ANNONS
Annons

Tipsa varandra om fototävlingar!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Tänkte vi kunde ha en tråd där vi tipsar varandra om fototävlingar. Tycker de är så svåra att hitta på.
Kan vara allt från att vinna en resa till London för bästa sommarbilden på någon resebyrå, vinn en ny gräsklippare för bästa bild på sin trädgård till mer seriösa tävlingar som den i Foto och kula saker som "En dag i Sverige."

Nu skulle man ju kunna tro att eftersom jag startar denna tråd har en tävling att tipsa om, men ack så fel :) Kanske någon annan kan börja!

//Jocke

Kan ju vara intressant att tillägga att amatörfototävlingar som utlyses av kommersiella företag oftast kan vara en riktigt dålig "affär". Ofta står det i tävlingsvillkoren att arrangören fritt får använda inskickade bidrag, och att ge bort en gräsklippare eller en resa till London är då ett väldigt billigt sätt att få tag i fotomaterial till sin marknadsföring.

Mattias: fast rör det sig om att ta en bild på en trädgård som i andra sammanhang kanske inte skulle uppmärksammas så spelar det inte mig någon roll. I andra fall kanske det är klokare att låta bli precis som du säger.

//Jocke

Kodiak skrev:
Panasonic har en tävling (se bannern till höger)

http://www.photo-award.com/zw/doemee.html

Svante

Hmmm... Jag gillade inte Panasonics tävlingsvilkor... =(

"Paragraf 5:
Vid deltagande i tävlingen Amatörfotograf 2003 från PANASONIC BATTERIER, kan de foton som du har registrerat på hemsidan användas kommersiellt av PBSE efter tävlingen, antingen separat eller tillsammans med reklaminformation.
Rättigheterna som är knutna till ägandet och användandet av dessa bilder benämns "intellektuell äganderätt". När bilderna har lagts upp på hemsidan tillhör all intellektuell äganderätt PBSE och kan användas eller exploateras av PBSE.
PBSE kan be deltagare att sammanställa nödvändiga dokument för juridiskt skydd för PBSE (på deras begäran). PBSE har ingen skyldighet att betala deltagarna för användandet av den intellektuella äganderätten."

Jättebra idé, fast konkurrensen ökar väl dramatiskt ;-)

Håller med om att villkoren ibland är på gränsen till det oskäliga, men jag undrar om ett avtalsvillkor, som ger någon fullständig och oinskränkt rätt till nåt, betraktas som giltigt om det skulle komma till en process...

Tidningen FOTO o alla andra fototidningar (de här käcka digitalfototidningarna med töser på omslagen) har ständigt tävlingar med allt från ära och minneskort till prispengar på spel.

Nästa inlämning till FOTO är 3 februari och då är det fritt, dvs inget tema. Nästa etapp därefter har temat "Framtid" och ska vara inskickat till 3 mars...

Jo, visst hårdnar konkurrensen :)
Foto har jag skickat in till ibland, men har lite svårt att ibland förstå deras bedömningar, men alla har ju inte samma smak som tur är. Kanske gör några mer försök där.

Andra ideér?

//Jocke

Har inte de olika kameratillverkarna "klubbar" för sina användare. Jag vet att Minolta har det o det är rätt bekvämt för de tar emot filerna via mail *s*

Det gäller även digitalfotomagasinen. Ett mail bara o sen sätter man sej o väntar på ära o berömmelse ;-)

FOTO e värre, då ska de printas snyggt o prydligt o postas i såna där omslag du vet... o med såna där klisterlappar på... o stoppas i såna där som hänger på väggen... vetetusan hur det fungerar, de har inte ens @ i adressen!

MSN

På MSN hittade jag en grupp för just den kameran jag använder. Dels kan man byta tips med varandra och kommentera varandras bilder. Men så är det tävling varje månad med olika teman.
Alla medlemmar får rösta via ett externt röstprogram som en av moderatorerna satt ihop på sin egen webb.

johan

Månadens bild på Fotosidan.se kanske vore nåt ;-), dvs en omröstning bland de bilder som läggs ut under en månad... eller bara baserat på betyg eller antal visningar... men jag anar att det kan bli spekulativa bilder då *s*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar