ANNONS
Annons

Studioblixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick hem just det kittet från Photax (1000kr billigare än kaffebrus) nu i veckan, och är över lag nöjd, känns prisvärt.

Stativen känns robusta men lätta.

Softboxarna på 90x70cm är i minsta laget, så har man inte redan andra boxar vill man kanske även investera i någon större för helkroppsfoto.

Väskan var nog den största positiva överraskningen, då den har hjul i ena ändan och går att rulla, samt har ett separat fack för stativen. Dock går det inte att ha båda blixtarna liggandes mot varandra i egna 'sektioner' av väskan man har reflektor monterad (transportskydden för blixtröret går inte att montera när modellampan är isatt, man måste köpa tex. detta i sånt fall: http://www.kaffebrus.com/skydd-for-blixtror-och-lampa-636.html ), så man får ha dem lite 'överlappanade' i väskan, ska posta bild för att förklara :) Observera att reflektorer inte ingår i kittet.

Blixtarna är enkla att hantera, effektdumpningen är bra för att slippa skjuta ett par blixtar efter att man ställt ner effekten. Låsningen för tillbehören känns lite glappig, när tillbehören klickats på plats går det att vicka dem några millimeter hit och dit.

Senast ändrad:
Tack för ditt svar

Hej. Tusen tack för dit svar gällande blixtarna. Tror jag skall satsa på ett sådant paket då. Ditt svar var till stor hjälp för mig. Skall se var jag köper dem. Nybörjare på srudiofoto, men skall lära mig!
Anders

Blixtskyddet och lampor

Skall ännu fråga, Behvör man ha blixtskyddet som länken var på om man är så man fotar lite på olika ställen? Har du alltid reservlampa eller håller de länge länge?

Anders

Jag skulle inte lägga ner blixtarna i en väska utan någon sorts skydd för blixtröret, så antingen plastskyddet eller reflektorer.

Vet inte vilken lampa du menar, men modellampan är ju inget jättekritiskt om den skulle paja när man är ute, så där har jag ingen reserv.

Om du menar blixtröret så räcker det väldigt länge och är ganska pilligt att byta, då har jag mina vanliga kamerablixtar som nödreserv istället ( en kamerablixt inställd på lägsta effekt körd i taket funkar även som blixttrigger när man glömt ladda radiotriggarna :) ) .

Blixtrör

Jo just blixtrören jag mena. Då köper man inga extra såna, utan är bara rädd om dem. Två sofboxar ingick i paketet. Bäst köpa paraply till med. Och så då skydden du tala om då. Du skrev plastskydd med. Följer såndana med? Skall kolla med kaffebrus om de går ner i pris. Såg att de har radiosändare med i sitt paket. Jag har ingen sådan sen förr, men de är inte så dyra heller.
Anders

Re: Blixtrör

AndersGW skrev:
Jo just blixtrören jag mena. Då köper man inga extra såna, utan är bara rädd om dem. Två sofboxar ingick i paketet. Bäst köpa paraply till med. Och så då skydden du tala om då. Du skrev plastskydd med. Följer såndana med? Skall kolla med kaffebrus om de går ner i pris. Såg att de har radiosändare med i sitt paket. Jag har ingen sådan sen förr, men de är inte så dyra heller.
Anders

Spara pengarna för att köpa paraplyer och köp hellre en stor octabox för att kunna ta helfigur med snyggt resultat. Radiotrigger hittar du på E-Bay till bättre priser.

matnyttige skrev:
Skulle en tredje blixt få plats i väskan tro?

Nej, det är nog inte aktuellt, väskan är tillräckligt tight nu när jag har blixtarna som på bilden med ett par paraplyer och andra mindre tillbehör utspridda över dem.

Kanske om man skulle ta ur stativen, det undre facket separeras från det stora genom en flexibel vägg, får testa vid tillfälle.

Hej. Tack för dina bifogade sidor. I dagens värld kan faktiskt kopior vara lika intressanta som orinal ibland.

Anders

Hej. Kollat på dina ritningar och din studio, då jag håller på och bygger upp en egen i en källar nu. Har fått mina blixtar. Men röje ri källaren som bäst. Någon fråga.

- I källaren finns nu lysrör i taket. Kan de vara kvar eller vilken skall vara belysningen. Blir ju kolsvart om jag bara har blixtarna *ler*

- Använder du paraply blixt eller bouncher? I mitt paket fanns två bouchrar, men har även paraplyn. OM man har paraply, vilka fungerar då bäst. Svarta, vita silver eller vad?

- Vilken bländare fotar du dina mofeller på?

Hoppas du kan svara mig. Tack!

Maxieboy skrev:
Det kommer att fungera alldeles utmärkt. Jag har själv motsvarande ljus till min studio.

Hej Max. Kollat på dina ritningar och din studio, då jag håller på och bygger upp en egen i en källar nu. Har fått mina blixtar. Men röje ri källaren som bäst. Någon fråga.

- I källaren finns nu lysrör i taket. Kan de vara kvar eller vilken skall vara belysningen. Blir ju kolsvart om jag bara har blixtarna *ler*

- Använder du paraply blixt eller bouncher? I mitt paket fanns två bouchrar, men har även paraplyn. OM man har paraply, vilka fungerar då bäst. Svarta, vita silver eller vad?

AndersGW skrev:
Hej Max. Kollat på dina ritningar och din studio, då jag håller på och bygger upp en egen i en källar nu. Har fått mina blixtar. Men röje ri källaren som bäst. Någon fråga.

Hej,

Du kan ju byta ut lysrören mot någon spotlight som du kan sätta i ögonen på din modell. Dels blir det lättare att fokusera på ögonen dels bli pupillerna mindre och färgerna i iris framträder bättre.

Jag har vanlia glödlampor i taket och det stör inte när man har blixtar med mycket ljus i. Du kan använda bländare 8 - 10 i studion beroende på hur starka blixtar du har. Om du tar en bild med bländare 8 utan blixt så ser du hur mycket av ditt glödlampsljus som kommer att påverka bilden. Förmodligen ingenting. Bilden blir nog alldeles svart!!! Lysrörsljus kan vara lurigare med många olika våglängder på ljus. Prova dig fram och berätta sedan om dina erfarenheter.

Jag använder bara bouncer vid vanliga modellbilder. Jag föredrar det mjuka ljuset framför paraplyernas hårda skuggor. Paraplyer sprider ljuset ganska mycket och det jag försöker eftersträva är kontroll, över ljuset. Om du skall fota fine art nude och liknande så kan paraplyer vara bra. En snoot koncetrerar ljuset och kan bli väldigt snyggt. Mina bouncers är en åttakantig 170cm och en 120x70cm den mindre snett bakifrån och den större snett framifrån. Prova tills du är hittar det du gillar. En skyltdocka är den perfekta modellen för att testa på. Levande modeller blir trötta och ställer krav....

Lycka till

Maxieboy skrev:
Hej,

Du kan ju byta ut lysrören mot någon spotlight som du kan sätta i ögonen på din modell. Dels blir det lättare att fokusera på ögonen dels bli pupillerna mindre och färgerna i iris framträder bättre.
Smaken är ju som baken men de flesta porträttfotografer och modemagasin föredrar stooora pupiller.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.