Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus/Panasonic announce Micro Four Thirds!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Olympus / Panasonic announce Micro Four Thirds

Håller med, vänta med kompakt. Går och väntar på Nikon Coolpix P6000 alternativt Panasonic Lumix DMC-LX3 eventuellt Sony DSC-W300.

Nu är det bara att lägga dessa alternativ i "vänteläge" och se vad detta Four Thirds-alternativ från Olympus and Panasonic kommer att erbjuda.

Snart är det julafton / Jan-Olof
 
Mycket intressant...en sådan med en fast vidvinkel hade ju varit den perfekta dogma/gatufotokameran.

Hoppas verkligen att de kommer att satsa på fasta gluggar mellan vidvinkel och normal till det här formatet, det skulle kunna bli ett riktigt intressant komplement till DSLR:en.
 
Wohoo! Jag har fantiserat om en sån kamera sedan jag la min lilla C-770 på hyllan för några år sedan och köpte en E-500.

Nu hade jag sånär siktat in mig på en Panasonic LX3, men den tanken är definitivt lagd på is tills vi får se vad som kommer.

Spännande . . .

:)

Robert
 
Det här var verkligen på tiden tycker jag! Det är dags att göra sig av med stenåldersteknologin med speglar och slutare. Det enda problemet jag ser för tillfället är hur de får till en vettig sökare om de ska ha en. Elektroniska sökare har ju inte direkt rosat marknaden så här långt...

Olympus var först med detta, men jag är helt övertygad om att andra tillverkare kommer med liknande lösningar inom kort. Det har varit väldigt tyst från Sony ett tag nu, vem vet vad de håller på med förutom A900:an???
 
Pyl skrev:
Det har varit väldigt tyst från Sony ett tag nu, vem vet vad de håller på med förutom A900:an???

Tror att Sony är fullt sysselsatt med FF. Misstänker att man vill in i Pro segmentet för man är där redan på video sidan.

Spännande nyhet. Se om Leica kommer med något intressant.
 
Pyl skrev:
Det här var verkligen på tiden tycker jag! Det är dags att göra sig av med stenåldersteknologin med speglar och slutare. Det enda problemet jag ser för tillfället är hur de får till en vettig sökare om de ska ha en. Elektroniska sökare har ju inte direkt rosat marknaden så här långt...

Vet inte om jag skulle kalla speglar för stenåldersteknologi. Mätsökarkameror utan spegel och spegelreflexkameror har ju levt sida vid sida under många år. Jag ser snarare denna utveckling som ett komplement till spegelreflexkameror än en ersättning.

Mätsökarkameror har ju inte riktigt hängt med in i den digitala åldern (åtminstone till vettiga priser), och även om inte detta är en riktig mätsökarkamera, så ska den nog ses som ett billigare alternativ till mätsökare snarare än ersättare för DSLR.
 
Olympus / Panasonic announce Micro Four Thirds!!!

En G11:a från en känd tillverkare lär dyka upp, inom några år, vänta tills dess, förmodas ha FF bildsensor, kort zoom, det senaste måste man ha ...
 
Man kan ju inte bara vänta och vänta... Har man ingen kamera kan man inte heller ta några bilder.
 
mannbro skrev:
Vet inte om jag skulle kalla speglar för stenåldersteknologi. Mätsökarkameror utan spegel och spegelreflexkameror har ju levt sida vid sida under många år. Jag ser snarare denna utveckling som ett komplement till spegelreflexkameror än en ersättning.

Mätsökarkameror har ju inte riktigt hängt med in i den digitala åldern (åtminstone till vettiga priser), och även om inte detta är en riktig mätsökarkamera, så ska den nog ses som ett billigare alternativ till mätsökare snarare än ersättare för DSLR.
Njaa... Mätsökarkamerorna har sin begränsning i att man inte ser exakt vad som kommer att fastna på bilden. Å andra sidan har de en fördel att vara kompakta och tysta (ingen smällande spegel).

Micro 4/3 kan faktiskt förena fördelarna från båda systemen utan att ärva dess nackdelar. Därmed blir systemen föråldrade.

Allt beror på hur bra EVF-sökare de kan åstadkomma. Blir den lika bra som optisk vill väl ingen ha en spegel i huset bara för spegelns skull. Så vitt jag vet finns det inga fördelar med att ha en spegel i kamerahuset. Det är en nödvändig lösning för att kunna se genom objektivet. Kan man skippa den är det bara en fördel (lättare, mindre, billigare kamera, ingen blackout i sökaren, inga rörliga delar som kan gå sönder, inget oljud, lättare att öka fps osv).
 
timofej skrev:
Allt beror på hur bra EVF-sökare de kan åstadkomma. Blir den lika bra som optisk vill väl ingen ha en spegel i huset bara för spegelns skull. Så vitt jag vet finns det inga fördelar med att ha en spegel i kamerahuset. Det är en nödvändig lösning för att kunna se genom objektivet. Kan man skippa den är det bara en fördel (lättare, mindre, billigare kamera, ingen blackout i sökaren, inga rörliga delar som kan gå sönder, inget oljud, lättare att öka fps osv).

Fördelen är ju just som du säger att det medger att man kan få en optisk sökare genom objektivet.

Sökare av live-view typ har definitivt sina fördelar vid viss typ av fotografering, men innan de kan slå ut optiska TTL-sökare så måste de vara billigare och minst lika bra.

Jag tror att det kommer att dröja innan vi får se digitala sökare som är lika bra som optiska sökare till ett lägre pris och med samma hantering, d.v.s. att man slipper ha en vinglig kamera en halv meter framför sig utan man kan ha den stabilt mot pannan och att man får bibehållen autofokushastighet (dagens kontrast-AF är ju långt mycket långsammare än den fasdetekterings-AF som används i SLR-kameror). Dessutom så tror jag att det (till viss del med rätta) finns en viss konservatism bland många fotografer.
 
Senast ändrad:
Tror ni att de förbereder sig för att skrota 4/3 systemet?

När husen kring de s.k. FX formatet börjar krympa i storlek och pris får 4/3 det ganska svårt att hävda sig. Att behålla sensorformatet och utveckla nya hus och objektiv är ett sätt att ta en marknad utan konkurrens, dvs små kompakta kompetenta system.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.