Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den andra bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
Den Andra Bilden
Den andra bilden är en övning i bildseende och bildskapande för alla som är intresserade av att utveckla sig som fotograf. Såväl erfarna som oerfarna fotografer kan delta. Övningen körs en gång i månaden med start den 15:e och under övningens gång jobbar man i par som slumpats fram.

I korthet ska man göra en bildtolkning, läsa och förstå en bildtolkning samt producera ett fotografi. Dock kommer man att behöva en del tid för funderande, därför deadline för övningen den siste varje månad.

Man måste således anmäla sig och efter den 15:e varje månad är det för sent att dra sig ur annars kan den "partner" man slumpats ihop med inte fullföra sin del av övningen.

Anmälan gör man genom att posta ett inlägg i denna tråd. Alla anmälda före den 15:e slumpas ihop i par. Slumpning sker någon gång under den 15:e (vanligtvis morgon) och försenade anmälningar efter att slumpning genomförts och publicerats i denna tråd kan inte vara med förrän nästa omgång.

Övningen kan inte slutföras utan partnerns hjälp – hamnar man i tidsbrist eller av andra skäl får problem att hinna klart till den siste, informera partnern via gästboken eller kontaktlänken. Det är viktigare att man löper linan ut än att man håller deadline.

Vi försöker i möjligaste mån hålla oss inom naturfotogenren (vitt tolkad) genom hela övningen, det blir dock ingen kvarsittning om man avviker från detta.

Omgången startas när de framslumpade paren postats i denna tråd. Alla instruktioner skall utföras av bägge personerna i ett par – synkronisering krävs vid ett par steg. Tre foruminlägg måste göras av varje person i ett par, dessa obligatoriska inlägg gör vi alltid i en separat omgångstråd speciellt skapad av slumparen för varje ny omgång. Adressen till omgångstråden publiceras samtidigt som slumpningen publiceras. Inga andra inlägg skall göras i omgångstråden, alla frågor, kommentarer och spontana utrop görs i denna tråd. Den som bara vill ha bevakningsmail när något viktigt inträffar bevakar därför omgångstråden och inte denna tråd.

För läsbarhetens skull ligger varje enskild instruktion i övningen som ett eget inlägg nedan – läs dock igenom alla innan du börjar samt Viktigt!-inlägget på slutet.

Slutligen, perioden mellan den 1:e och 15:e varje månad körs inte denna övning, men vi har i allmänhet mindre kortare bildskapande övningar i denna tråd

Helgläxa

som man kan haka på om man har lust.

Välkommen att delta!
 
1. Bilden som har "DET".

Det finns en enorm källa av fotografier på fotosidan. Jag är övertygad om att ni någon gång har sett DEN DÄR bilden som har DET. Dvs en bild som av olika skäl berört er extra mycket. En bild som har sagt "KATCHAPIONG" i hjärnan. En bild som har ett speciellt budskap, symbolik eller gett er en klar och tydlig känsla för något. Den behöver däremot inte vara estetiskt fulländad.

Finn fram den bilden (om ni tycker att ni inte har sett en sådan bild än på Fotosidan får ni välja en som åtminstone sa "piong" i hjärnan).

Den här bilden är nu er "hemlighet". Ingen får veta vilken bild ni valt, minst av allt er partner. Därför ska ni heller inte välja någon av er partners bilder.

Lägg ett bokmärke till bilden – ni kommer att behöva den i flera av de följande instruktionerna.
 
2. Analysinlägg

Skapa ett nytt inlägg i omgångstråden. Rubriken på inlägget ska vara "Min analys för [er partners namn]"

I inlägget ska ni nu utförligt delge era känslor för bilden ni valde i steg 1 och era tolkningar av densamma. Denna analys ska inte beskriva bilden (t ex "bilden jag sett är grön och har ett mustigt linjespel"). Den ska heller inte beskriva hur den framställts ( t ex "Bilden jag har sett är tagen på natten och har en häftig skakoskärpa").

Ni ska enbart beskriva era känslor för bilden, och era tolkningar av eventuellt budskap och/eller symbolik (t ex "Bilden jag har sett illustrerar döden, och jag upplever personligen att den beskriver hur vi människor på olika sätt bidrar till att sprida död omkring oss i naturen. Bilden ger en ödslig tom ledsam känsla men ger också en antydan om hopp inför framtiden." skulle kunna vara en beskrivning av följande av Peter Thållens vackra bilder: The Fallen Angel).

Desto utförligare ni beskriver era tankar runt bilden, desto mer hjälper ni er partner.

Posta inlägget.
 
4. Läs, Fundera och Fotografera

Läs er partners analys. Fundera ut hur ni skulle illustrera detta i ett fotografi. Bege er sedan ut och skapa det fotografiet efter eget huvud.

Lätt som en plätt :)
 
5. Publicera och Länka

Publicera det framställda fotografiet i valfri pool. Skapa ett nytt inlägg i omgångstråden med rubriken "Min bildtolkning för [er partners namn]" och länka till bilden.
 
7. Kommentera

Kommentera er partners bild. OBS! Gör inga jämförelser med originalbilden, kommentera den förutsättningslöst på samma analytiska sätt som i steg 2.
 
9. Avslöja.

Skapa ett nytt inlägg i omgångstråden med rubriken "Min valda bild för [er partners namn]" och länka till bilden ni valde i steg 1.

Skratta :)

Här kan det vara lämpligt att meddela fotografen av originalbilden, t ex via gästboken, att vi har använt den som pedagogiskt underlag. Han/hon lär annars få en massa oförklarliga tittar på bilden. Det är också lämpligt att klistra in den analys du gjorde i steg 2 som kommentar till bilden eftersom du de facto skapat en väldigt konstruktiv kommentar med din analys.
 
Viktigt!

Den här övningen är ingen tävling.

Syftet med denna övning är heller inte att försöka framställa en ny bild som ser likadan ut som originalbilden (jag skulle för övrigt bli mycket förvånad om de ens påminner om varandra). Det finns ingen "rätt" eller "fel" andra bild. Det är heller inte meningen att den ena ska klassas som "bättre" eller "sämre" än den andra (eventuella åsikter om detta håller man för sig själv).

Syftet är att försöka lära sig att se och tolka bilder och bildbudskap, delge den tolkningen och se hur den tolkningen i sin tur tolkas av nästa person. Vi försöker oss också på att planera och baka in budskap eller känslor i en bild vi producerar. Vi kommer inte att bli experter på det över en natt, och somliga kommer säkert att lyckas bättre än andra. Det är en nyttig övning, men vi skall inte jämföra oss med varandra – vi har alla olika förutsättningar och erfarenhetsnivå.

Framgångsrik pedagogik bygger på uppmuntran. Vi sågar inte varandras försök utan håller ett öppet sinne och respekterar varandras varierande erfarenheter och kunskaper. Önskar man hård kritik på sin framställda bild lägger man den lämpligtvis i poolen "Hård Kritik".

Vi kommer i slutändan att få se ett alternativt fotografi som i varierande grad återspeglar budskap/känsla som finns i ett annat fotografi. Det kommer ge oss en insikt i att det finns många vägar som bär till Rom.

Några råd och riktlinjer
- Utför steg 1 och 2 så fort som möjligt för att ge er partner de bästa förutsättningarna.
- Välj en bild (steg 1) och framför allt gör en analys (steg 2) som är praktiskt möjlig för er partner att fotografera på den, i det hänseendet, relativt korta tid vi har. Exemplet jag gav i steg 2 är därför ett dåligt exempel eftersom det mer eller mindre kräver att er partner lyckas gräva upp något "dött" i naturen. Analyser som antyder en bestämd geografi, en viss årstid eller ett visst väder kan också bli svåra att genomföra (det är däremot OK att välja en bild som visar t ex pingviner så länge det inte antyds i analysen). Det är därför viktigare att du väljer en bild i steg 1 som du kan ge en idéskapande analys av än att den är estetiskt fulländad.
- När ni läser er partners analys försök identifiera de element – nyckelord - i analysen som skulle kunna illustreras fotografiskt. Räkna inte med att ditt slutliga fotografi kommer att kunna möta analysen på alla punkter – välj de element du tror du kan klara av.
- Efterredigering i datorn är OK så länge vi håller oss inom Fotosidans definition av omanipulerad bild. Estetiken är inte det viktigaste i denna övning – det viktigaste är att försöka få fram ett budskap eller en känsla.
- Det är OK att arrangera sin bild – men det ska anges i bildbeskrivningen i så fall vad som är arrangerat.
- Har man använt någon metod – te x skakoskärpa, imma på linsen för softning etc – anger man detta också i bildbeskrivningen. Det kan också vara pedagogiskt värdefullt att ange varför man valde den specifika metoden.
- Ni har rimligt gott om tid på er – jag rekommenderar att ni lägger det mesta av den tiden på planeringen av ert fotografi.

Om något är oklart – posta frågan här så alla kan se den (det kanske är fler som ser samma oklarhet).

Titta gärna på hur tidigare omgångar av denna övning genomförts i den här tråden, och när den första gången kördes i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=63986

Lycka till! :)
 
Vill gärna vara med

Har inte aktivt tagit del här tidigare, men följt "Den andra bilden" med stort intresse. Eftersom tolkningen av bilder och förmedlandet av budskap är både spännande och lite diffust skulle jag gärna vilja vara med i nästa omgång!
/Christina
 
Jag är med! Detta är nyttigt, utvecklande och inspirerande!
Jag kan dock inte kliva in förrän den 16.
/
Bettan
 
Lysande! Nu är vi i alla fall tillräckligt många för att dett ska vara praktiskt möjligt att slumpa paren :)

Men det finns plats för fler!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.