Annons

Olympus Zuiko Digital ED 300mm F/2.8 Lens

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Via eBay Cameta auctions, så säljer Olympus America ut factory demos med garantier som nytt, men till reducerade priser. Jämför t.ex. med B&H Photo, där detta supertele nytt kostar $5,699.95. I Sverige tar Cyberphoto 65395 SEK och Scandinavian Photo 69995 SEK.

Om man funderar på en import, så skulle detta demo-ex i så fall komma att kosta, om mina uträkningar stämmer:

Finns på eBay USA med Item number: 160163444594 för US $4,399.95. Frakten hit kostar $85. Totalt i dollar: $4485.

Tullavgift 6.7% och 25% påslag för moms, expavg. på 125 SEK, ger en slutsumma på 39120SEK.

Det här objektivet byggdes som ett showcase över vad som kunde vara möjligt att åstadkomma med 4|3 systemet. Det mekaniska är en mycket robust och precisionstillverkad pjäs i Al-legering, som numera byggs enbart på beställning. Optiskt sett det skarpaste som säljs till 4|3 systemet, enligt MTF-kurvorna, mao. är det "kontrast-kungen" bland objektivena till en 4|3-kamera. Frånvaron av en extra linsgrupp för IS/VR ger en optiskt stabilare och mer centrerad lins-konstruktion, en egenskap som f.ö. även delas med Sonys AF 300mm F2.8 G SSM (SAL-300F28G).

Olympus 300mm/F2.8 är en extrem glugg, om man beaktar dess bildvinkel faktiskt motsvarar ett 600mm för 135-film. I motsvarande grad är det också dubbelt så väl korrigerat för optiska defekter, så att det motsvarar upplösningen hos ett med 600mm brännvidd för film. Därför är det rimligare att jämföra Olympus 150mm/F2.0 mot ett 300mm objektiv för en 24x36mm sensor.

Enda funktionsmässiga nackdelen med objektivet är att det saknar den kommande snabba SWD för AF, så förflyttningen av de stora linsgrupperna sker inte blixtsnabbt, i alla fall inte när en liten E-400 utan vertikalgrepp står för batteri-energin.

Notera att MTF-kurvorna för 4|3-systemet redovisas med 20lp/mm samt 60lp/mm, dvs mätningar med hårdare krav än med optik för 135-film. Optiskt sett är det således både konstruerat och tillverkat med högre krav än om det bara skulle användas för 135-film eller 24x36mm sensorer. Monterat på en 10Megapixel E-400 kamera, så är det fortfarande kameran och inte objektivet som sätter upplösningsgränsen. 10 megapixel på en E-400 motsvarar med samma pixeltäthet 40 megapixel på en 24x36mm sensor.

Med en bildvinkel på bara 4.2º, så motsvarar detta ett 600mm för 24x36mm film. Med den kommande telekonvertern EC-20, så erhålles ett 600mm/F5.6, (motsvararande 1200mm för 24x36 film), vilket monterat på kameror med inbyggt bildstabilisering (IS), såsom hos E-510 & efterträdaren till E-1, ger ett mycket kompakt kit, som t.o.m. enkelt kan checkas in som handbagage på flyget.

Den finske naturfotografen Lauri Sippu, är nog den som gjort detta objektiv mest känt här i Norden i alla fall. Rekommenderar starkt hans sidor med inspirerande fotos på vilda fåglar och djur.

Ref:
 

Bilagor

  • zd300f28s400.jpg
    zd300f28s400.jpg
    27.8 KB · Visningar: 1,256
Object Isolation

Med en brännvidd på 425mm (ZD300mm & EC-14) och med bländare 4.0, så fås skärpedjupet vid motivavståndet 5m till knappa 16mm. Tar man av telekonvertern, så får man skärpedjupet till 22mm för brännvidden 300mm och bländare 2.8. Med den nya telekonvertern i antågande, så fås skärpedjupet till 10mm för motsvarande brännvidden 600mm (ZD300mm & EC-20) och med bländare 5.6.

Bildvinkeln räknat på diagonalen blir för de tre fallen med bara objektivet, samt med de olika telekonvertrarna: 4.1º @ 300mm, 2.9º @ 425mm och 2.1º @ 600mm bränvidd. (Ett 1200mm supertele för 24x36mm film får följdaktligen också bildvinkeln 2.1º).

Testbilderna nedan är tagna på full bländaröppning och med EC-14, dvs vid 425mm @ f/4.0. När skärpedjupet är så smalt, vill det till att autofokussystemet är exakt. Det är det också, skärpan låser in imponerande exakt där man så önskar. Där har det modernare objektiv/bajonett-protokollet i Four Thirds-standarden en klar fördel, genom att det inte heller behöver stödja gamla gluggar från en svunnen filmepok.

Ref:
 

Bilagor

  • p6150032mm400.jpg
    p6150032mm400.jpg
    73.6 KB · Visningar: 1,150
Bokeh

"Bokeh is subjective, but it is not an illusion."

Sony alpha STF 135mm f/2.8 [T4.5]* är det objektiv som brukar framhållas som exklusivt i samband med Bokeh egenskaper. En längre brännvidd brukar också vara till fördel.

Bokeh-egenskaperna hos 300mm super-telet har jag inte kikat närmare på, men om jag har lite skakningsoskärpa med i bilden, så blir den något vass. Förståeligt, eftersom objektivet ju är optimerat för just kontrast och skärpa. Ett kamerahus såsom E-510 med inbyggd bildstabilisator kan förmodligen råda bot på detta. Även vegetationens rörelse för vinden kan vid långa exponeringstider ge en något vass bokeh.

Bokeh-utseendet beror ju bl.a. på avståndet till motivet, för- och bakgrunden, samt även val av bländare. T.ex. en bra standardzoom (ZD 14-54mm/F2.8-3.5) kan under vissa omständigheter uppvisa en bra bokeh, i andra fall en sämre.

Jag har inte sett någon jämförelse beträffande bokeh mellan 300mm/F2.8, 150mm/F2.0, 50mm/F2.0, eller 25mm/F1.4, vilka de tre senare skulle vara de övriga kandidater som vanligtvis framhålles erbjuda bra bokeh-egenskaper.

Ref:
 

Bilagor

  • p6150030m400.jpg
    p6150030m400.jpg
    57.9 KB · Visningar: 1,147
Alternativa långa brännvidder

Om man är ute efter ett riktigt långt tele till en Four Thirds kamera, så finns det några att välja på för 300mm brännvidd och längre. Till de ljusstarkare varianterna kan även telekonvertrarna EC-14 & EC-20 användas. Beträffande kravet på optiska prestanda, så önskar man att kunna använda dessa långa objektiv även på de största bländaröppningarna. Slutligen kravet på kvalitetskontroll är också en besvärande osäkerhetsfaktor.

• Sigma APO 135-400mm F4.5-5.6 DG (270-800mm ekv. 135-film)
• Sigma APO 50-500mm F4.0-6.3 EX DG HSM (100-1000mm ekv. 135-film)
• Sigma APO 300-800mm F5.6 EX DG HSM (600-1600mm ekv. 135-film)

• Olympus ZD ED 70-300mm/F4.0-5.6
• Olympus ZD ED 300mm/F2.8

Förutom ovanstående objektiv som har en 4|3-bajonett, så finns även möjligheten att med olika adaptrar använda en uppsjö av gamla manuella objektiv med långa brännvidder. Dessa har i dagsläget tre nackdelar:

• Ingen koppling till bländarstyrning, så att all exponeringsmätning måste ske manuellt.
Focus confirmation indicator saknas på Olympus-husen, däremot så har Panasonic-husen denna möjlighet.
Image Stabilization fungerar inte på Olympus-husen, eftersom ingen inmatning av aktuell brännvidd för närvarande kan ske.

Beroende på budget, så finner man den nya Olympus-zoomen 70-300mm mycket prisvärd, samt att de publicerade MTF-kurvorna bådar mycket gott för dess prestanda. Upp till 300mm brännvidd, så finns det inget ljusstarkare budgetalternativ. Sigmas 50-500mm kan dock vara intressant genom dess längre brännvidd. Räkna dock med att praktiskt behöva använda f/8 vid 500mm brännvidd på Sigman, eftersom en nedbländning på ett steg kan behövas för att förbättra dess skärpa.

Det kompromisslöst bästa valet map. optiska egenskaper blir naturligtvis också det dyraste. För nästan fyra gånger mer än Sigman, får man ett miljötätat och ljusstarkt objektiv, vilket förstås bara är ett alternativ om det finns en budget för detta. Med telekonvertern EC-14 får man ett ljusstarkt och optiskt enastående 425mm/F4 och förhoppningsvis med den kommande telekonvertern EC-20, så blir de optiska prestanda vid 600mm/F5.6 också tillfredställande.

När nu Cameta säljer ut ett antal av dessa fabriksdemo-objektiven, så kan man spekulera i varför? Är det demo-prylar från den av Olympus sponsrade nyligen genomförda US Open tävlingen, eller är det så att det kommer en ersättare till 300'an med den snabbare SWD-drivningen för AF? Skall 300'an vara ett "flaggskepp" i Zuiko-programmet, så bör det även vara minst lika snabbt som konkurrenternas med ultraljud-drift. Tills nu har en uppdatering inte varit aktuell, men i och med nya E-3 i antågande, så ter sig en uppdatering för att erhålla AF-prestanda i toppklass mycket aktuell.

De aktuella objektiven som Cameta nu säljer, tycker jag därför ser mycket lockande ut, eftersom de säljs med garanti. Vad är alternativet till att köpa nytt? Ett ZD ED 300mm/F2.8 tillhör nog rariteterna på auktionssiterna, och det är även en risk att köpa osett och begagnat. Risken för överraskningar kan nog göra en lite nervös vid den här prisnivån. Bättre då att leta bland ett antal foto communities, där sannolikheten att hitta ett objektiv är större, samt risken att bli blåst bör vara mindre.

P.S: Det finns fortfarande kvar åtminstone ett 300/2.8 på eBay med Item number: 160164028126

Ref:
 

Bilagor

  • 300lenscloseup400.jpg
    300lenscloseup400.jpg
    88.1 KB · Visningar: 1,069
Extreme Reach with the Olympus E-3

Extreme Reach with the Olympus E-3
Combine the Four-Thirds camera's 2x lens factor and the EC-20 2x teleconverter with the Zuiko 300mm f/2.8 for a hand-holdable, ultra-portable, Image stabilized 1200mm f/5.6 equivalent lens!
By Jack Howard
January 2008


Trevligt att Popular Photography uppmärksammar de extrema gluggarna i Four-Thirds.
Kolla gärna bilderna (Image Quality Gallery) i artikeln på fåglar och djur tagna handhållna med den IS-försedda E-3 & 300mm samt med den nya 2x telekonvertern EC-20. Om inte 600mm/F5.6 räcker till, så finns ett Sigma 300-800 f/5.6 EX APO HSM AF DG, som har döpts till "Sigmonster" pga. dess brutala storlek.

Man kan ju hoppas att intresse och efterfrågan på längre super teleobjektiv ökar så pass mycket, att Olympus finner det ekonomiskt att lansera nya SHG-klassade objektiv i härad 400mm till 600mm, för de som önskar max pixeldensitet och räckvidd för speciellt fågelfoto.

Ref:
 
300mm med EC-25 (600mm/F5.6)

Med en 2x telekonverter kommer man närmare, populärt för att fota vingförsedda.
Här är några bilder på objekt med andra typer av vingar.

Kameran som använts är en E-3a, bilderna körda genom Viewer2, gradation=AUTO som tillför något brus, vilket syns i 100% utsnitt.

Väntar på en E-7a!
 

Bilagor

  • P8158026v400.jpg
    P8158026v400.jpg
    50.2 KB · Visningar: 662
  • P8158025v300.jpg
    P8158025v300.jpg
    35.2 KB · Visningar: 668
  • P8158025v400.jpg
    P8158025v400.jpg
    84.5 KB · Visningar: 672
Jag hoppas att det är ngt fel på hans EC-20 då han har högre upplösning med att beskära & förstora bilden än med EC-20...
 
EC-20 heter den ju, (blandade in EX-25).

Inget går naturligtvis upp emot glasvolym, när det gäller långa brännvidder. Nackdelen är förstås att det blir så väldigt tungt. Jag kan själv inte ens hålla en 10x kikare stilla nog för att se detaljer på vindkraftparkens fortskridande. Därför smackar jag på en TC på supertelet och tar till stativet.
Jag är helt klart mycket nöjd med resultatet, såsom utsnittet här i 100% crop.

Hela 3MW ska en sån här snurra kunna ge. Tre av dessa pryder nu Middagsberget (684 möh) på lite olika höjder.
 

Bilagor

  • P8168035v400.jpg
    P8168035v400.jpg
    93.2 KB · Visningar: 546

Vore trevligt. Måste säga dock att jag tycker att E-3 var på några sätt sämre än E-1 och jag skulle gärna se en E-7 med mycket av E-1 huset med större sökare, större TFT skärm, bättre system för tumfokusering. Det kändes som om E-3/E-5 var ett steg ner i professionalitet: inget härdat glas på TFT (repas löjligt lätt), sämre färger, mer plast i huset och sämre kontrast i sökaren (tycker faktist att E-1 tillät lättare manuell fokus). Tyvärr lär jag inte se något sådant.
 
ANNONS