Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturen med engångskamera!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har fått den möjligen knäppa idén att försöka göra så bra naturbilder som möjligt med engångskameror.

Vilka tror du blir de största svårigheterna?
 
Endast en optik, vidvinkel kan man gissa 28mm?

Inga möjligheter att påverka skärpedjup eller längden på slutartiden, inga möjligheter att kompensera för ljusmätningen. Hur bra fungerar egentligen ljusmätaren i en sån kamera?
Just den modellen kunde man ju iaf stänga av blixten, alltid ett plus ;)

Hur som helst så kan man ju självklart ta bra bilder med en sån, man blir lite begränsad bara ;)
 
Jag har aldrig kollat på negativ från en engångskamera. Men jag gissar att de byggt dem med en slutartid på ca 1/60 för att minimera risken för skakningsoskärpa. Och jag gissar likaledes att objektivet är ca f/8-f/11. Med 400-film ger det 4-5 stegs överexponering mitt på dagen när det är som allra ljusast vilket är en relativt hygglig exponering i sammanhanget. Korten från en engångskamera brukar också se ganska bra ut om de är tagna mitt på dagen. Stämmer mina uppskattningar om optik och slutare blir det ännu bättre en mulen dag eller när solen inte riktigt står på topp.

Men när ljuset avtar morgon och kväll blir det underexponering istället.
 
Varför inte göra en tävling här på fotosidan? "naturen med engångskamera" Detta hade faktiskt varit roligt.


//Uffe
 
SunKi: Någon ljusmätare finns väl inte alls. Sättet att påverka skärpedjup är att förändra avståndet till motivet. Sättet att förändra exponering är att använda blixt eller inte.

Jim: Jag utgår från att det är en fast exponering som optimerats för solsken. Då har man två vägar att gå. Acceptera det och fota i dagsljus, eller att ta motiv vid andra tillfällen som man av någon anledning vill underexponera.

Ulf: Jag är nog inte beredd att tävla i detta, men vill ge mig själv en utmaning.
 
Varför vill du egentligen göra detta, utsätta dig för denna begränsning? Istället för att t ex bestämma dig för att göra en serie bilder med 35 mm-objektiv på din F-401? Eller varför inte en Holga eller en byggsatskamera från Clas Ohlson om du vill ha "annorlunda" bilder? Jag tror att engångskamerorna har en hygglig optik som inte ger några särskilda kännetecken i form av vinjettering eller extrem distorsion. De ser bara ut som lite mindre skarpa och sämre exponerade bilder från en vanlig kamera.

Obs, jag ifrågasätter inte. Bara undrar :)
 
Jim: Se det hela som en kul ploj, fast med en liten underton av allvar.

Allvaret består i följande:
Jag tror att jag genom att begränsa mina tekniska inställnings möjligheter i kameran tvingas tänka mer än vanligt på andra saker. Saker som kanske är de allra viktigaste, och som tekniktänkandet kanske skuffar undan. Motivval, val av tidpunkt komposition m.m m.m

Utan att rikta kritik mot någon så kan man notera att mycket stor del av diskussionerna i forumet handlar om teknik. En mindre del om bild- och motivtänkande. Jag vill fokusera på bilden.
 
Senast ändrad:
Ok, då förstår jag. Men om syftet är att ta bort tekniktänkandet, är det då smart att välja en väg där du som du säger måste välja bort vissa tidpunkter? Då tänker du ju de facto på tekniken. Är inte en helautomatisk kompakt en ännu bättre väg att gå då?
 
Jag har för mig att jag såg en My2 bland radannonserna för en femhundring. Med en sån kan man få riktigt, riktigt bra bilder utan att ägna en tanke åt tekniken. Det är bara att komponera och trycka av.

Men visst, jag förstår den plojmässiga charmen med engångskameran. Den går man ju miste om. Så lyssna inte på mitt tjat ;-)
 
Plojvärdet skall inte förringas ;)
Dessutom är jag nog inte beredd att lägga pengar på en helautomatisk kompaktkamera som jag inte använder i framtiden. Engångskamerorna blir billigare.
 
... och visst blir det mer "ploj" med engångskamera, och kanske kan jag upptäcka att dyr teknik inte är allt inom fotot.
 
Hej Janne..Största problemet tycker jag nog att ovetskapen om vilket skärpedjup man rör sig i..resten handlar nog om ens egen fantasi och förmåga att komponera..
Kan tänka mig att hoppa in på ett hörn och anta den utmaning det innebär med begränsade tekniska resurser..När hade du tänkt att deadline skulle infalla..om 1 månad ?? och då kanske lägga in albumet "engångskameran" ???
mvh/gunte..
 
Jag har använt engångskamera vid ett flertal tillfällen när jag har varit ute i naturen. Jag brukar ta med en sådan när jag ska ut på kanotturer eftersom jag inte vill riskera att min systemkamera förstörs av vattnet. Det går att ta bra bilder med en engångskamera men man har ju inte samma möjligheter som med en SLR.
Jag kommer att fortsätta att använda engångskameror vid de tillfällen som jag inte vill utsätta min SLR för förstora risker.

/mattias__o
 
Kunde man inte tänka sig att du tar din vanliga systemkamera och helt enkelt låser bländare/slutare till givna värden, och fotar utifrån det? Det är ju lite trist att lägga tid och energi på ett projekt som säkert kan bli hur bra som helst innehållsmässigt, men där du låter dig begränsas av ett tveksamt optiskt resultat. Nu är vi kanske olika, men jag skulle inte kunna låta bli att sitta och svära över att den där kanonbilden stympats av onödig oskärpa...

En "28mm, bländare 11, 1/125"-tävling någon?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.