Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ordna om ordning av bilder i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Behöver hjälp med ett ganska stort problem. Efter att ha fotograferat t ex ett bröllop och sedan lägger in bilderna i Lightroom vill jag kunna flytta och ändra ordning av bilderna. T ex lägga alla ring bilder (som jag fotograferat under några olika tidpunkter underdagen) tillsammans, efter varandra osv.

Nu när jag klicka och håller inne musknappen på en ringbild och ska flytta den till de övriga ringbilderna händer ingen när jag släpper musen.
Jag gör detta i Labrary.

Tacksam för hjälp!
/Marie

roinek skrev:
hej
du kan bara göra detta i en collection

så skapa en och dra över bilderna dit.
.

Jag har än inte använt Collection och det konstiga är att ibland har jag kunna ändra ordningen,Och då har jag inte använt Collection.

Där man kan ändra ordning (Capture time, edit time osv), har jag ibland haft alternativet "users order". När den finns där, och den blir vald, har jag kunnat ändra ordningen. Men då har inte bilderna funnits i Collection. När inte "uders order" finns bland valen, har jag ingen aning om hur jag ska göra.

Konstigt det hela....

thulin69 skrev:
Hej,

Enligt:
http://www.peachpit.com/guides/content.aspx?g=lightroom&seqNum=155

så får du inte ha några undermappar om du vill använda "User order". När du drar bilden för att flytta den måste du ta tag i bilden och inte i ramen runt för att detta skall funka.

Detta funkar för mig...

Mvh
Göran
Mappen med bilderna ligger i en annan mapp, huvudmappen så att säga. men mappen i fråga med bilderna är den mapp som är länkad till Lightroom.

Klurigt...

/marie

Jag var kanske lite otydlig.

Har du bilder i två olika mappar på hårddisken enligt ex:

c:\rawbilder
c:\rawbilder\jpeg

Så går det att använda "User order" när du står jpeg mappen. Står du i mappen rawbilder så funkar inte "user order" iom att det finns en undermapp(jpeg).

Klarnar det?

Nu vet jag vad som gjorde att jag inte kunde ordna mina bilder!

Efter att jag lagt in bilderna i "Folders" i Lightroom, började jag direkt att arbeta med dem. Märkte då att jag inte kunde ordna om som jag ville, att "Users order" inte fanns som alternativ.

Idag markerade jag mappen med bilderna i "Folders" och DÅ kunde jag välja "Users order" och ordna som jag ville =0)

Alltså måste man markera mappen med bilderna som ligger i "Folders" i Lightroom för att alternativet "Users order" i "Sort" ska var aktivt. Nu är det bara att flytta och sortera som man önskar :)

Hoppas att detta hjälper andra i samma sits.

/M

Jag har sett att direkt efter import av bilderna så är "Latest imports" (eller något liknande namn) markerat, och då är menyvalen annorlunda än om man väljer bilderna genom att klicka på den mapp under rubriken "Folders" man lagt bilderna i. Är det det du menar?

Anders Östberg skrev:
Jag har sett att direkt efter import av bilderna så är "Latest imports" (eller något liknande namn) markerat, och då är menyvalen annorlunda än om man väljer bilderna genom att klicka på den mapp under rubriken "Folders" man lagt bilderna i. Är det det du menar?
Yes! =0)
/M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar