Annons

Bästa mobilkameran?

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderar på att snart byta min HTC Desire, men vad ska jag skaffa............Den måste kunna ta bra bilder annars e den rökt. Och absolut inte Iphone. Skulle vara bra om det kunde vara linsskydd på mobilen, tror bara jag har sett det på grabbens gamla Sonny Eriksson.

Nokia N8 är fortfarande på topp just vad gäller kameran, därutöver handlar det i mina ögon om tycke och smak - vilket OS föredrar du och vilka användningsområden och egenskaper är viktiga för dig? Några särskilda appar? Några särskilda funktioner för kommunikation? Särskilda gränssnitt som du vill använda - USB-host / HDMI / Airplay..? Vädertålighet? Drifttid? Utbytbart batteri? Fysiskt tangentbord? Design? osv osv..

"Bara" att fylla på önskelistan, och jämföra de kandidater som faller ut sida vid sida. :)

Per

(färsk och teoretisk jämförelse mellan kamerorna på iPhone 4s och Nokia N8)

Nokia N9 eller xperia Arc skulle jag välja. Även SGSII har en bra kamera dock inte lika bra som Nokia N8/N9

Vill du köra vidare på Android så ska Experia Arc/Play ha bra kameror.

Själv är jag rätt nöjd med kameran i min HTC Incredible S.

www.swedroid.se har rätt bra tester. :)

Per;1734804([URL="http://www.allaboutsymbian.com/news/item/13334_For_those_who_were_wondering_a.php" sa:
färsk och teoretisk jämförelse mellan kamerorna på iPhone 4s och Nokia N8[/URL])
Mycket underhållande "jämförelse"! Skribenten söker förtvivlat hitta nackdelar hos I4S vs N8 och griper efter halmstrån som att I4Ss större bländare är en nackdel eftersom man kan få problem med för litet skärpedjup (!) och försöker få det att låta som att video med 1080p egentligen inte alls är bättre än 720p ...

Personligen är jag helt övertygad om att N8 har en riktigt bra kamera -- och den blir inte sämre av att konkurrenternas kameror blir bättre och bättre. N8 hade när den var ny ganska säkert den bästa kameran på marknaden. Kanske har den fortfarande det. Är man intresserad behöver man inte göra fullt så teoretiska jämförelser som i länken; obearbetade bilder från I4S finns på Apples webbsajt för den som är intresserad.

Jag hittar inga råfiler alls, bara hårt bearbetade jpegar i någon jönsig zoomapplikation.

Ingen pratar om RAW-filer från iPhone …

Om man tittar lite mer på bildspelet så ser man att det går att ladda ner bilderna i "fullformat" - dvs så pass obearbetade de är direkt från telefonen.

Finns det någon telefon som har RAW-filer för sina bilder?

Mycket underhållande "jämförelse"! Skribenten söker förtvivlat hitta nackdelar hos I4S vs N8 och griper efter halmstrån som att I4Ss större bländare är en nackdel eftersom man kan få problem med för litet skärpedjup (!) och försöker få det att låta som att video med 1080p egentligen inte alls är bättre än 720p ...

"Förtvivlat"?

De flesta som läser artikeln i sin helhet, utan att vara livrädda för att den ska innehålla något negativt om en Appleprodukt kan nog se att den är betydligt mera saklig än så. Han skriver t.ex. inte att större bländare är en nackdel - han redogör för vilka typiska situationer kort skärpedjup kan vara en nackdel och i vilka det tvärt om kan vara en fördel. Du missade kanske det? Han skrev inte heller att 1080p inte är bättre än 720p, du kanske missade det också?

Däremot bekräftar han ju Apple's påstående om att iPhone 4S åtminstone teoretiskt kan ha 70% bättre förmåga att ta hand om infallande ljus än föregångaren - han förklarar t.o.m. teorin bakom det. Det kan nog vara väredefullt, eftersom Apple själva och många anhängare hävdat att 5 mpix är mer än nog, och att det var en bragd att stå emot frestelsen att klämma in fler pixlar på sensorn hos iPhone 4. Nu är det precis det man gjort på 4s som har lika stor/liten sesnsor, så man får väl anta att det inte är lika värdelöst längre.

Är man intresserad behöver man inte göra fullt så teoretiska jämförelser som i länken; obearbetade bilder från I4S finns på Apples webbsajt för den som är intresserad.

Håller med - det bästa är så klart att kika på det verkliga resultatet från tester där kamerorna ställts mot varandra, finns gott om sådana på nätet och inom kort kommer iPhone 4s också listas. I väntan på det är det inte alls dumt att kika på förutsättningarna - om inte annat så kan det föklara skillnaderna i bildresultat.

Nokia N9 eller xperia Arc skulle jag välja. Även SGSII har en bra kamera dock inte lika bra som Nokia N8/N9

Arc har halvdan kamera - bättre än de sämsta, men inte f-n är den något att skriv hem till mamma om. Trist eftersom telefonen är trevlig, men kamera är i ärligheten namn bara - oki. N8 är bättre, men då är telefonen inte lika bra. Svårt val tyvärr.

BTW. Varför ens diskutera ruttna äpplen när TS tydligt visat sig vara klok och tar öppet avstånd emot dy-lika produkter.

Ingen pratar om RAW-filer från iPhone …
Då är det heller ingen som talar om obearbetade.

Om man tittar lite mer på bildspelet så ser man att det går att ladda ner bilderna i "fullformat" - dvs så pass obearbetade de är direkt från telefonen.
Jag hittade länken när zoomappen hade knacklat färdigt. Oavsett om de är direkt från telefonen eller ej så är de brutalt hårt bearbetade. De är lika svartvita som de är obearbetade.

Finns det någon telefon som har RAW-filer för sina bilder?
Antagligen inte, mobiltelefoner är tragiska både sett till hård- och mjuk-vara. När nyhetshetsen lägger sig kanske vi kan få riktig hård- och mjuk-vara även i mobiler så de blir intressanta som verktyg istället för statusprylar.

Jag hittade länken när zoomappen hade knacklat färdigt. Oavsett om de är direkt från telefonen eller ej så är de brutalt hårt bearbetade. De är lika svartvita som de är obearbetade.
Man kan lika gärna påstå att alla bildfiler, även i rawformat direkt ur kameran, är bearbetade.

Bildfilerna som Apple lagt upp är så som de ser ut direkt ur kameran, vilket är det enda som är intressant om man ska kolla vad nya Iphone presterar jämfört med andra mobiler.

Man kan lika gärna påstå att alla bildfiler, även i rawformat direkt ur kameran, är bearbetade.

På vilket sätt menar du att råfilerna är bearbetade?

Bildfilerna som Apple lagt upp är så som de ser ut direkt ur kameran, vilket är det enda som är intressant om man ska kolla vad nya Iphone presterar jämfört med andra mobiler.

Ja, men det är ju bara för att man inte har något val. Det enda jag protesterar mot är påståendet att de är obearbetade.

Samsung Galaxy S2 har en riktigt trevlig kamera med goda inställningsmöjligheter. Riktigt bra videokvalitet också.
Sen är det ju också en av dom absolut bästa telefonerna på marknaden, om inte den bästa.

ANNONS