ANNONS
Annons

Filter påverkar skärpan!

Produkter
(logga in för att koppla)

Omar

Aktiv medlem
Hej

Köpte ett 400mm 5.6 och testade det hemma och såg riktigt skarpt ut. Väl ute i fält satte jag på ett Hoya HMC 77mm Skylight (1B) för att skydda fronten. Bilderna från fält ser inte bra ut (suddiga) och jag tänkte att det kanske var rörelseoskärpa? då jag hade den handhållen och började fundera på var felet låg då tiderna ofta var snabba så det borde inte vara rörelseoskärpa.

Funderade lite på filtret, är väl rengjort.

Började testa med och utan filter.

Min enkla test visar att skärpan försämras rätt avsevärd med mitt filter, andras filter är kanske bättre. Viss försämring är väl väntad men så här mycket är ju konstigt.

Ha dem i 100%

Test här http://www.pbase.com/omar_brannstrom/400mm_f56_testgallery

Om vädret tillåter i morgon skall jag testa gluggen i fält utan filter i morgon.

Någon annan som upptäckt att deras filter försämrar skärpan så mycket?

MVH

Omar

Oj! Det var stor skilland! Jag har funderat på det och tänkt att jag kanske får något sämre skärpa med filter. Jag måste prova själv. Återkommer...

Hej!
Nej, jag hade inget filter på mitt exemplar men jag menar nog att skärpan helt klart borde vara bättre än det dina bilder uppvisar MEd filter.

Du skall nog inte se ngn större diff i "bett" mellan ditt 500mm och 400mm 5,6L. Å andra sidan så har du (vad jag tror) inget skyddsfilter på 500,at..

MVH Niclas,

Märkligt. Filterglaset kanske inte är helt plant? Om ett filter bryter så skall det få värre konsekvenser ju längre objektivets brännvidd är. Men när foto testade filter för några år sen så var det bara plastfilter de lyckades mäta upp brännvidd på. På alla glasfilter var det försumbart.

Niclasfoto skrev:
Hej!
Nej, jag hade inget filter på mitt exemplar men jag menar nog att skärpan helt klart borde vara bättre än det dina bilder uppvisar MEd filter.

Du skall nog inte se ngn större diff i "bett" mellan ditt 500mm och 400mm 5,6L. Å andra sidan så har du (vad jag tror) inget skyddsfilter på 500,at..

MVH Niclas,

Hej

På 500mm har man ett inbyggt skyddsfilter, ett glas framför linsen, på 400mm 5.6 saknas skyddsfilter, dvs linsen är ytterst.

Jag är själv väldigt förvånnad över mina resultat.

Använde mitt 70-200mm i Alperna för någon vecka sedan och tyckte inte att det såg så skarpt ut, kanske inte konstigt då jag hade på samma filter.

MVH

Omar

Det var shit-pommes frites det..

Skumt som tusan. Håller med Jim här, men de empiriska bevisen är ju överväldigande. "Måste" vara något annat ;)

Niclas: Nja..jag upplever det som mer bett och defenitivt mer popout med EF 500/4L. Konstigt vore det annars ;)

Omar skrev:
Hej

På 500mm har man ett inbyggt skyddsfilter, ett glas framför linsen, på 400mm 5.6 saknas skyddsfilter, dvs linsen är ytterst.

Jag är själv väldigt förvånnad över mina resultat.

Använde mitt 70-200mm i Alperna för någon vecka sedan och tyckte inte att det såg så skarpt ut, kanske inte konstigt då jag hade på samma filter.

MVH

Omar

Jo jag vet att det är så.
Men det skyddet som är på 500,at är ju också speciellt beräknat att vara på det objektivet. Ditt lösa 72mm filter är nog haken som gnager skavsår här tror jag. Men knepigt är det allt. Kanske är det ngn skevhet i filtret som inte syns med ögat..

Du borde pröva med annat filter..

MVH Niclas,

Jeppe skrev:

Niclas: Nja..jag upplever det som mer bett och defenitivt mer popout med EF 500/4L. Konstigt vore det annars ;)

Ja jag säger inte att de är helt jämbördiga, absolut inte. Men lika absolut så menar jag att diffen inte alls är stor eller direkt väldigt märkbar.

MVH Niclas,

Senast ändrad:
Får väl flika in här då att jag kom på detta oxo! men har inte tänkt på att skriva om det här, märker också att filter försämrar skärpan på mitt 400 5,6! lite märkligt kan tyckas men så är det tyvärr. Skönt dock att slippa idiotförklara sig själv. *ler*

Jag har aldrig filter på gluggarna - säger sig självt att en glasbit för 3-4 hundra är av sämre kvalitet an frontlinsen på t.ex 85/1.2 eller 135/2.0 gluggarna...
-Har försäkring istället för filter ;)

Uj! Det var stor skillnad där. Jag kör Hoya HMC Super på mina gluggar, och har inte sett att det skulle bli oskarpt - å andra sidan har jag inte kört något längre än 70-200/4L med de filtren. På min 135/2L sitter ett sånt filter för jämnan, men jag kanske borde plocka bort det och se om det blir skillnad ...

Som kuriosa vill jag bara nämna att jag råkade kolla vad ett cirkulärt polfilter (Hoya HMC Super) skulle kosta till min Sigma 20/1,8 (82 mm) - 2500:-!!!

Test finns i Aktuell fotografi 3/1992. De konstaterar vid MTF mätning att det inte är någon synbar skillnad mellan de olika glasfiltren av fabrikat Hoya, Nikon, B+W men däremot med plastfilter. B+W filter med sin mässinggänga är lättare att skruva på och av än de andra.

Vidare sägs att ju längre objektivbrännvidd desto större negativ inverkan har ett filter och de säger att dessa objektiv då inte bör utrustas med mer! än ett filter.

Som det nämns i trådan ovan så är det väldigt viktigt at filterglaset är helt plant.

Själv använder jag filter av märket Heliopan som också håller en mycket bra kvalitet.

Vore kul om någon tidning kunde göra en ny ordentlig test.

/Peter

Kanske ingen synbar skillnad mellan de olika filter märkena. Men utan något filter blir det bättre.
Givetvis kan det finnas ND, polarisations eller något annat filter som vid viss fotografering är bra. Men alla som som bara sätter på ett UV eller skylight för att skydda objektiven får ofta sämre bilder än utan filtret.

Hej

Visst förstår jag att skärpan påverkas negativt när man sätter en ytterliggare glasbit framför, men trodde den skulle bli knappt märkbar. Men i min test är ju filter inget man vill ha på sin glugg.

Jag tror dock att mitt filter är lite kasst. Har ju dock inte testat filter innan och nu med digitalt och man blåser upp bilden i 100% så blir skillnaden rätt påtaglig, kanske något man inte såg så lätt med film.

Någon annan som testat sina filter eller vill göra en snabbtest, så skulle det vara intressant.

Här är en bild från idag med 400mm 5.6 + Hoyafilter och handhållet.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/60109793

MVH

Omar

jo.. fast det är ju lite svårt med filter på ett 500/4L ;) (om man nu inte räknar insticks ;)). Så där är det väl ganska självklart. Riktigt härlig bild f.ö. Lars.

Oj, det var inte lite skillnad!
Jag har alltid varit lite misstänksam mot UV-filter och liknande men har själv ett B+W UV MRC på mitt 400/5,6. Jag har tänkt några gånger att jag borde testa och se om det påverkar skärpan, har ibland varit lite missnöjd med skärpan och trott att det berodde på skit bakom spakarna. Nu måste jag testa det så fort jag kan och återkommer med resultatet...

panelkungen skrev:
Oj, det var inte lite skillnad!
Jag har alltid varit lite misstänksam mot UV-filter och liknande men har själv ett B+W UV MRC på mitt 400/5,6. Jag har tänkt några gånger att jag borde testa och se om det påverkar skärpan, har ibland varit lite missnöjd med skärpan och trott att det berodde på skit bakom spakarna. Nu måste jag testa det så fort jag kan och återkommer med resultatet...

Jag ser fram emot en test, ser att du har ett bra filter.

MVH

Omar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar