Annons

Oskarpa bilder - vad gör jag för fel??

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Bergman

Avslutat medlemskap
Hejsan.

De flesta bilder med mitt Sigma 18 - 200 3.5-6.3 OS blir oskarpa som bilden nedan. Kamera är Canon EOS 1000...

001.jpg



Problemet känns som mest påtagligt när jag plåtar nedåt 18 mm men även längre upp. Det spelar ingen roll huruvida det är mitt på dagen med fullt ljus, det blir suddigt ändå. Upplevde inte detta problem när grejerna var nya, nu är de ca 22 månader. Använder även canons billiga 50 mm 1.8 II och även där blir bilderna ganska dåliga trots att de i början blev bra.


Har jag pillat med någon inställning i kameran eller skall man testa att lämna in den för rengörning? Köpte ett rengörningskit för att försöka lösa problemet men det gjorde ingen skillnad. Är dock långt ifrån proffs på detta...


Tack på förhand, Jonas
 
28 mm, 50-del, bl 4, ISO 200. Borde vara ok (om du inte är dålig på att hålla stilla).
Vad använder du för fokus-metod?

Du bör nog ladda upp en bild i full upplösning för att kunna få bra hjälp.
Det finns en massa duktiga fotografer här som kan göra otroliga analyser utifrån bilden i full upplösning.


Petter ...
 
Hejsan.

De flesta bilder med mitt Sigma 18 - 200 3.5-6.3 OS blir oskarpa som bilden nedan. Kamera är Canon EOS 1000...

001.jpg



Problemet känns som mest påtagligt när jag plåtar nedåt 18 mm men även längre upp. Det spelar ingen roll huruvida det är mitt på dagen med fullt ljus, det blir suddigt ändå. Upplevde inte detta problem när grejerna var nya, nu är de ca 22 månader. Använder även canons billiga 50 mm 1.8 II och även där blir bilderna ganska dåliga trots att de i början blev bra.


Har jag pillat med någon inställning i kameran eller skall man testa att lämna in den för rengörning? Köpte ett rengörningskit för att försöka lösa problemet men det gjorde ingen skillnad. Är dock långt ifrån proffs på detta...


Tack på förhand, Jonas

Hej har du möjlighet att fota med stativ eller lägga kameran på något stadigt underlag, sen ställ in fokus och kör med tidsutlösaren, då får du i alla fall ingen skaknings oskärpa, ser inte ut som att du har problem med smuts vad jag kan se på bilden, det kan ju vara så att din kamera fokuserar fel eftersom du provat två olika objektiv. lycka till
Håkan
 
Prova också att ta en bild i full-auto läget (gröna fyrkanten). Välj något föremål (en kastrull, en blomvas, typ) som hamnar mitt i bilden som motiv, så att autofokusen "vet" vad det är du vill ha skarpt..

Petter ...
 
Det är mycket svårt att bedömma skärpan på ett så tredimensionellt motiv. Bäst skärpa får du där kameran har fokuserat, men var är det? Att du upplever att du får bättre skärpa med långa brännvidder kanske beror på att då har stora delar av motivet stor bakgrundsoskärpa vilket du accepterar. Med vidvinkel blir mycket som inte är i fokus endast ganska skarpt, vilket kanske inte är lika lätt att acceptera även om det är helt normalt då skärpedjupsområdet inte är oändligt.

Försök att fota ett tvådimensionellt motiv, t ex en tidningssida eller en bokhylla full med böcker. Det blir lättare att avgöra om det är skarpt nog då.

Olle
 
Hejsan.

De flesta bilder med mitt Sigma 18 - 200 3.5-6.3 OS blir oskarpa som bilden nedan. Kamera är Canon EOS 1000...

001.jpg



Problemet känns som mest påtagligt när jag plåtar nedåt 18 mm men även längre upp. Det spelar ingen roll huruvida det är mitt på dagen med fullt ljus, det blir suddigt ändå. Upplevde inte detta problem när grejerna var nya, nu är de ca 22 månader. Använder även canons billiga 50 mm 1.8 II och även där blir bilderna ganska dåliga trots att de i början blev bra.


Har jag pillat med någon inställning i kameran eller skall man testa att lämna in den för rengörning? Köpte ett rengörningskit för att försöka lösa problemet men det gjorde ingen skillnad. Är dock långt ifrån proffs på detta...


Tack på förhand, Jonas

Jag har aldrig provat det objektivet, men objektiv med så stort omfång (18-200 mm) brukar inte tillhöra de skarpaste precis. Sedan har du använt nästan full öppning på bländaren och det gör inte saken bättre. Sätt kameran på stativ eller något annat som håller den stilla. Blända ner till f8-10 så blir det säkert bättre.
 
Jag har kört nästan uteslutande på "P", vilket jag tolkade som att den i stort sett ställer in allt själv vad gäller tider , bländare och allt vad det heter, men till skillnad från den gröna fyrkanten så kan man ta bilder med bättre upplösning. Kan ha fel dock...

Handskakning har jag relativt mycket, men upplevde inte detta som ett problem i början. Lyckades få skarpa bilder då, framförallt i dagsljus.

Men jag testar att ta några högupplösta bilder på "2-dimensionella" objekt imorgon när jag har dagsljus, har för dålig belysning hemma... Lägger upp dem här sedan...




Tack för hjälpen hittils...

mvh Jonas
 
Du kan få precis samma upplösning med gröna fyrkanten som med P. P ger dig dock lite mer frihet att styra det du vill styra - trots automatiken.

Jag tänkte att du skulle prova med full-auto för att du då också troligen använder grundinställningen för kameran vad gäller fokusmetod, bildstil mm. Vilket är inställnignar som du kan ha råkat pilla på. Med full-auto kommer dessutom blixten att hoppa upp om du inte uttryckligen väljer bort den. Blixten kommer att hjälpa till så att du får kortare tid/mindre bländare.

Helt klart är ett tvådimensionellt objekt bäst för att kontrollera skärpan noga - glöm min idé om en kastrull. Tänk bara på att det tvådimensionell ska vara fullständigt plant/parallellt med sensorn. Alltså vinkelrätt mot objektivet (om man kan utttrycka sig så).


Petter ..
 
Exempelbilden du lade upp är knivskarp. Tyvärr är den knivskarp på dörr-listen och A-stolpen (mellan vindrutan/framdörren) - och inte inne i inredningen.

Bilden är alltså frontfokuserad med ca en halvmeter-meter.
 
Vad innebär frontfokuserad?

Man kan ju ställa in vilken specifik (eller att kameran väljer) fokuseringspunkt(er). Jag brukar köra med att punkten i mitten skall vara fokuseringpunkt, är detta fel av mig?
Att den fokuserar i mitten är jag tämligen säker på eftersom den blinkar rött där när man trycker ner avtryckaren halvvägs så lite märklilgt att fokus hamnar någon annanstans, i detta fall A-stolpen...


mvh Jonas

EDIT: Eller säg så här, jag misstänker att frontfokuserad innebär att fokus hamnar hitom avsedd plats men varför gör den det? Jag är säker på att jag "siktade" mitt i inredningen...
 
Fokus kan hamna fel av olika orsaker. Visst kan kameran vara feljusterad. Men den funkade ju när den var ny? Har den råkat ut för något? Ramlat i golvet? Vet inte om sådant påverkar. Men det kan ju vara något att kolla upp. Du har samma fel på både objektiven, så det är knappast objektivet det beror på.

Men fokus kan ju ocks vara fel för att du använder "One shot AF", fokuserar på en punkt genom att trycka ner avtryckaren och sedan flyttar kameran innan avtryck. Fast då borde det inte bli fel på alla bilder.

Prova med att fota bokhyllan hemma. Rak framifrån. Du kan göra det med blixt redan ikväll.


Petter ...
 
Okej, nu har jag testat mot ett tvådimensionellt objekt och fått både skarpa bilder och en funderare. Bilderna är, vad jag kan se, skarpa vilket får mig att fundera över vad jag gör för handhavandefel. Även om jag vanligtvis använder endast en central fokuseringspunkt så känns det ofta som om hela bilden blir brusig och skit.

Eller har jag blivit skakigare på handen? Känns inte så.

Hur som helst, jag sköt 9 bilder med olika inställningar som jag länkar till, får inte lägga upp för stora bilder här...


3 olika inställningar:


Läge "P" med endast en central fokuspunkt

18 mm
001.jpg


80 mm
002.jpg


200 mm
003.jpg



Läge "P" med automatisk fokuspunkt(er)

18 mm
004.jpg


80 mm
005.jpg


200 mm
006.jpg



Läge "grön rektangel", endast automatiska fokuspunkter möjligt

18 mm
007.jpg


80 mm
008.jpg


200 mm
009.jpg




Jag använde trebensstöd och sladdutlösare, vilket jag inte brukar (handskakningar?). Jag tyckter själv att bilderna är lika skarpa men har diverse fel på ögonen så bedöm gärna själva...



Tack för hjälpen,

mvh Jonas



EDIT: Kanske tidningen inte var något bra val vad gäller skarpa konturer, kanske är lite grynigt??
 
Hejsan.

De flesta bilder med mitt Sigma 18 - 200 3.5-6.3 OS blir oskarpa som bilden nedan. Kamera är Canon EOS 1000...

001.jpg



Tack på förhand, Jonas

Det här svaret utgår ifrån vad du beskrivit och den bild du publicerat.

Autofokus kräver en kontrastrik yta för att fungera bra. Du skriver att du använder fokuseringspunkten i mitten. Mitten på den bild du publicerat är helt kontrastlös. Därmed har kameran fått en mycket svårlöst uppgift.

Jag plåtade en spårvagn Göteborg för flera år sedan, och när jag tittade på bilderna blev jag extremt besviken på bildens skärpa. Ljuset hade varit bra och histogrammet såg exemplariskt ut. Jag hade en mycket välexponerad bild men på tok för oskarp. Det här fick mig att fundera på vad som hänt. Svaret fick jag när jag för första gången satte mig in i hur autofokus fungerar. Då kunde jag konstatera att min fokuspunkt legat mitt i ett kompakt ljusblått fält, som helt saknade kontraster och kanter.
 
Om bilderna blir för stora för att ladda upp kan man beskära ut en liten del av bilden som man laddar upp.
Som det är nu är det svårt att helt bedöma resultatet. Det ser skarpt ut som det är. Men hur ser de ut i 100% (=pixelupplösning)?
Helt klart tycker jag åtminstone att de framgår att kameran inte fokuserar fel med 50 cm som i den första bilbilden. Så det är sannolikt handhavandefel.

Sätt igång att lära dig autofokusen. Sikta på tydliga kontrastrika saker, fokusera och tryck av. Bry dig inte om bildens komposition, öva bara på just fokuseringen. Läs i manualen om de olika metoderna för fokusering.
Det är mitt råd.

Petter ...
 
Låter logiskt att kameran får svårt att fokusera om det "inte finns något att ta på" såsom kanter, kontraster etc...

Dock hittade jag en annan nyligen tagen bild som kanske motsäger att just detta är problemet i mitt fall. Många av mina bilder blir som denna...

Den här bilden på min grabb togs i Januari, med bra dagsljus. Samma Sigma 18 - 200, på ca 18 mm, förmodligen läge "P" med endast en centrerad fokuspunkt...

010.jpg



Grabbens tröja borde väl vara kontrast nog?? Men, jag skall ta med mig kameran och testa autofokusen ordentligt, känns som om det är problemet eller handskakningar... Eller??
 
Låter logiskt att kameran får svårt att fokusera om det "inte finns något att ta på" såsom kanter, kontraster etc...

Dock hittade jag en annan nyligen tagen bild som kanske motsäger att just detta är problemet i mitt fall. Många av mina bilder blir som denna...

Den här bilden på min grabb togs i Januari, med bra dagsljus. Samma Sigma 18 - 200, på ca 18 mm, förmodligen läge "P" med endast en centrerad fokuspunkt...

010.jpg



Grabbens tröja borde väl vara kontrast nog?? Men, jag skall ta med mig kameran och testa autofokusen ordentligt, känns som om det är problemet eller handskakningar... Eller??

Den bilden är tagen med 1/25 sekund. Rörelseoskärpa är största sannolikheten till suddet.

en tumregel för hur lång tid man kan ha vid handhållet är 1/brännvidden.Alltså vid 18 mm kan man nästan hålla stadigt 1/25 sekund. men vid 200 mm behöver du gå ner till 1/200 sekund


Petter ...

Petter ...
 
Låter logiskt att kameran får svårt att fokusera om det "inte finns något att ta på" såsom kanter, kontraster etc...

Dock hittade jag en annan nyligen tagen bild som kanske motsäger att just detta är problemet i mitt fall. Många av mina bilder blir som denna...

Den här bilden på min grabb togs i Januari, med bra dagsljus. Samma Sigma 18 - 200, på ca 18 mm, förmodligen läge "P" med endast en centrerad fokuspunkt...

010.jpg



Grabbens tröja borde väl vara kontrast nog?? Men, jag skall ta med mig kameran och testa autofokusen ordentligt, känns som om det är problemet eller handskakningar... Eller??
Fokus verkar vara satt mot kartong och armbåge.
Du skulle ha låst fokus mot Juniorens ansikte.
 
Låter logiskt att kameran får svårt att fokusera om det "inte finns något att ta på" såsom kanter, kontraster etc...

Dock hittade jag en annan nyligen tagen bild som kanske motsäger att just detta är problemet i mitt fall. Många av mina bilder blir som denna...

Den här bilden på min grabb togs i Januari, med bra dagsljus. Samma Sigma 18 - 200, på ca 18 mm, förmodligen läge "P" med endast en centrerad fokuspunkt...

010.jpg



Grabbens tröja borde väl vara kontrast nog?? Men, jag skall ta med mig kameran och testa autofokusen ordentligt, känns som om det är problemet eller handskakningar... Eller??

Handhållet med slutartiden 1/25 är väldigt, väldigt svårt att få skarpt. Att fota barn i rörelse är definitivt inget som gör saken lättare. :)

Känner du dig helt trygg när det gäller hur tekniken bakom fotograferande fungerar? Kan du grundprinciperna för vad som påverkar en exponering?

Att ta en bild med slutartiden 1/25 sekund är inget jag gör, om jag inte har tillgång till stativ och fotar något som är helt stilla.
 
Helt ärligt tycker jag det är konstigt att många inte kan se vad (och hur) det är oskarpt.

I den senaste bilden är fokus satt rätt. Ingen tvekan om saken. Däremot har du nästan 10 pixlars skakoskärpa i Y-led (upp/ner). Alla kanter som är vertikala är skarpa, alla kanter som är horisontella är suddiga.

Det som är lite lustigt (i denna bilden) är att om man tittar t.ex på bänken långt bak i bakgrunden är effekten mycket tydligare.

-Antagligen har alltså DU rört dig i höjdled medans du tog kortet, men hållt kameran så att den hela tiden pekar exakt mot något på pojken (antagligen ansiktet).

Tänk på att hålla kameran stadigt, och att försöka stå still när du trycker av.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.