Knight Palm
Aktiv medlem
Via eBay Cameta auctions, så säljer Olympus America ut factory demos med garantier som nytt, men till reducerade priser. Jämför t.ex. med B&H Photo, där detta supertele nytt kostar $5,699.95. I Sverige tar Cyberphoto 65395 SEK och Scandinavian Photo 69995 SEK.
Om man funderar på en import, så skulle detta demo-ex i så fall komma att kosta, om mina uträkningar stämmer:
Finns på eBay USA med Item number: 160163444594 för US $4,399.95. Frakten hit kostar $85. Totalt i dollar: $4485.
Tullavgift 6.7% och 25% påslag för moms, expavg. på 125 SEK, ger en slutsumma på 39120SEK.
Det här objektivet byggdes som ett showcase över vad som kunde vara möjligt att åstadkomma med 4|3 systemet. Det mekaniska är en mycket robust och precisionstillverkad pjäs i Al-legering, som numera byggs enbart på beställning. Optiskt sett det skarpaste som säljs till 4|3 systemet, enligt MTF-kurvorna, mao. är det "kontrast-kungen" bland objektivena till en 4|3-kamera. Frånvaron av en extra linsgrupp för IS/VR ger en optiskt stabilare och mer centrerad lins-konstruktion, en egenskap som f.ö. även delas med Sonys AF 300mm F2.8 G SSM (SAL-300F28G).
Olympus 300mm/F2.8 är en extrem glugg, om man beaktar dess bildvinkel faktiskt motsvarar ett 600mm för 135-film. I motsvarande grad är det också dubbelt så väl korrigerat för optiska defekter, så att det motsvarar upplösningen hos ett med 600mm brännvidd för film. Därför är det rimligare att jämföra Olympus 150mm/F2.0 mot ett 300mm objektiv för en 24x36mm sensor.
Enda funktionsmässiga nackdelen med objektivet är att det saknar den kommande snabba SWD för AF, så förflyttningen av de stora linsgrupperna sker inte blixtsnabbt, i alla fall inte när en liten E-400 utan vertikalgrepp står för batteri-energin.
Notera att MTF-kurvorna för 4|3-systemet redovisas med 20lp/mm samt 60lp/mm, dvs mätningar med hårdare krav än med optik för 135-film. Optiskt sett är det således både konstruerat och tillverkat med högre krav än om det bara skulle användas för 135-film eller 24x36mm sensorer. Monterat på en 10Megapixel E-400 kamera, så är det fortfarande kameran och inte objektivet som sätter upplösningsgränsen. 10 megapixel på en E-400 motsvarar med samma pixeltäthet 40 megapixel på en 24x36mm sensor.
Med en bildvinkel på bara 4.2º, så motsvarar detta ett 600mm för 24x36mm film. Med den kommande telekonvertern EC-20, så erhålles ett 600mm/F5.6, (motsvararande 1200mm för 24x36 film), vilket monterat på kameror med inbyggt bildstabilisering (IS), såsom hos E-510 & efterträdaren till E-1, ger ett mycket kompakt kit, som t.o.m. enkelt kan checkas in som handbagage på flyget.
Den finske naturfotografen Lauri Sippu, är nog den som gjort detta objektiv mest känt här i Norden i alla fall. Rekommenderar starkt hans sidor med inspirerande fotos på vilda fåglar och djur.
Ref:
Om man funderar på en import, så skulle detta demo-ex i så fall komma att kosta, om mina uträkningar stämmer:
Finns på eBay USA med Item number: 160163444594 för US $4,399.95. Frakten hit kostar $85. Totalt i dollar: $4485.
Tullavgift 6.7% och 25% påslag för moms, expavg. på 125 SEK, ger en slutsumma på 39120SEK.
Det här objektivet byggdes som ett showcase över vad som kunde vara möjligt att åstadkomma med 4|3 systemet. Det mekaniska är en mycket robust och precisionstillverkad pjäs i Al-legering, som numera byggs enbart på beställning. Optiskt sett det skarpaste som säljs till 4|3 systemet, enligt MTF-kurvorna, mao. är det "kontrast-kungen" bland objektivena till en 4|3-kamera. Frånvaron av en extra linsgrupp för IS/VR ger en optiskt stabilare och mer centrerad lins-konstruktion, en egenskap som f.ö. även delas med Sonys AF 300mm F2.8 G SSM (SAL-300F28G).
Olympus 300mm/F2.8 är en extrem glugg, om man beaktar dess bildvinkel faktiskt motsvarar ett 600mm för 135-film. I motsvarande grad är det också dubbelt så väl korrigerat för optiska defekter, så att det motsvarar upplösningen hos ett med 600mm brännvidd för film. Därför är det rimligare att jämföra Olympus 150mm/F2.0 mot ett 300mm objektiv för en 24x36mm sensor.
Enda funktionsmässiga nackdelen med objektivet är att det saknar den kommande snabba SWD för AF, så förflyttningen av de stora linsgrupperna sker inte blixtsnabbt, i alla fall inte när en liten E-400 utan vertikalgrepp står för batteri-energin.
Notera att MTF-kurvorna för 4|3-systemet redovisas med 20lp/mm samt 60lp/mm, dvs mätningar med hårdare krav än med optik för 135-film. Optiskt sett är det således både konstruerat och tillverkat med högre krav än om det bara skulle användas för 135-film eller 24x36mm sensorer. Monterat på en 10Megapixel E-400 kamera, så är det fortfarande kameran och inte objektivet som sätter upplösningsgränsen. 10 megapixel på en E-400 motsvarar med samma pixeltäthet 40 megapixel på en 24x36mm sensor.
Med en bildvinkel på bara 4.2º, så motsvarar detta ett 600mm för 24x36mm film. Med den kommande telekonvertern EC-20, så erhålles ett 600mm/F5.6, (motsvararande 1200mm för 24x36 film), vilket monterat på kameror med inbyggt bildstabilisering (IS), såsom hos E-510 & efterträdaren till E-1, ger ett mycket kompakt kit, som t.o.m. enkelt kan checkas in som handbagage på flyget.
Den finske naturfotografen Lauri Sippu, är nog den som gjort detta objektiv mest känt här i Norden i alla fall. Rekommenderar starkt hans sidor med inspirerande fotos på vilda fåglar och djur.
Ref: