankar om att det skulle finnas en "betygssättning" relaterad till "namnet" och därmed en förutfattad mening eller inställning som påverkar bedömningen?

Det vore väl inget som hindrade att, när anonymiteten väl röjts, betygssättningen fortsatte?
Rentav kunde det ju då bli en indikation på om "namn" betyder något för bedömningen/betygssättningen?

Särskilt med tanke på att många (de flesta?) inte är vana vid att ge kritik och än mindre sätta betyg..
Det skulle ge utrymme för en första fas i bedömningen där bilden talar för sig själv och det den förmedlar fick spela en större roll - större än det eventuella temperament som ligger bakom.
 
En verklig toppenidé att hålla bilderna anonyma!!!
Jag har oxå märkt fenomenet med att " ha ett känt namn".
Röstar för förslaget :eek:)
 
Senast ändrad:
Ett bra förslag!

Visst ser man här på Fotosida att det har betydelse vem som står som ägare till bilden.
Kända fotografer och "kompissar" kan få högra betyg än de förtjänar likaså om någon har gett ett dåligt betyg för någons bild så kan denne få igen på sina bilder.
 
Ett förslag som varit uppe flera gånger och det bli inte bättre med tiden...

När jag publicerar en bild, här eller någon annanstans så vill jag att det ska synas att det är min!

Att fotografen skulle "avslöjas" efter 2-3 dagar hjälper inte mycket för då har bilden ramlat över dygnskanten och får knappt någon uppmärksamhet längre...

Rör inte min byline!

Jesper
 
Terje skrev:
Hejsan, får jag bryta mig in i diskussionen?

Du behöver inte bryta dig in detta är ett öppet forum. Du är alltid välkommen med dina kloka ord och tankar.

Terje skrev:

Jeg hoppas verkligen och tror nästan med stor säkerhet att de kommentarer jag får till mina bilder inte handlar om att det JUST är MINA bilder.


Det är inte just dina bilder jag menar, jag tror säkert att det är kommentarer på dina bilder och inte på vem som tagit den. Anledningen till att jag tog din bild som exempel var att jag funderat på detta tidigare och tänkte se om mina funderingar stämde. Ska erkänna att jag inte blivit klokare.

Terje skrev:

Jag personligen bryr mig inte ett dugg om vem som är fotograf till de bilder jag väljer att själv kommentera. Jag tittar på bilden, kommenterar den och kollar eventuellt i efterhand vem som är fotograf.

Det är inte sagt att det är så att alla komenterar fotografen i första hand och bilden i andra hand.

Terje skrev:

Jag vägrar att undervärdera bildbetraktarna...

Terje


Bra Terje fortsätt med det.
 
Jesper K skrev:
"Ett förslag som varit uppe flera gånger och det bli inte bättre med tiden..."...

Kanske ska vi betrakta betygen som individuella och sammanfattande omdömen - men inte för bildens absoluta kvalitet utan som ett uttryck för hur den berör den som satt det?

Att se det mer åt det hållet ger ju både fotografen och bedömaren en annan infallsvinkel i fråga om värdet..
 
Varför inte införa ett val när man laddar upp sin bild.
1) Anonym innan röstning
2) Anonym x dagar
3) Varför anonym
 
Vid närmare eftertanke..

Man behöver ju inte välja att betygsgraderingsapparatmojängtjolahutten skall vara påslagen när man lägger in sin bild. Själv börjar jag luta åt att det för alldeles för långt att ifrågasätta betyg eller inte, valet är fritt, smaken är delad, så ock mycket annat.

Låtom oss göra bilder och prata om det istället..

"ugh"
 
Bossebarrskog skrev:
Nu till min fundering om man laddar upp en bild eller flera skulle detta inte kunna göras så att man var anonym för andra och förbli så i 2-3 dagar.
Visst, det har sina poänger. Samtidigt är det svårare att ta en serie av bra bilder, att hitta sin stil än att ta en bra bild. När jag kommenterar en bild så vill jag gärna se fotografens övriga bilder.

Betyg förresten... men det är väl en annan diskussion.
 
Svar till Jesper K:

Citat:"När jag publicerar en bild, här eller någon annanstans så vill jag att det ska synas att det är min!"


Detta kan väl göras i Portfolior eller liknande, men just vad kritikbilder beträffar tycker jag att bildkritiken utkristalliserar sig något mer om man inte ser namnet....

Bra förslag!
Slopa namnet... X dagar ( bestäm själv)
 
om det nu är så att "kända" personer på fotosidan får fler eller bättre komentare/betyg än andra så hjälper det väl inte att man själv får välja om det ska vara anonymt eller inte? Dom som då är "kända" trivs kanske med det och visar sitt namn. Sen kan vi andra, "okända" vara hur anonyma vi vill..?

Vet inte riktigt, är ganska skeptisk. Visst Terje får säker jätte många kommentarer men han är väl ganska duktig endå?! Jag förstår problematiken med namnen och kan i vissa fall hålla med.. Men samtidigt, det är ju mina bilder jag lägger ut, jag vill att det ska synas.
 
Alternativ...?

Bossebarrskog skrev:
Nu till min fundering om man laddar upp en bild eller flera skulle detta inte kunna göras så att man var anonym för andra och förbli så i 2-3 dagar. Kanske blir det fler kommentarer och betyg. I vissa fall käns det som att det kommer bra betyg och kommentarer på de fotografer som är kända här på fotosidan (och då är dom ju kända i resten av världen också).

Kunde inte ett alternativ då vara att låta fotografen ifråga vid uppladdningen av sin bild välja om denne vill vara anonym ett par dagar eller inte?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.