Annons

En riktig Toy Camera

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbfolk

Aktiv medlem
Jag undrar om någon vet något om denna söta lilla sak! Jag köpte den från någon postorderfirma på sextiotalet, Hobbex kanske. Mått ca 5,5 x 3,5 x 3 cm. En stadig väska medföljde! Den kallades spionkamera och det fanns riktig film att köpa till också. Den läcker in en del ljus och skärpan är inte av bästa klass så bilderna blev väl si så där....
 

Bilagor

  • Toycamera.jpg
    Toycamera.jpg
    16 KB · Visningar: 1,127
Bell 14 var en kamera för 8 mm film, som såldes av Hobbex. Om din kamera vet jag dock intet. Vad heter den?
 
Den heter Minetta, det är allt jag vet. Det kan ha varit Clas Olsson också, eller Hobbyförlaget, visst fanns det nåt sånt?
 
Johan: Tack för länken, skoj att se en likadan! Japansk alltså, men det är ju inte att förvånas över. Ja, tänk om man fick tag i några rullar 17,5 mm film!
 
Minetta camera

Hej min kamera ser lika dan ut den har jag köpt på tradera jag tror inte det finns någon film till den nu, Jag mätte filmspolen den är 18 mm så kann man skära ner en filmremsa på 18 mm och rulla ihop detill en rulle men det måste vara en papersbaksida som det är på 120 filmen. Min förra köpte jag på kiviks marknad i skåne mitten på 50 talet jag fick en påse med 15 filmrullar jag fick de framkallade man bilder var dåliga men jag var glad. min kamera står i ett skåp tillsamans med mina andra gammla kameror
Mvh Janne
 
Den heter Minetta, det är allt jag vet. Det kan ha varit Clas Olsson också, eller Hobbyförlaget, visst fanns det nåt sånt?

Jodå, visst fanns både Hobbex och Hobbyförlaget! De hade väldigt lika sortiment, jag hade bägge katalogerna när det begav sig på mitten av 60-talet. De hade bägge mycket målande produktbeskrivningar! Clas Ohlson var rent torftiga i sina beskrivningar, om man jämför, och därför inte alls lika kul att läsa!

Per.
 
Den påminner om den roliga lilla halvformatskameran "Robot". Man fick ut 72 bilder av en vanlig 36-bilders rulle. Jag har för mig att polisen använde dom som "tjänstekamera" en gång i tiden.
 

Bilagor

  • 800px-Robot_mp3h0297 kopiera.jpg
    800px-Robot_mp3h0297 kopiera.jpg
    95.9 KB · Visningar: 933
Vilken rolig liten kamera!

Tänk om du kunde få tag på en film och visa upp bilderna för oss!!!!

mvh
Helena
 
Trots likheter i designen, är Robot ingen toy-camera. Den var ofta utrustad med påkostad optik, t ex från Schneider.
 
Den påminner om den roliga lilla halvformatskameran "Robot". Man fick ut 72 bilder av en vanlig 36-bilders rulle.
Den borde få sällskap i kuriosahyllan av alla digitala systemkameror med dvärg-sensor.

Jag har för mig att polisen använde dom som "tjänstekamera" en gång i tiden.
Den satt i alla fall i polisbilar utrustade med fotoanläggning (s.k. traffipax) för trafikövervakning (hastighet naturligtvis).
 
Den påminner om den roliga lilla halvformatskameran "Robot". Man fick ut 72 bilder av en vanlig 36-bilders rulle.
Hade inte Robotkamerorna filmformatet 24x24 mm? I så fall fick man väl 54 bilder på en film. Det speciella med Robotkamerorna var att de hade motorframdragning med fjädermotor. Liksom halvformatskameran Canon Dial, som kom senare.

Olle
 
Om du har någon kamera för 120-film kan du göra en skärmaskin, och skära till remsor av 18mm film från en 120.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.