Annons

Canon 24-70L Dålig skärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Österdahl

Aktiv medlem
Hej!
Har nyligen fått hem ett objektiv från justering då jag tyckte skärpan var åt skogen i 24mm:s-läget på bländare 2.8.
Dock såg jag ingen förbättring efter justeringen och skickade tillbaka det.
Jag skulle vilja ha synpunkter från er om detta verkligen är acceptabelt innan jag diskuterar vidare med firman som justerat.
Bifogar bild med f/2.8 och en med f/5. (100% crop)

Bilagor

• bländare2,8 bes.jpg
    bländare2,8 bes.jpg
    65.3 KB · Visningar: 1,139
Tycker det ser lite för oskarpt ut. Är det taget utan filter osv?

Vart skickade du den för justering? Var det till SCC i Väsby är jag inte förvånad om det inte blev någon skillnad.

Robert_Vallentuna skrev:
Tycker det ser lite för oskarpt ut. Är det taget utan filter osv?

Vart skickade du den för justering? Var det till SCC i Väsby är jag inte förvånad om det inte blev någon skillnad.

Nej, inget filter på. Nej detta är inte skickat till SCC.

jag har inte sett nån oskärpa i 24mm läget
prova fota en lutande tumstock o se om du har front eller backfokus, luta den 45 grader o fota den på lite olika avstånd.

Ett vanligt fel på den gluggen som jag och många andra drabbats av är att den bakfokuserar grovt i vidvinkelläget.

Så ska det inte vara, fick min utbytt och den jag har nu fokuserar perfekt, den är skarp på alla bländare och brännvidder.

Ok Björn, bara att avvakta och se om de kan fixa den då...
Skulle skärpan efter justering se ut som ditt exempel med katten är jag helt nöjd :).

Det ser för bedrövligt ut och det är helt klart att du ska få den fixad eller bytt!

Sannolikt bakfokus. Tipset med tumstock eller linjal är bra. Eller så kan du ställa ett gäng batterier brevid och framför varandra i en rad och fokusera på det i mitten. Blir batteriet två steg bakom skarpt vet du ju var felet ligger. Skicka bilden till serviceverkstaden och be dem göra sitt jobb den här gången. Blir resultatet inte bra då skulle jag kräva att få byta objektiv. Kolla gärna med dina andra objektiv och pröva ditt 24-70mm på någon annan kamera, bara för att se att det inte är din kamera som kommit ur gängorna.

/Pontus

Österdahl skrev:

Skulle skärpan efter justering se ut som ditt exempel med katten är jag helt nöjd :).

Jo, fast grejen är väl att Björns kattbild är tagen på 67mm och inte 24, eller har jag fattat det fel? Det första exemplaret av 24-70:n som jag skickade tillbaka till Cyberphoto var oskarpt på 24mm, men på 70 (och strax under) fanns absolut inget att klaga på.
Björn, du har alltså inte lagt märke till någon som helst skillnad i skärpa på 24 och 70mm?

lastrand skrev:
Jo, fast grejen är väl att Björns kattbild är tagen på 67mm och inte 24, eller har jag fattat det fel? Det första exemplaret av 24-70:n som jag skickade tillbaka till Cyberphoto var oskarpt på 24mm, men på 70 (och strax under) fanns absolut inget att klaga på.
Björn, du har alltså inte lagt märke till någon som helst skillnad i skärpa på 24 och 70mm?

På det första exemplaret var det stor skillnad. Den nya funkar bra över hela zoomområdet.

Här är en ganska färsk bild på 24 mm 2,8 tagen med gluggen och 5D. Fokuseringen är på ansiktet i spegeln. Bilden är visserligen efterbehandlad men skärpan fanns där och fokus var rätt från början.

http://www.sorkin.se/coppermine/cpg...niskor/brollop/viklund/Viklund_061216_029.jpg

Okej, när du säger efterbehandlad, inbegriper det skärpning i efterhand? Tog en snabbkoll på mina 24mm-bilder, men har ingen direkt bra jämförelsebild så jag tänkte jag skulle knäppa en när tillfälle ges.

Visst ligger det viss skärpning på detaljer i bilden men den var bra från början. Det gäller i stort alla bilder jag tar med denna glugg utom när jag klantar mig.
Jag testade naturligtvis ersättningsgluggen ingående då jag fick den efter strulet med det första exet. Den fokuserar som den ska men jag har inte linjalbilderna kvar från det.

Pongu skrev:
Det ser för bedrövligt ut och det är helt klart att du ska få den fixad eller bytt!

Blir resultatet inte bra då skulle jag kräva att få byta objektiv.

Kolla gärna med dina andra objektiv och pröva ditt 24-70mm på någon annan kamera, bara för att se att det inte är din kamera som kommit ur gängorna.

/Pontus

Tack! Det var lite detta jag var ute efter att få veta, att det inte är ok.

Hmmm, svårt tror jag (beg-köpt i höstas). Eller?

Funkar bra med andra gluggar.

Österdahl skrev:
Hmmm, svårt tror jag (beg-köpt i höstas). Eller?
Det är nog inte så svårt att justera/kalibrera. Kan dock ta några veckor. Har aldrig behövt göra detta med ett Canon-objektiv, men jag tror en del har fått det gjort gratis på goodwill.

Sigma vägrade justera ett av mina objektiv (strax över ett år gammalt, men köpt beg) på goodwill, vilket man bör tänka på innan man köper deras objektiv utan garanti. Tycker detta är ganska dåligt. Sigma tar 660kr +moms +frakt för justeringen.

/Pontus

ANNONS